2012.04.23. 06:41
Heteken belül betilthatják a traffipaxot zavaró eszközöket
Elképzelhető, hogy a különféle lézerblokkolók és radardetektorok ismét bekerülnek a közbiztonságra veszélyes eszközök közé. Ha módosítják a jogszabályt, sokan nem tudják majd kijátszani a rendszert. Ők vagy betartják a sebességhatárokat vagy kifizetik a tetemes büntetést.
A magyar parlament 2003-ban döntött úgy, hogy a radardetektorok és blokkolók kikerülnek a biztonságra veszélyes eszközök köréből. Azóta legálisan használhatók ezek a berendezések, és a technika fejlődésének köszönhetően ma már jó esély van arra, hogy segítségükkel megúszható a büntetés.
A jogszabálymódosítás lehetőségéről, a traffipax-detektorok és blokkolók betiltásáról a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot is megkérdeztük. A tárca által küldött közleményből kiderül: a hatósági sebességellenőrzés kiemelten fontos a közlekedésbiztonság javításában, ezért az ellenőrzés meghiúsítására alkalmas eszközök használata elkerülhetővé teszi a jogos szankciót, így közlekedésbiztonsági kockázatot jelent. A rendőrségi, hatósági eszközöket zavarni, illetve befolyásolni képes berendezések használatát ezért is indokolt megtiltani. A KRESZ a jövőben kimondhatja, hogy a járműveken nem tarthatók és nem használhatók olyan berendezések, melyek zavarják, blokkolják a sebességmérő eszközöket. A tárca szándékai szerint a tiltást rögzítő jogszabálymódosítás már a közeli hetekben megjelenhet.
- Tudomásom szerint idehaza két sebességmérő módszert radarost, illetve lézerest alkalmaznak - mondta Pápai József gépipari üzemmérnök, aki az elmúlt években jó pár blokkolót és detektort telepített különféle járművekbe. - A lézeres mérőeszköz egyébként téves kifejezés, ezek a berendezések ugyanis nem lézer, hanem infrajelet bocsátanak ki. A legálisan használható traffipax-védelmi rendszereknek is több fajtája létezik, vannak berendezések, melyek csak észlelik a sebességmérés tényét, ugyanakkor vannak, amelyek zavarják a traffipaxot. Tulajdonképpen hasonló infrajelet bocsát ki a készülék, mint a traffipax, így a rendőrségi berendezés képtelen lesz értelmezni az adatokat. Ami ellen nem lehet védekezni, az a fixen telepített radarmérő berendezés, ezeket zavarni nem, csupán észlelni tudjuk a jelenlegi eszközökkel.
Mint azt Pápai József elmondta: radardetektorokat akár 15 ezer forinttól is be lehet szerezni, persze a komolyabb kütyük ára a 150 ezer forintot is elérheti. A blokkoló eszközök 50 és 300 ezer forint között mozognak, ám ezek beépítésével jó esély van a büntetés elkerülésére.
- Annak ellenére, hogy ma már elérhető áron is vannak ilyen eszközök, az emberek nem vásárolnak zsákszámra radardetektort és blokkolót - árulta el Pápai József. - Főként olyanok gondolnak megelőzésre, akik sokat autóznak, ugyanakkor tény az is, hogy nem csak felsőkategóriás autók tulajdonosai rendelkeznek traffipax-védelmi eszközökkel. Jómagam kisteherautóba is telepítettem már blokkolót.
A szakember szerint egyébként nem lesz olyan egyszerű módosítani a jogszabályt, az új típusú lézerblokkolók ugyanis más funkciókkal is rendelkeznek, tolatósegédként, vagy éppen távirányítású kapunyitáshoz is használhatók. Ezeket a funkciókat viszont nem lehet törvényileg tiltani, hiszen éppen a balesetmentes közlekedést segítik.
A témával kapcsolatban több olyan autóst is megkérdeztünk, akik rendelkeznek radardetektorral és lézerblokkolóval, ám gondolataikat nem igazán merték elmondani. Aki véleményt formált, név nélkül tette.
- Hallottam róla, hogy esetleg megtiltanák ezeknek az eszközöknek a használatát, amit felháborítónak tartok - jelezte egy kanizsai vállalkozó. - Nekem már legalább 8 éve van lézerblokkolóm, s nem egyszer úsztam meg a büntetést. Amúgy hasznos kis műszernek tartom, így legalább nem arra kell fordítanom a figyelmem nagy részét, hogy kiszúrjam a bokor mögött bújkáló zsarukat. Meg aztán a fair play is úgy diktálná, hogy nekünk autósoknak is legyen eszközünk a védekezésre. Az, hogy a sebességhatárok a biztonságos közlekedést segítik, csak duma. Nem vagyok mai gyerek, pontosan emlékszem, hogy a korlátozásokat az első olajválság idején vezették be azzal a céllal, hogy kevesebbet fogyasszanak az autók. Én szeretek gyorsan vezetni, szerintem a mai modern autókkal a 150-es tempó is biztonságos. Sokkal nagyobb veszélyt jelentenek a közúti közlekedésre azok a mazsolák, akik lassan vezetnek.
A vállalkozó szerint a büntetési tételek is extrémek lettek az elmúlt időszakban, az ugyanis nem normális dolog, hogy 80 ezer forintos átlagkeresetű embereket azonnal 30 ezer forintra büntetnek, ha véletlenül nem lépnek időben a fékre.
- Zalában az országos átlagnál nagyobb a gyorshajtók aránya, így nem meglepő, hogy a balesetek 40 százaléka a sebesség túllépéséből adódik, miközben az országos adat valahol 20-22 százalék között mozog - mondta Pintér László, a Zala Megyei Rendőrfőkapitányság Közlekedésrendészeti osztályvezetője, aki elismerte: a mostani blokkoló berendezések elég hatékonyak, a kollégák nem egyszer találkoztak már olyannal, hogy a traffipax képtelen volt bemérni egy autót. - A gyorshajtókat bizonyíték nélkül viszont nem lehet elkapni, így aztán szankciót sem tudunk alkalmazni. Zala megyében egyébként 6 darab lézeres sebességmérő műszerrel rendelkezünk. Egyelőre fix telepítésű sebességmérő sincs a megyében, de remélhetőleg az országos közbeszerzési eljárást mely most van folyamatban követően Zalába is kerül majd pár darab ezekből a berendezésekből.
Van, ahol nagyobb a szigor
A lézeres és radaros sebességmérők zavarása és előre jelzése az Európai Unió számos országában tilos. Franciaországban, ahol 2003. óta közel ezer telepített sebességmérőt helyeztek üzembe, nemrég elkaptak egy autóst, aki blokkolóval játszotta ki a traffipaxot. Autóját lefoglalták, elárverezték, majd a bírság összegét levonva visszaküldték a megmaradt pénzt a tulajdonosnak. Ausztriában szintén szigorúak a szabályok, ott még a GPS-sek memóriájában lévő traffipax adatbázis használata is tilos.