3 órája
Vajda János Gimnázium: az országos Top 100 első felében a keszthelyi iskola
A keszthelyi Vajda János Gimnázium, mely a régió egyik meghatározó oktatási intézménye, nemcsak a helyi, hanem az egész térség diákjai számára kiemelkedő lehetőségeket biztosít. Az iskola vezetője, Varga Sz. Gábor számos sikeres fejlesztést és elismerést könyvelhet el, amelyek tovább növelik a Vajda Gimnázium presztízsét.
Motivált diákok, elhivatott pedagógusok, folyamatos sikerek – 1772 óta. A Vajda János Gimnázium Keszthely számára állandóságot jelent, hiszen alapítása óta azt a célkitűzést követi, hogy a keszthelyi és a térségbeli diákok számára megteremtse azokat az alapokat, amelyek a felsőoktatásban való továbbtanuláshoz szükségesek.
Több mint egy iskola: a Vajda, mint tradíció
Varga Sz. Gábor, a Vajda János Gimnázium igazgatója úgy véli, hogy az iskola sikerének kulcsa a pedagógiai munka hagyományai és az a szellemiség, amelyet évtizedek óta képviselnek. Az intézmény az idei tanévben is kiemelkedő eredményeket ért el: a HVG Top 100-as listáján a 42. helyet szerezték meg, és így a 19. legjobb vidéki gimnáziumként emelkednek ki a magyar oktatás térképén.
– Presztízs vajdásnak lenni – vallja Varga Sz. Gábor, aki szerint az iskola hírneve és az itt tanuló diákok büszkesége együtt formálják az intézményt. A gimnázium nemcsak a helyi közösség, hanem a tágabb térség számára is meghatározó szereplő, amely sokféle igényt képes kiszolgálni. A diákok az iskolától nem csupán tudást, hanem értékeket és közösségi élményeket is kapnak, amelyek hosszú távon segítik őket a jövőbeli pályafutásuk során.
Képzési struktúra és a tehetséggondozás szerepe
A Vajda János Gimnázium ma 460 diákot oktat tizennégy osztályban. Az iskola négy- és hat évfolyamos képzésekkel, valamint különböző tagozatokkal igyekszik megfelelni a különböző tanulói igényeknek. A hat évfolyamos osztályok tehetséggondozó jellegűek, ahol a diákok emelt óraszámban tanulhatják a matematika, biológia, kémia és az idegen nyelvek tantárgyait.
A gimnázium külön figyelmet fordít a nyelvi és természettudományos oktatásra, melyek az érettségin túl is komoly alapot adnak a továbbtanuláshoz. A matematika-informatika és biológia-kémia tagozatok is nagy népszerűségnek örvendenek, ahogyan a különböző nyelvi képzések is: angolt és németet emelt szinten tanulhatnak a diákok, de választható a francia és az olasz második nyelvként.
– A gimnáziumba most is kétszeres túljelentkezés volt, amely a pedagógiai munka sikerét és a diákok számára kínált lehetőségek színvonalát egyaránt tükrözi – teszi hozzá az igazgató.
Az intézmény nagy hangsúlyt fektet a matematikai csoportbontásra és a fakultációs lehetőségekre, amelyek lehetővé teszik, hogy a matematika iránt érdeklődő diákok megfelelő tudást szerezzenek egyetemi tanulmányaikhoz.
A természettudományos oktatás terén az iskola jelentős előrelépést tett, amikor 2014-ben létrehozta modern természettudományos laborját a Deák Ferenc utcai épületben, amelyhez az Öveges labor pályázat biztosított forrást. – Ez a labor lehetővé teszi, hogy a gimnázium diákjai korszerű eszközökön kísérletezzenek, továbbá a környező általános iskolák tanulói számára is szerveznek itt foglalkozásokat és nyári táborokat. Ezzel a gimnázium hozzájárul a régió oktatási színvonalának emeléséhez és elősegíti a tudományos érdeklődésű diákok vonzását – hangsúlyozta Varga Gábor, majd hozzátette, hogy a cél nem csupán az iskola saját színvonalának fenntartása, hanem az is, hogy együttműködjenek más iskolákkal, és közösen színezzék a térség oktatási lehetőségeit.
Sport és művészet: a sokszínű nevelés
A Vajda János Gimnázium nemcsak az elméleti oktatásban, hanem a sportban és művészetekben is kiemelkedő szereplő. – Az iskola sporteredményei figyelemre méltóak: tavaly a legtöbb diákolimpián részt vevő intézmény címét is elnyerték, idén is várományosak vagyunk erre a posztra – számol be egy újabb sikerről a gimnázium első embere. Bár az iskola épületének szűkössége miatt a sportlétesítmények terén van némi korlátozás, a gimnázium folyamatosan igyekszik fejleszteni lehetőségeit, például az udvari rekortán pálya kialakításával.
