Belföld

2010.01.22. 12:20

Korlátok között: Hitel szigorúbb feltételek mellett

A svájci frank a hitelek közül, a kisember pedig a gépjármű- és ingatlanpiacról tűnhet el a kölcsönfelvételek márciusi szigorítása után. Egyes szakértők szerint szükség van a korlátok beépítésére, mások túlzónak vagy megkésettnek tartják az új szabályozást.

Varga Lívia

A jelzálog- és gépkocsihitelek felvételét nehezítő kormányrendelet elsősorban az eurón kívüli devizákban, így a svájci frankban nyújtott hiteleket szorítja majd vissza a megkövetelt nagyobb önerő miatt. A felvehető kölcsönök összegét, valamint a gépjárműfinanszírozás futamidejét maximalizáló rendelkezést már március 1-jétől alkalmazni kell, míg a hitelezhetőségi limittel kapcsolatos szabály júniusban lép hatályba.

Egyes szakértők szerint a szabályozás elkésett, hisz aki tehette, mostanra már rég eladósodott. Ezt igazolják a Központi Hitelinformációs Rendszer friss adatai is: jelenleg 788 ezer adós több mint 90 napja nem tudja fizetni kölcsönét, s a hitelmulasztók száma is több mint egymillióra rúg.

- Az egyre kockázatosabb devizahitelekhez vezető banki verseny, s a feltételek fokozatos lazulása miatt a lakosság mind jobban eladósodott, mégpedig devizában. A bankok persze az ügyfelekre hárították az árfolyamkockázatot, s nem osztoznak a veszteségek mérséklésében sem - érvel a szigorítás mellett a megyeszékhelyi Openhouse ingatlaniroda hitelspecialistája, Almási István.

- Sokan fordulnak hozzánk azzal - veszi át a szót az iroda tulajdonosa, Hoffmann Péter, hogy váltsuk ki meglevő hitelüket, s próbáljuk meg havi 30-40 százalékkal megemelkedett részletüket csökkenteni. Ám ez sok esetben nem lehetséges már. A másik véglet pedig, amikor több tízmilliós házakat is készpénzre vesznek meg.

A válság miatt, tudjuk meg, 5-10 százalékkal csökkent a maximálisan adható hitel összege. Csak fedezet alapon, jövedelemigazolás nélkül már egy bank sem ad kölcsönt, néhány pénzintézet pedig a hitelezés szempontjából kockázatos településeket ki is zárta.

- Magas jövedelem esetén - folytatja a hitelspecialista -, 10-20, általában azonban 30-40 százalékos önerő szükségeltetik, másik ingatlan bevonásával viszont, s persze, ha a jövedelem elbírja, akár a teljes vételár is finanszírozható.

A többség még mindig svájci frankban s euróban adósodik el, 5-10 éves futamidejű hiteleknél azonban már a forintalapú is versenyképes. A szigorítás pedig még inkább a forintkölcsönök felé tereli a csökkenő számú hitelképes ügyfelet.

- Az új hitelplafonok a fedezetként felajánlott ingatlan és gépkocsi árából indulnak ki. A legkisebb önerő a forintalapú lízinghez és hitelhez, a legnagyobb az eurón kívüli devizákhoz szükségeltetik - magyarázza Almási István.

Márciustól tehát egy 20 milliós ingatlannál forintban legfeljebb 15, euróban 12, svájci frankban pedig 9 millió forint lehet a hitel összege.

Júniustól szigorúbban vizsgálják a bankok a leendő adós jövedelmének terhelhetőségét is, azaz, hogy a család összjövedelméből maximum hány százalék lehet a hiteltörlesztés.

- Mivel jelentősebb önerő szükséges - összegez a szakértő -, a fiataloknak az előtakarékoskodás lehet a járható út, melyhez 30 százalékos állami támogatást igényelhetnek, így 2-4 éven belül a felhalmozott tőke, mint önerő segítségével lakáshoz juthatnak.

Borúsan látják a helyzetet az autókereskedők is. Itt a felvehető kölcsön maximalizálása s a hitelezhetőségi limit bevezetése mellett további változás, hogy a kölcsön futamideje nem lehet több 7 évnél.

Borúsan látják a helyzetet az autókereskedők is. Itt a felvehető kölcsön maximalizálása s a hitelezhetőségi limit bevezetése mellett további változás, hogy a kölcsön futamideje nem lehet több 7 évnél.

 

 

- A vevőink zömét adó kisemberekkel együtt az utóbbi időben eltűntek az akciós hitelek is - fogad bennünket az Autó Fatér Kft. értékesítési vezetője, Gazsi Gábor. - Míg korábban a vásárlók 80 százaléka 5 éves futamidőre, 30 százalékos önrésszel vitt el egy-egy autót, mára ez a réteg eltűnt. Most a drágább kocsikat keresik, jóval kisebb számban, 20 százalék önrész befizetése mellett.

