2020.10.11. 07:00
Két rollert minősítettek veszélytelennek az ITM műszaki laboratóriumában
Többször került viták középpontjába az elektromos rollerek megjelenése az utakon. Népszerűségük fürgeségüknek köszönhető, és emiatt váltak konfliktusok forrásává is.
Nem csak a hangtalanságukkal lehet baj
Forrás: Shutterstock
A Magyar Autóklub által készített online felmérésében az elektromos mikromobilitási eszközökről kérdezték az embereket. Már szinte minden hagyományos közlekedési eszköznek (kerékpár, roller, gördeszka) van elektromos változata, és sok új, eddig ismeretlen jármű jelent meg az utakon. Ezen eszközök növekvő népszerűségét mutatja, hogy a 2240 válaszadó közül 42,2 százaléknak már van ilyen járműve, vagy tervezi a vásárlását a közeljövőben.
De vajon szükséges ezek szabályozása? A kitöltők 90,9 százaléka a vélte úgy, hogy a KRESZ-ben ezen eszközök használatát részletesen kellene szabályozni, belevéve a mikromobilitási elektromos eszközök biztonságos használatához kapcsolódó védőfelszerelések szabályozását is. A kitöltők többsége (64,67 százalék) úgy véli, a részletes szabályozás és a tájékoztató kampányok (40,23 százalék) jelenthetnék a megoldást a biztonságos használatra.
Az elektromos mikromobilitási eszközök legnagyobb veszélyforrásaként a válaszadók a járművek hangtalan közlekedését és nagy sebességét (86,1 százalék) jelölték meg.
Nos, nem csak ezért lehetnek veszélyesek. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) akkreditált műszaki laboratóriuma 14 elektromos rollert és hoverboardot vizsgált meg a közelmúltban. Az eredmények alapján mindössze két roller használatát minősítették veszélytelennek, az összes többi eszköz forgalmazását megtiltotta a hatóság. Az ITM közleménye szerint az akkreditált Mechanikai és Villamos Laboratóriuma hat elektromos rollert, nyolc hoverboardot és akkumulátortöltőiket vizsgálta meg. A sérülésveszélyes kialakításuk miatt négy e-roller és mindegyik hoverboard megbukott az ellenőrzésen. Utóbbiakra jellemző hiba volt, hogy éles szélű, sorjás, mozgó részeken vezették át a belső vezetékeket, amelyek így megsérülhetnek, és belső zárlatot okozhatnak. Az egyensúlyozva vezérelhető kétkerekű járművek emiatt menet közben leállhatnak, ami eséshez vezethet, sérülésekkel járhat.
Több vizsgált terméknek volt felróható a nem megfelelő, balesetveszélyes szerkezeti kialakítás. Az elégtelen anyagvastagság miatt a roller szára eltört, a hiányos rögzíthetőség miatt a kormány szára levált. Találtak olyan elektromos rollert is, aminek első kerekét sem biztosították kilazulás ellen. Egyes járművek akkumulátorai töltés közben kigyulladhatnak. Néhány esetben a hálózati csatlakozódugó volt kisebb az előírtnál, ami áramütést okozhat.