Vakok és gyengénlátók az önvezető járművekben

2024.03.21. 15:00

A ZalaZone tesztpályán végez méréseket a Szegedi Tudományegyetem

A Szegedi Tudományegyetem Önvezető Jármű Társadalomtudományi Kutatócsoportja évek óta végez méréseket az önvezető autóban átélt pszichés folyamatok feltérképezésére, a kísérletért 2022-ben elnyerték a Szegedi Egyetem Innovációs Díját. Két évvel ezelőtt már dolgoztak önkéntesekkel a zalaegerszegi ZalaZone Járműipari Tesztpályán, ezúttal alföldi és dunántúli vakokat és gyengénlátókat invitáltak a tesztelésre. Elvégre ők azok, akik kiszolgáltatottságuk okán leginkább igénybe vennék a sofőr nélküli autókat.

Mozsár Eszter

Nagy Dávid és Dudás Zsolt adatelemző indulásra készen a ZalaZone Járműipari Tesztpálya által biztosított autóban

Fotó: Fehér Márk

Az orvosi berendezések tervezésével és gyártásával foglalkozó szegedi Zeto EU Kft. által kifejlesztett mobil EEG-készüléket (amiért kiérdemelték a Dél-Alföldi Innovációs Díjat), egy szemkamerát és egy gyorsulásmérő okosórát szereltek fel a Vakok és Gyengénlátók Csongrád-Csanád Megyei Egyesületének tagjaira a ZalaZone tesztpályán.

ZalaZone
Bibok Rita, a Zeto Kft. munkatársa a szenzoros mobil EEG-készüléket helyez fel Terhes Gábor fejére a ZalaZone tesztpályán
Fotó: Fehér Márk

Ne legyenek kiszolgáltatottak a vakok és gyengénlátók

A Szegedi Tudományegyetem és a kiemelt civil partner között tavaly jött létre az együttműködés. A kutatók többek között azt vizsgálják, hogy az önvezető autóban ülők milyen érzelmi reakciókat élnek át, mitől félhetnek, minek örülnek. A mérések mellett kérdőíveket töltenek ki a tapasztalataikról. A kísérletekért innovációs díjat is kaptak. 

– Szegeden tavaly egy élményprogramon vettünk részt, itt Zalaegerszegen a szenzoros méréseket végzik rajtunk. Mi egy potenciális célcsoport vagyunk, hiszen ezeknek a fejlesztéseknek az első reklámjában is éppen egy vak ember szerepelt, aki el szeretne jutni a tisztítóba – felelte érdeklődésünkre Ballai Anna Mária egyesületi elnök.

Horváth Dorka először élt át ilyen élményt, mint mondta, nem volt nagy különbség a sofőrrel való vezetés és az önvezető jármű érzése között. Abszolút bízik az újításban, bármikor szívesen beülne egy sofőr nélküli járműbe.

Dr. Palatinus Zsolt kutatásvezető, Terhes Gábor tesztalany és Zalavári Ádám a ZalaZone pályán zajló tesztelés előtt. Vakokat és gyengén látók reakcióit vizsgálja a Szegedi Tudományegyetem Önvezető Jármű Társadalomtudományi Kutatócsoportja
Fotó: Fehér Márk

Tudományos lapokban publikálják majd az eredményeket

Dr. Prónay Szabolcs egyetemi docens elmondta, a vizsgálat megmutatja azt is, hogy az önvezető járműveknek milyen társadalmi hatása lesz, milyen lehetőséget és kihívásokat tartogat a fejlesztés.

A látássérült kutatási alanyok speciálisak, mivel ők az egyik leginkább kiszolgáltatottak mobilitás tekintetében. Az egyetem tíz fős kutatócsoportjából heten vesznek részt a zalaegerszegi projektben dr. Palatinus Zsolt adjunktus vezetésével. Az adatokat előreláthatóan 2-3 hónap alatt dolgozzák fel, amit később tudományos lapokban publikálnak. A program pénteken a kaposvári és zalaegerszegi csapat részvételével folytatódik. A két évvel ezelőtti zalaegerszegi mérésekről itt olvashatnak.

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában