Filmkritika

2024.03.21. 11:00

Gagyi démonmackó

Manapság egyre elrugaszkodottabb dolgokról akarják elhitetni a horrorfilmesek, hogy félelmetesek. Eszünkbe juthat például az Éjszakai merülés a közelmúltból, melyben egy démoni medence keserítette meg a szereplők életét. A játékokat gonosz képességekkel felruházni ellenben nem újdonság, elég csak Chucky-ra, vagy a tavalyi M3GAN-re gondolni. A Képzeletbeli is ezen a vonalon mozog.

Péter Zsombor

Pyper Braun a képen.

Jessica (DeWanda Wise) a párjával és két mostohalányával beköltözik a nő régi családi házába. A kisebbik lány, Alice (Pyper Braun) talál egy plüssmackót, jól eljátszadoznak, ám egyre több furcsaság történik. Köze lehet ehhez a játéknak, vagy a múlt megrázkódtatásai öltenek testet egy elképzelt barát formájában?

A nyitány hangulatos, kellően belevág a dolgok közepébe, illetve felvázolja, hogy Jessica múltja sötét titkokat rejteget. Megismerjük az ingatag lábakon álló családot, valamint kiderül, hogy Alice élete sem volt eddig fenékig tejfel. A költözés hamar megtörténik, majd feltűnik Chauncey, a mackó. Ahogy az lenni szokott, kezdetben mindenki azt hiszi, hogy a kislány élénk fantáziája dolgozik, így igyekszik feldolgozni a sérelmeit. A sztori, a milliószor látott traumafeldolgozással eléggé elcsépeltnek hat, ám lehet ezt jól csinálni, megragadva az élmények pszichológiai oldalát. A Képzeletbeli első fele próbálja ezt kihasználni, remek húzás például, hogy Alice és Jessica hasonló törést éltek át. Jeff Wadlow rendező a valóság és a képzelet közti határvonalat akarja összemosni, mellyel elbizonytalanítja a nézőt abban, hogy mit is lát. Mivel lélekbúvárkodás helyett sokkal inkább a kommersz vonalra fekszenek rá, így nem kérdés, hogy melyik oldalra billen a mérleg nyelve, pláne, ha megnézzük, hogy Wadlow mikkel rukkolt elő az elmúlt években. A Felelsz vagy mersz, netán a Vágyak szigete nem túl jó ajánlólevél és sajnos ahogy haladunk előre, úgy csúszik ki a Képzeletbeli alól is a talaj. Az egy dolog, hogy pillanatnyi autentikusság nincs benne, van itt egy kis Coraline és a titkos ajtó, A mumus, megfűszerezve némi Insidious és Poltergeist hatással. Ijesztgetés terén az első harmadban még akad egy-egy hatásosabb elem, de a harmadik ajtónyikorgás és az ötödik felbukkanó, majd eltűnő árny után már csak unottan legyintünk. A karakterek nem elég szerethetőek, sőt némelyek kifejezetten idegesítőek. Ilyen a flúgos szomszédasszony, aki kvázi élő narrátorként működik. Mindent kommentál és mintha hozzánk, nézőkhöz beszélne, nem is a szereplőkhöz. A történetet csűrik-csavarják, de csak annyit érnek el vele, hogy egy rossz értelemben elszállt, gagyiba váltó természetfeletti világot kreálnak. Iszonyatosan túlmagyaráznak mindent, teljesen ostobának nézik a közönséget, miközben sután és következetlenül oldják fel a konfliktusokat. A záróakkord ráadásul feszültség helyett már csak unalmat szül, el van nyújtva, és az egész koncepció mondanivalóját bagatellizálja el.

A Képzeletbeli nem indul rosszul, s noha nem várta senki, hogy magvas gondolatokat adjon át, megvolt benne a potenciál, hogy szóljon valamiről a sablonossága ellenére. Ehelyett a második felére szétesik, nincs meg a kontraszt a komolytalankodás és a dráma közt, a didaktikussága pedig egyenesen irritáló. Az utolsó harmad röhejessége a hab a tortán, a kretén öregasszonnyal, a démonmacival és a komplett fantáziavilággal. A Blumhouse stúdiónak nincs túl jó szériája, sorra dobják ki a pocsék horrorokat, ami alól a Képzeletbeli sem kivétel. Persze anyagilag jól termelnek, így nem lehet okuk panaszra, de üdítő lenne, ha végre előrukkolnának egy minőségi, vagy legalább szórakoztató darabbal, mert az most sem sikerült.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában