Belföld

2010.06.30. 12:11

Agresszív angyalarcúak: törnek-zúznak, s megverik gyermektársaikat

Egyre több a magatartászavaros, sajátos nevelési igényű vagy egyéb problémákkal küzdő gyermek - vélik a szakemberek. Pedig, ha óvodás korban elkezdődne ezen fiatalok fejlesztése, kezelése, akkor az eredmények is javulnának.

Sámel József

-  Kristóffal alapvetően az volt a gond, hogy későn kezdett el beszélni, ezért óvodás korától logopédus foglalkozik vele - hangsúlyozta Keller Szilvia, a 9 éves kisfiú anyukája. - Mivel a beszéddel problémái voltak, ezért az írás sem ment neki úgy, ahogy kellett volna, gyakran alapvető hibákat vétett, például a szép helyett, szípet írt. Kristóf diszgráfiája - írászavar - főleg az iskolában okozott problémát, s ezt lelkileg is nehezen élte meg. Szerencsére az elmúlt évek során rengeteget fejlődött, s mára az önbizalma is helyreállt. Igaz, a közelmúltban egy kicsit megijedtem, mert hirtelen elkezdett dadogni, de azt tanácsolták, ne foglalkozzunk vele, majd elhagyja.

- Norbinak is hasonló problémája van, nehezen, s hibásan kezdett el beszélni - vette át a szót Kovács Lászlóné. - Idestova négy éve járunk logopédushoz, s úgy tapasztalom: folyamatosan javul a beszéde.


Miközben a szülőkkel beszélgetünk, a srácok az egyik szobában játszanak. Kívülről legalábbis játéknak tűnik, noha tudható, hogy komoly fejlesztőmunka folyik. S, hogy hol vagyunk? A Térségi Pedagógiai Szakszolgálat Rózsa utcai központjában. A centrumot tavaly nyáron hozta létre az önkormányzat azzal a céllal, hogy a magatartási, tanulási, illetve egyéb problémákkal foglalkozó szakembereket könnyebben, egy helyen lehessen elérni.

- Itt működik többek között a nevelési tanácsadó, ahol a beilleszkedési, tanulási, s magatartási zavarokkal küzdő fiatalokkal foglalkozunk - kezdte Gellén Melinda, a térségi pedagógiai szakszolgálat vezetője. - A logopédiai szakszolgálat is itt kapott helyet. A kollégák a kanizsai és a karosi kistérség óvodásait és iskolásait fejlesztik. A gyógytestneveléssel is foglalkozunk, mint ahogy pályaválasztási tanácsadással is, ahol úgynevezett képességvizsgálatot is végzünk. Ez utóbbira azért van szükség, hogy a szülő és a gyermek racionális döntést tudjon hozni, manapság ugyanis egyre gyakrabban fordul elő, hogy irreálisak az elképzelések. Mindezek mellett egy szakértői bizottság is dolgozik nálunk, az ő feladatuk megállapítani a fogyatékosságot, illetve azt, ha a gyermeknek sajátos nevelési igénye van.

Az igazgató szerint egyre több a feladatuk, a problémás gyerekek száma ugyanis évről évre növekszik.

- Manapság főként a magatartási zavar a jellemző, melynek a nehézkes beilleszkedéstől, az agresszióig, számos vállfaja van - hangsúlyozta az igazgató. - Nem ritka, hogy a pszichológusaink olyan gyermekekkel foglalkoznak, akik bár angyalarcúak, az iskolában mégis törnek-zúznak, társaikat rendszeresen megfenyegetik vagy elverik. Az ilyen viselkedésnek általában lelki okai vannak, ám jellemző, hogy a szülők eleinte maguk sem vallják be, hogy problémák vannak odahaza. Később persze beismerik, hogy rendszeresek a veszekedések, hogy nincs idejük a gyerekekre vagy, hogy a válás túl sok konfliktussal járt a család számára.


A szakszolgálatnál foglalkoznak például olyan kisfiúval, akivel már a szülei sem bírnak. Tízévesen túlesett már a verekedésen, a lopáson és a gyújtogatáson is.

- Ha a szülő időben, mondjuk óvodás vagy kisiskolás korában elhozza a gyermeket, akkor van esély a látványos javulásra - szögezte le Barotáné Simonka Rita, az intézmény igazgató helyettese, aki szerint gyakran a szülőket is meg kell tanítani a gyereknevelésre. - Egyeseknek fogalmuk sincs, hogy mikor kell megbüntetni vagy megdicsérni a gyermeket, a következetesség pedig egyáltalán nem divat. Ezek után nem csoda, hogy a gyerek nem tudja, mit szabad és mit nem.

A szakszolgálat szoros kapcsolatban áll a térség óvodáival és általános iskoláival, jelzéseket ezen intézményektől is rendszeresen kapnak.

- A középiskoláknál más a helyzet, onnét csak elvétve kapunk jelzéseket, tapasztalataink szerint ezen intézmények jobb szeretik a falakon belül tudni a problémákat - fogalmazott Gellén Melinda, aki szerint a középiskolákban is bőven lenne tennivaló, az italozás, a drogozás, vagy éppen az agresszió terén.

S, hogy mit tehet ilyen esetekben egy iskolapszichológus? A szakszolgálat az elmúlt tanévben erre kereste a választ, próbaképpen egy szakember hetente részt vett a Péterfy-iskola egyik közösségének osztályfőnöki óráin. Nem telt bele sok idő, s a gyerekek feltárták a problémákat, többek közt kiderült, hogy páran terrorizálják társaikat. A tanév végeztével a balhék, a konfliktusok is enyhültek.

Az iskolapszichológusok fontosságát az önkormányzat is érzékeli, ezért szeptembertől két szakember járja majd az intézményeket.