A vevők, amíg lehetett, svájci frankban vették fel a hitelt, most pedig euróban, ugyanis a forint- és euróalapú törlesztőrészletek 330 forintos euróárfolyamon egyenlítődnek ki. Euróalapú hitelnél azonban eztán 40, svájci frank esetén pedig 55 százalékos önrész szükségeltetik.

- Nagy hiba volt engedni - hangsúlyozza Fatér Imre, a Skoda egerszegi forgalmazója -, hogy nulla százalékos önerőre, 10 évre lehessen autót venni. Ezt azonban már tavaly januárban eltörölték, további szigorítás pedig nem indokolt. A lakosság ugyanis felélte tartalékait, hiába van tehát biztos munkahelye, jó jövedelme, nem lesz önereje, így nem tud autót venni. Ahogy akkor sem, ha a szükséges önereje megvan, ám keresete papíron nem éri el az előírtat. Lehetetlen lesz az is, hogy valaki a hitel lejárta előtt üljön át új kocsiba.

- A mostani szabályozás, amely 20 százalék indulóval 8 évre enged autót venni, kitisztította a piacot, hisz aki egy 5 milliós autóba betesz 1 milliót, az nem fogja azt veszni hagyni - teszi hozzá Gazsi Gábor, aki úgy véli, bár a hitelnél kisebb önerő kell majd hozzá, mégsem valószínű, hogy az autófinanszírozásban a lízing teret nyerne. Ráadásul az amúgy is gyengélkedő autópiacnak még egy pofont ad, hogy ősztől a hitelközvetítéshez szakirányú főiskolai végzettség kell, az ügyfél tehát mehet a bankba vagy egy alkuszcéghez, amely szintén jutalékot kér.

 

- A vevőink zömét adó kisemberekkel együtt az utóbbi időben eltűntek az akciós hitelek is - fogad bennünket az Autó Fatér Kft. értékesítési vezetője, Gazsi Gábor. - Míg korábban a vásárlók 80 százaléka 5 éves futamidőre, 30 százalékos önrésszel vitt el egy-egy autót, mára ez a réteg eltűnt. Most a drágább kocsikat keresik, jóval kisebb számban, 20 százalék önrész befizetése mellett.

A vevők, amíg lehetett, svájci frankban vették fel a hitelt, most pedig euróban, ugyanis a forint- és euróalapú törlesztőrészletek 330 forintos euróárfolyamon egyenlítődnek ki. Euróalapú hitelnél azonban eztán 40, svájci frank esetén pedig 55 százalékos önrész szükségeltetik.

- Nagy hiba volt engedni - hangsúlyozza Fatér Imre, a Skoda egerszegi forgalmazója -, hogy nulla százalékos önerőre, 10 évre lehessen autót venni. Ezt azonban már tavaly januárban eltörölték, további szigorítás pedig nem indokolt. A lakosság ugyanis felélte tartalékait, hiába van tehát biztos munkahelye, jó jövedelme, nem lesz önereje, így nem tud autót venni. Ahogy akkor sem, ha a szükséges önereje megvan, ám keresete papíron nem éri el az előírtat. Lehetetlen lesz az is, hogy valaki a hitel lejárta előtt üljön át új kocsiba.

- A mostani szabályozás, amely 20 százalék indulóval 8 évre enged autót venni, kitisztította a piacot, hisz aki egy 5 milliós autóba betesz 1 milliót, az nem fogja azt veszni hagyni - teszi hozzá Gazsi Gábor, aki úgy véli, bár a hitelnél kisebb önerő kell majd hozzá, mégsem valószínű, hogy az autófinanszírozásban a lízing teret nyerne. Ráadásul az amúgy is gyengélkedő autópiacnak még egy pofont ad, hogy ősztől a hitelközvetítéshez szakirányú főiskolai végzettség kell, az ügyfél tehát mehet a bankba vagy egy alkuszcéghez, amely szintén jutalékot kér.

 

- A vevőink zömét adó kisemberekkel együtt az utóbbi időben eltűntek az akciós hitelek is - fogad bennünket az Autó Fatér Kft. értékesítési vezetője, Gazsi Gábor. - Míg korábban a vásárlók 80 százaléka 5 éves futamidőre, 30 százalékos önrésszel vitt el egy-egy autót, mára ez a réteg eltűnt. Most a drágább kocsikat keresik, jóval kisebb számban, 20 százalék önrész befizetése mellett.

