2015.08.19. 14:04
Kinek lesz így jogosítványa?
Átlagosan két-három hónapot várnia kell a sikeres elméleti vizsga után a tanulóvezetőknek, mielőtt először a volán mögé ülhet, mert kritikusan kevés gyakorlati autós oktató maradt az országban.
A várakozási idő egy nagy budapesti autósiskolában még ennél is hosszabb, mert több száz tanuló várja, hogy végre autóba ülhessen. Egyre többen hagyják ott az oktatói pályát és aki marad, nehezen él meg, vagy feketén dolgozik. Többek közt ezeket állítja egy autósiskolákkal kapcsolatos szakmai folyóirat tegnapi cikke és két megkérdezett autósiskola vezetője. Az is nehéz helyzetben van, aki most jelentkezik oktatóképzésre, hiszen olyan feltételekkel vehet részt a kilenc hónapig tartó tanfolyamon, amelyeket csak az vállal jó szívvel, akinek kiölhetetlen hivatástudata van, vagy nem elég tájékozott.
Egy rendeletmódosítással összevonták a korábban különálló elméleti és gyakorlati oktatói tevékenységet, ezért mindkettőre meg kell szereznie a képesítést annak, aki tanulóvezetőkkel szeretne foglalkozni. 2005-ben leállították a gépjárművezető-képzést Magyarországon, majd évekig sehol nem indítottak tanfolyamokat. Idén a Nyíregyházi Főiskola tanfolyamára lehetett ismét jelentkezni Budapesten, Győrben és Nyíregyházán. Idén összesen hetvenen végeznek majd, miközben a korábbi hatezerről kétezer-ötszázra csökkent a szakemberek száma. Az aktuális jogszabályban a jelentkezőknek előírják a minimum 23 éves életkort és azt, hogy a B kategóriás autójogosítvány mellett eleve két éve rendelkezzenek a teherautókhoz való C, és a motorkerékpárok vezetéséhez szükséges A kategóriás jogsival is. Ezek együtt közel félmillió forintba kerülnek, a tanfolyami díj, a Nyíregyházi Főiskola honlapja szerint további 464 ezer forint, de a szabály alól az sem bújhat ki, aki csak az egyik kategóriát oktatná később. Korábban elég volt a csak B-s jogsi is.
Pető Attila, egy budapesti autósiskola vezetője és az idei képzés koordinátora szerint évek óta probléma, hogy sok oktató ad feketén órákat és nem csak a fővárosban. A feketén vett vezetési órák nem kerülnek be a két éve bevezetett elektronikus kartotékrendszerbe, a tanfolyami költségek követésére létrehozott mutatókat is torzítják, és mivel a tanulóvezetők egy részének sürgősen kell a jogosítvány (például mert külföldön vállalnának vele munkát), mindig lesznek, akik akár 4-5 ezer forintos óradíjat is kifizetnek az átlagos 3000 helyett. Ebből adózás és minden költség kifizetése után körülbelül egy ezres marad az oktató zsebében, ha mindent tisztán csinál. Budapesten jelenleg körülbelül évente 20-25 ezren szeretnének jogosítványt, rajtuk osztozik körülbelül hatszáz oktató ami elég is volna, de Pető szerint nagy részük nem teljes állásban dolgozik, vagy nyugdíjas és azért nem tölti ki a napi tíz, oktatással tölthető munkaóráját. A maximális munkaidőt szintén rendeletben szabályozzák, mint ahogy azt is, hogy egy oktatónak két hétre nem juthat több, mint kilencvenhat munkaóra. Ez ideális esetben évi kétezer-ötszáz lenne, és közben 35 ezer kilométer kerül az autójába, jellemzően városban, kemény használat mellett. Mindez csak elmélet, mert az oktató szerint ahhoz, hogy a tanulók, a gyakorlati vizsgához előírt 580 kilométert valóban megtegyék, a városi forgalomban a minimális 30 óra helyett sokkal inkább 45-öt kell menniük.
Ne dőlj be a kamuhirdetésnek Korábban többször írtunk arról, hogy az iskolák néha nem közlik a jogosítványszerzés teljes költségét, például nem tüntetik fel a vizsgadíjakat, és hirdetéseikben csak részösszegeket közölnek, hogy a tanulók a lehető legkésőbb szembesüljenek az autójogosítvány 130-150 ezer forintos összköltségével. Akkoriban az iskolaváltásért is pénzt kértek néhány helyen, érdemes tehát most is alaposan áttanulmányozni a képzési szerződést, mielőtt aláírjuk. Így jön ki a hosszú várakozási idő és nem látszik a megoldás, hiszen aki átverekedné magát az oktatóképzésen, annak azonnal vennie kell minimum kétmillióért egy használt autót a munkához, majd azt felszerelni a második pedálsorral és ismét levizsgáztatni. Az oktatók túlnyomó többsége magánautót használ, mert az autósiskoláknak nem éri meg a saját autópark. Nem csoda, hogy az oktatóoktatás újjáélesztése ilyen nehézkesen megy.
Az ügyben feltettem kérdéseimet a Nemzeti Közlekedési Hatóságnak is, ahonnan a következő válaszokat kaptam. A hatóságtól érkezett válaszok kicsit árnyalják a képet, 2431 engedéllyel rendelkező oktatóról írnak, de hozzáteszik, közülük sokan elhagyták a pályát, tehát valójában számuk még alacsonyabb lehet. Miután 2011-ben minden járművezető oktatónak éves továbbképzést és vizsgát írtak elő, pusztán e változtatás nyomán kétezren fejezték be tevékenységüket. A hatóság tapasztalatai szerint az autójogosítvány megszerzéséhez valóban legalább 2-3 hónap kell, de ez a nyári jelentkezők esetén valóban lehet még több is, ezért érdemes több helyről is tájékozódni, mielőtt beiratkozunk egy autós tanfolyamra, mert az elméleti vagy köznapi nevén kreszvizsga után valóban előfordulhat, hogy jó darabig nem ülhetünk autóba, mivel az autósiskola gyakorlati oktatói már így is több tucat tanuló kartonját őrizgetik autójuk kesztyűtartójában. Az NKH szerint nem szükséges az oktatóképzés feltételeinek enyhítése, de az autós tanfolyamok színvonalát tovább fejlesztenék. Várjuk azon olvasóink jelentkezését, akik az utóbbi két évben szereztek jogosítványt Magyarországon, vagy éppen most végzik a tanfolyamot. Írják meg tapasztalataikat erre a címre. A levél tárgyába írják be: Autósiskola. Köszönjük!