A művészeti nevelés terén is komoly előrelépések történtek: a gimnázium rendszeresen szervez kulturális eseményeket, zenei programokat és a Pécsi Filharmónia közreműködésével zenei előadásokat: a diákok aktívan részt vesznek a különféle művészeti foglalkozásokon, legyen szó klasszikus zenéről vagy jazzről, ezzel is gazdagítva kulturális nevelésüket. A Helikoni Ünnepségeken mindig kiválóan szerepelnek a vajdás diákok.
Nemzetközi kapcsolatok és projektek
A Vajda János Gimnázium nemcsak a helyi közösségre épít, hanem erős nemzetközi kapcsolatokat is ápol. Keszthely testvérvárosa Bopard mellett az Erasmus+ program keretében olasz és német cserediákokat fogadnak, és tanulmányi kirándulásokat, projektalapú oktatási programokat szerveznek. A diákok nemcsak nyelvi, hanem interdiszciplináris tudásukat is fejleszthetik, hiszen a „jövő városa” témájú projektekben matematika, informatika és biológia területeken szerzett tudásukat kamatoztathatják ezeken a tanulmányutakon. – Tavaly Campobasso-val folytattunk cserekapcsolatot, idén mi fogadtuk őket a tavaszi időszakban, 19 diákunk vett részt a programban. Minden egyes alkalommal csodálkozunk rajta, hogy ezek a projektek mennyi kreativitást és ötletet váltanak ki a tanulókból. Egy kicsit kiemelik őket ebből a hagyományos tantárgyi keretekből.
A tankerület fontos partner az iskola számára, és jelentős támogatást biztosít a diákok utaztatásához, versenyeken való részvételhez és egyéb költségek fedezéséhez. Az igazgató kiemelte, hogy bár az iskolának nincs gazdasági önállósága, a tankerület hatékonyan kezeli a pénzügyi terheket, és figyelembe veszi az intézmény tényleges igényeit. Az iskola szakmai autonómiája megmaradt, és a központi elvárásokhoz való alkalmazkodás ellenére is szabadon működhetnek. Ez lehetővé teszi, hogy a diákok anélkül vehessenek részt a versenyeken, hogy a szülőknek külön hozzájárulást kellene fizetniük.
Az öregdiákok és a jövő kihívásai
A gimnázium számára az öregdiákok közössége is kiemelten fontos. Egyesületük nemcsak anyagi támogatással segíti az iskola működését ösztöndíj formájában, hanem az iskolai események szervezésében és a hagyományok megőrzésében is szerepet vállal.
Az iskolába jellemzően motivált és kiváló tanulók járnak, ahol szinte ismeretlen a fegyelmi probléma vagy a bukás. A diákok elhivatottak a tanulás iránt, és megfelelő magatartással rendelkeznek, ami megkönnyíti a közösségi programokon való részvételt is. Az igazgató szerint az iskolában "menő tanulni", ami tükrözi az intézmény magas színvonalú oktatási kultúráját.
– Van egy élő diákönkormányzatunk, nagyon komoly munkát végeznek a tanulók és komoly program ötletekkel állnak elő: a Vajda napok mellett minden évben gazdagodik a repertoár.
Varga Sz. Gábor hangsúlyozta, hogy a jövőben komoly kihívás lesz a tanári kar utánpótlása, mivel a következő évtizedben több pedagógus is nyugdíjba vonul. Az iskola már most együttműködési megállapodásokat kötött egyetemekkel, és bátorítja az öregdiákokat, hogy térjenek vissza tanárként az iskola falai közé. – Nagy szeretettel várjuk a gyakornokokat, hiszen nagyon sok kollégámnak van mentortanári végzettsége, tíz tanárunk mesterpedagógus fokozattal és a tanári gárda több mint 80%-a pedagógus II fokozatú minősítéssel rendelkezik.
Képzés – közösség – jövő
A Vajda János Gimnázium nemcsak a tudás, hanem a közösség és a hagyományok őrzésének is figyelmet szentel. Az iskola diákjai motiváltak, elhivatottak, és büszkék arra, hogy vajdás diákok lehetnek. A folyamatos fejlesztés, a sport- és művészeti nevelés, a nemzetközi kapcsolatok és a tehetséggondozás mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a Vajda János Gimnázium a következő évtizedekben is a régió kiemelkedő oktatási intézményeként működjön.