A vevők, amíg lehetett, svájci frankban vették fel a hitelt, most pedig euróban, ugyanis a forint- és euróalapú törlesztőrészletek 330 forintos euróárfolyamon egyenlítődnek ki. Euróalapú hitelnél azonban eztán 40, svájci frank esetén pedig 55 százalékos önrész szükségeltetik.

- Nagy hiba volt engedni - hangsúlyozza Fatér Imre, a Skoda egerszegi forgalmazója -, hogy nulla százalékos önerőre, 10 évre lehessen autót venni. Ezt azonban már tavaly januárban eltörölték, további szigorítás pedig nem indokolt. A lakosság ugyanis felélte tartalékait, hiába van tehát biztos munkahelye, jó jövedelme, nem lesz önereje, így nem tud autót venni. Ahogy akkor sem, ha a szükséges önereje megvan, ám keresete papíron nem éri el az előírtat. Lehetetlen lesz az is, hogy valaki a hitel lejárta előtt üljön át új kocsiba.

- A mostani szabályozás, amely 20 százalék indulóval 8 évre enged autót venni, kitisztította a piacot, hisz aki egy 5 milliós autóba betesz 1 milliót, az nem fogja azt veszni hagyni - teszi hozzá Gazsi Gábor, aki úgy véli, bár a hitelnél kisebb önerő kell majd hozzá, mégsem valószínű, hogy az autófinanszírozásban a lízing teret nyerne. Ráadásul az amúgy is gyengélkedő autópiacnak még egy pofont ad, hogy ősztől a hitelközvetítéshez szakirányú főiskolai végzettség kell, az ügyfél tehát mehet a bankba vagy egy alkuszcéghez, amely szintén jutalékot kér.

 

A vevők, amíg lehetett, svájci frankban vették fel a hitelt, most pedig euróban, ugyanis a forint- és euróalapú törlesztőrészletek 330 forintos euróárfolyamon egyenlítődnek ki. Euróalapú hitelnél azonban eztán 40, svájci frank esetén pedig 55 százalékos önrész szükségeltetik.

- Nagy hiba volt engedni - hangsúlyozza Fatér Imre, a Skoda egerszegi forgalmazója -, hogy nulla százalékos önerőre, 10 évre lehessen autót venni. Ezt azonban már tavaly januárban eltörölték, további szigorítás pedig nem indokolt. A lakosság ugyanis felélte tartalékait, hiába van tehát biztos munkahelye, jó jövedelme, nem lesz önereje, így nem tud autót venni. Ahogy akkor sem, ha a szükséges önereje megvan, ám keresete papíron nem éri el az előírtat. Lehetetlen lesz az is, hogy valaki a hitel lejárta előtt üljön át új kocsiba.

- A mostani szabályozás, amely 20 százalék indulóval 8 évre enged autót venni, kitisztította a piacot, hisz aki egy 5 milliós autóba betesz 1 milliót, az nem fogja azt veszni hagyni - teszi hozzá Gazsi Gábor, aki úgy véli, bár a hitelnél kisebb önerő kell majd hozzá, mégsem valószínű, hogy az autófinanszírozásban a lízing teret nyerne. Ráadásul az amúgy is gyengélkedő autópiacnak még egy pofont ad, hogy ősztől a hitelközvetítéshez szakirányú főiskolai végzettség kell, az ügyfél tehát mehet a bankba vagy egy alkuszcéghez, amely szintén jutalékot kér.

 

A vevők, amíg lehetett, svájci frankban vették fel a hitelt, most pedig euróban, ugyanis a forint- és euróalapú törlesztőrészletek 330 forintos euróárfolyamon egyenlítődnek ki. Euróalapú hitelnél azonban eztán 40, svájci frank esetén pedig 55 százalékos önrész szükségeltetik.

- Nagy hiba volt engedni - hangsúlyozza Fatér Imre, a Skoda egerszegi forgalmazója -, hogy nulla százalékos önerőre, 10 évre lehessen autót venni. Ezt azonban már tavaly januárban eltörölték, további szigorítás pedig nem indokolt. A lakosság ugyanis felélte tartalékait, hiába van tehát biztos munkahelye, jó jövedelme, nem lesz önereje, így nem tud autót venni. Ahogy akkor sem, ha a szükséges önereje megvan, ám keresete papíron nem éri el az előírtat. Lehetetlen lesz az is, hogy valaki a hitel lejárta előtt üljön át új kocsiba.

