2022.06.04. 09:00
A tesztmérnök hallgatók már új képzési rend szerint tanulnak Zalaegerszegen
Ősszel új szakirány indul a Pannon Egyetem Zalaegerszegi Egyetemi Központjában (PE ZEK). A gépészmérnök, mechatronikai mérnök, mérnök-informatikus szak mellett választható a tesztmérnöki is, amely unikális, az országban egyedülálló képzési rendben oktatja a hallgatókat. Erről számolt be dr. Németh István, a PE rektorhelyettese, az egerszegi központ főigazgatója.
Balaicz Zoltánné, dr. Németh István és Szili-Fodor Dóra
Forrás: Fehér Márk / zaol.hu
Az egyetemi kar szakít az oktatás hagyományos, de ezen a területen már elavult szisztémájával, s nem vizsgatantárgyakkal kéri számon a megszerzett tudást, hanem a munkaerőpiacon működő, az egyetemmel szoros kapcsolatban álló cégek, vállalatok által ajánlott úgynevezett projektek megoldásával. A hallgatók nem tankönyveket magolnak, helyette konkrét feladatokat kapnak, amelyek feladói és megrendelői a majdani munkahelyek. A projektfeladatok megoldása révén teljesíthetők a vizsgakövetelmények.
A felsőoktatás újradefiniálása zajlik le Zalaegerszegen, hangsúlyozta dr. Németh István. Ami a PE ZEK karon megvalósul, arra nincs példa még külföldi egyetemeken sem. A problémamegoldó gondolkodást fejlesztő módszer nem váltja ki a duális képzés (elmélet-gyakorlat egyidejűleg) vívmányait, de alternatívát kínál a tesztmérnöki szakra jelentkezetteknek. Az egyetemen megszűnik tehát a matematika, fizika alapú vizsgatantárgy, a hallgatók a motivációt is erősítő feladatmegoldás közben sajátítják el a klasszikus tantárgyi ismereteket. A projektek megoldása együttműködést igényel a 3-5 fős csoportokban dolgozó diákoktól, erősíti a kooperációs készségeiket, partneri viszonyt kínál a cégekkel. Ezért fontos, hogy a cégek saját igényeik alapján lássák el az egyetemet általuk fontosnak tartott projektekkel.
A tananyag hozzáférhetősége is jelentősen megváltozik. Az oktatók 10-15 perc alatt befogadható, tudáshálóba rendezett „molekulákra” bontják az anyagot, amit a felhőalapú internetes térben érnek el a diákok. A tanulási szokásaikat mesterséges intelligencia figyeli, személyes előrehaladásukhoz igazodva ajánl felzárkóztató, vagy gyors tanulás esetén bővebb tananyagot. A hallgatók az alapképzés végén nem csak diplomával, projektmegoldásaikat bemutató portfólióval is rendelkeznek.
Balaicz Zoltánné, a ZEK nyelvi irodájának vezetője a kibővült nyelvi képzési palettáról szólt, jelezve, nemcsak angol és német, hanem olasz, francia, finn, észt, kínai, orosz nyelvi képzés is hozzáférhető.
Ezt követően Szili-Fodor Dóra, a PE ZEK projektiroda vezetője az oktatásmódszertani fejlesztésekhez nyert pályázatokról számolt be a sajtótájékoztatón.