- Az iskolai agresszió előretörése miatt gondoltuk azt, hogy szükség lenne iskolapszichológusokra - mondta Szmodics Józsefné, a művelődési osztály vezetője. - A két szakember külön egyéni és csoportos foglalkozásokat, adott esetben osztályfőnöki órákat tart majd, ám a későbbiek során szeretnénk növelni a létszámot.

- Sok esetben látjuk, hogy a pedagógusoknak is szüksége van szakmai segítségre a magatartási zavaros fiatalok kezelése tekintetében - folytatta Gellén Melinda. - Az elmúlt tanévben ezért alakítottuk ki a fejlesztő műhelyt, amelynek során a tanároknak adtunk tanácsokat különféle témákban. Mindez önkéntes alapon működött, ám jövőre a nagy sikerre való tekintettel egy 30 órás, a magatartási zavarok kezeléséről szóló tanfolyamot szeretnénk kiajánlani a pedagógusoknak.

- Sok szülő nem is tudja, hogy itt van segítség - ezt már Simon Csabáné, a 8 éves Barnabás anyukája mondta, aki szerint olykor az iskola sem tesz meg mindet azért, hogy megkönnyítsék a gyerek sorsát. - Barnit nehezen fogadták el az osztálytársai, eleinte kiközösítették, mert butának tartották a társai. Mindent t-betűvel mondott, így elég nehezen lehetett érteni a beszédét. Sokat fejlődött, mióta idehordom, itt egyáltalán nem éreztetik vele, hogy más, mint a többiek.

OLDALTÖRÉS: Intő jelek az óvodás korban



Intő jelek az óvodás korban
● Két-három éves korban nem beszél a gyermek
● Beszoktatási nehézség az óvodában, illetve szülőről való leválás problémája
● Durva, agresszív viselkedés a csoportszobában, verekedés, társak bántalmazása
● Korábban megtanult dolgok elhagyása, visszalépés a fejlődésben
● Bepisilés, bekakilás, a szobatisztaság kialakulását követően
● Alvászavarok, evészavarok, szorongás
● Szabálykövetés, feladatkövetés nehézségei   


Szerintem (Pásztor András jegyzete)
A szülőknek óriási felelősségük van abban, hogy végül milyen lesz egy gyermek. A kölyök magatartása, lelkivilága és gondolkodásmódja ugyanis egyfajta tükörkép a szülőnek, amibe olykor jó, másszor rossz belenézni. A gyermek nevelése tehát nem csak abból áll, hogy mosok, főzők rá, takarítok utána, s biztosítok mindent a szükségleteihez. A fiatalt nevelni kell, beszélgetni vele az élet dolgairól, elmagyarázni neki, mi, miért van, néha fegyelmezni, büntetni, másszor támogatni, felemelni, hogy kiteljesedhessen. Nos, ez az, amit mások – sem a tanárok, sem a pszichológusok – nem tudnak, s nem tehetnek meg a szülő helyett.



Intő jelek az óvodás korban
● Két-három éves korban nem beszél a gyermek
● Beszoktatási nehézség az óvodában, illetve szülőről való leválás problémája
● Durva, agresszív viselkedés a csoportszobában, verekedés, társak bántalmazása
● Korábban megtanult dolgok elhagyása, visszalépés a fejlődésben
● Bepisilés, bekakilás, a szobatisztaság kialakulását követően
● Alvászavarok, evészavarok, szorongás
● Szabálykövetés, feladatkövetés nehézségei   


Szerintem (Pásztor András jegyzete)
A szülőknek óriási felelősségük van abban, hogy végül milyen lesz egy gyermek. A kölyök magatartása, lelkivilága és gondolkodásmódja ugyanis egyfajta tükörkép a szülőnek, amibe olykor jó, másszor rossz belenézni. A gyermek nevelése tehát nem csak abból áll, hogy mosok, főzők rá, takarítok utána, s biztosítok mindent a szükségleteihez. A fiatalt nevelni kell, beszélgetni vele az élet dolgairól, elmagyarázni neki, mi, miért van, néha fegyelmezni, büntetni, másszor támogatni, felemelni, hogy kiteljesedhessen. Nos, ez az, amit mások – sem a tanárok, sem a pszichológusok – nem tudnak, s nem tehetnek meg a szülő helyett.



Intő jelek az óvodás korban
● Két-három éves korban nem beszél a gyermek
● Beszoktatási nehézség az óvodában, illetve szülőről való leválás problémája
● Durva, agresszív viselkedés a csoportszobában, verekedés, társak bántalmazása
● Korábban megtanult dolgok elhagyása, visszalépés a fejlődésben
● Bepisilés, bekakilás, a szobatisztaság kialakulását követően
● Alvászavarok, evészavarok, szorongás
● Szabálykövetés, feladatkövetés nehézségei   


Szerintem (Pásztor András jegyzete)
A szülőknek óriási felelősségük van abban, hogy végül milyen lesz egy gyermek. A kölyök magatartása, lelkivilága és gondolkodásmódja ugyanis egyfajta tükörkép a szülőnek, amibe olykor jó, másszor rossz belenézni. A gyermek nevelése tehát nem csak abból áll, hogy mosok, főzők rá, takarítok utána, s biztosítok mindent a szükségleteihez. A fiatalt nevelni kell, beszélgetni vele az élet dolgairól, elmagyarázni neki, mi, miért van, néha fegyelmezni, büntetni, másszor támogatni, felemelni, hogy kiteljesedhessen. Nos, ez az, amit mások – sem a tanárok, sem a pszichológusok – nem tudnak, s nem tehetnek meg a szülő helyett.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!