- A mostani szabályozás, amely 20 százalék indulóval 8 évre enged autót venni, kitisztította a piacot, hisz aki egy 5 milliós autóba betesz 1 milliót, az nem fogja azt veszni hagyni - teszi hozzá Gazsi Gábor, aki úgy véli, bár a hitelnél kisebb önerő kell majd hozzá, mégsem valószínű, hogy az autófinanszírozásban a lízing teret nyerne. Ráadásul az amúgy is gyengélkedő autópiacnak még egy pofont ad, hogy ősztől a hitelközvetítéshez szakirányú főiskolai végzettség kell, az ügyfél tehát mehet a bankba vagy egy alkuszcéghez, amely szintén jutalékot kér.

 

- Nagy hiba volt engedni - hangsúlyozza Fatér Imre, a Skoda egerszegi forgalmazója -, hogy nulla százalékos önerőre, 10 évre lehessen autót venni. Ezt azonban már tavaly januárban eltörölték, további szigorítás pedig nem indokolt. A lakosság ugyanis felélte tartalékait, hiába van tehát biztos munkahelye, jó jövedelme, nem lesz önereje, így nem tud autót venni. Ahogy akkor sem, ha a szükséges önereje megvan, ám keresete papíron nem éri el az előírtat. Lehetetlen lesz az is, hogy valaki a hitel lejárta előtt üljön át új kocsiba.

- A mostani szabályozás, amely 20 százalék indulóval 8 évre enged autót venni, kitisztította a piacot, hisz aki egy 5 milliós autóba betesz 1 milliót, az nem fogja azt veszni hagyni - teszi hozzá Gazsi Gábor, aki úgy véli, bár a hitelnél kisebb önerő kell majd hozzá, mégsem valószínű, hogy az autófinanszírozásban a lízing teret nyerne. Ráadásul az amúgy is gyengélkedő autópiacnak még egy pofont ad, hogy ősztől a hitelközvetítéshez szakirányú főiskolai végzettség kell, az ügyfél tehát mehet a bankba vagy egy alkuszcéghez, amely szintén jutalékot kér.

 

- Nagy hiba volt engedni - hangsúlyozza Fatér Imre, a Skoda egerszegi forgalmazója -, hogy nulla százalékos önerőre, 10 évre lehessen autót venni. Ezt azonban már tavaly januárban eltörölték, további szigorítás pedig nem indokolt. A lakosság ugyanis felélte tartalékait, hiába van tehát biztos munkahelye, jó jövedelme, nem lesz önereje, így nem tud autót venni. Ahogy akkor sem, ha a szükséges önereje megvan, ám keresete papíron nem éri el az előírtat. Lehetetlen lesz az is, hogy valaki a hitel lejárta előtt üljön át új kocsiba.

- A mostani szabályozás, amely 20 százalék indulóval 8 évre enged autót venni, kitisztította a piacot, hisz aki egy 5 milliós autóba betesz 1 milliót, az nem fogja azt veszni hagyni - teszi hozzá Gazsi Gábor, aki úgy véli, bár a hitelnél kisebb önerő kell majd hozzá, mégsem valószínű, hogy az autófinanszírozásban a lízing teret nyerne. Ráadásul az amúgy is gyengélkedő autópiacnak még egy pofont ad, hogy ősztől a hitelközvetítéshez szakirányú főiskolai végzettség kell, az ügyfél tehát mehet a bankba vagy egy alkuszcéghez, amely szintén jutalékot kér.

 

- A mostani szabályozás, amely 20 százalék indulóval 8 évre enged autót venni, kitisztította a piacot, hisz aki egy 5 milliós autóba betesz 1 milliót, az nem fogja azt veszni hagyni - teszi hozzá Gazsi Gábor, aki úgy véli, bár a hitelnél kisebb önerő kell majd hozzá, mégsem valószínű, hogy az autófinanszírozásban a lízing teret nyerne. Ráadásul az amúgy is gyengélkedő autópiacnak még egy pofont ad, hogy ősztől a hitelközvetítéshez szakirányú főiskolai végzettség kell, az ügyfél tehát mehet a bankba vagy egy alkuszcéghez, amely szintén jutalékot kér.

 

- A mostani szabályozás, amely 20 százalék indulóval 8 évre enged autót venni, kitisztította a piacot, hisz aki egy 5 milliós autóba betesz 1 milliót, az nem fogja azt veszni hagyni - teszi hozzá Gazsi Gábor, aki úgy véli, bár a hitelnél kisebb önerő kell majd hozzá, mégsem valószínű, hogy az autófinanszírozásban a lízing teret nyerne. Ráadásul az amúgy is gyengélkedő autópiacnak még egy pofont ad, hogy ősztől a hitelközvetítéshez szakirányú főiskolai végzettség kell, az ügyfél tehát mehet a bankba vagy egy alkuszcéghez, amely szintén jutalékot kér.

 

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!