2023.03.26. 09:01
A vármegye zászlósbora képet ad a Zalai Borvidék „arcáról”
A tavalyi kettő után idén már hat pincészet használhatja a Hegyke márkanevet. A zalai zászlósbor ezzel elindult országhódító útjára
A Hegyke ízig-vérig zalai, illatában, ízében ötvözi a helyi szőlőfajták legmegkapóbb tulajdonságait
Fotó: Péter B. Árpád
A Hévízen rendezett bírálatra tucatnyi borászat 20 mintát küldött. Ezeket rangos zsűri értékelte, soraiban mások mellett Légli Ottóval, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsának elnökével. A szigorú feltételrendszernek a Cezar Pincészet, a Dóka Éva Pincészet, a Kányaváry Borbirtok, a Keszler Birtok, a Mándli Pincészet és a Tóth Pince felelt meg.
A márkát lelkes zalai borászok összefogása hívta életre, kifejezve elhivatottságukat a termőtáj és a vármegyei szőlészeti, borászati munka iránt. Az alapítók s a kezdeményezéshez azóta csatlakozók szerint ezeket az értékeket érdemes a nagyvilággal is megismertetni.
A Hegyke ízig-vérig zalai, illatában, ízében ötvözi a helyi szőlőfajták legmegkapóbb tulajdonságait: friss, üde, lendületes, mégis komplex fehér cuvée bor, amely felteszi a Zalai Borvidéket a hazai borszeretők térképére, mondta Tarsoly Róbert, a Dóka Éva Pincészet borásza.
– Nem prémium tétel, és nem is akar az lenni – folytatta a szakember. – A Hegyke jól iható, szerethető, széles közönségnek szóló bor, amely remek választás könnyű ételek mellé, baráti beszélgetésekhez, hétköznapokhoz s nyári ünnepekhez egyaránt.
A vármegye zászlósbora tiszteleg a zalai szőlőnemesítési hagyományok, elsősorban dr. Bakonyi Károly munkássága előtt. Mint Tarsoly Róbert elmondta, tartalmaznia kell – választhatóan –Cserszegi fűszerest, Koronát, Nektárt, Pátriát, Rozáliát, ugyanakkor a szabályrendszer kellő mozgásteret is enged a borászatoknak.
Az első, 2021-es évjáratot két borászat, a Dóka Éva Pincészet és a Keszler Birtok palackozhatta, s a márka iránti érdeklődést jól mutatja, hogy a teljes készlet elfogyott.
– Zala csodálatos, felfedezésre váró és fejlődő borvidék, fantasztikus természeti adottságokkal, rengeteg meglepetéssel – szögezte le Tarsoly Róbert. – Közösségi bormárkánkat azért álmodtuk meg, hogy a Hegyke országszerte megismertesse és megszerettesse a zalai bort.
Az eredményhirdetésen Fejérvári Gergely borszakíró, a minták egyik bírálója arról beszélt: a Zalai Borvidék „hegykéi” – vagyis a szőlődombok – végtelenül kedélyesek, emberi léptékűek, beláthatók.
– Ehhez híven a Hegyke sem akar hatalmas lenni – mondta. – Ez persze nem jelenti azt, hogy a kezdeményezés ne lenne ambiciózus, ám reális célkitűzései vannak, és azokat meg is tudja ugrani. Különösen szimpatikussá teszi Zala zászlósborát, hogy senkivel sem akar versenyezni, inkább képet a Zalai Borvidék „arcáról”. A közösségi bor üzenete mindenkinek szól: gyere el Zalába s kóstold meg, milyen különlegességeket találsz nálunk!
Légli Ottó, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsának elnöke kijelentette, „minden olyan kezdeményezés, amely megpróbálja megfogalmazni egy-egy borvidék adottságait, egyediségét, amelyhez stabil, magabiztos tudás is párosul, rendkívül értékes a magyar bor szempontjából”. Szerinte a most következő időszak arról szól, hogy a kellő érdeklődéssel, kíváncsisággal bíró termelők ezt keresik, kutatják s végül mutatják fel.
A dél-balatoni sztárborász kijelentette: ez az egyértelmű út, amelyhez szükség van önbizalomra, rengeteg tudásra, megfogalmazott értékekre, karakterre, s ha ez együtt van, akkor „megjön rá az érdeklődő fogyasztó is.
– Hiszen az a bor lényege, hogy más Zalabérben, Csáfordon vagy éppen Bérbaltaváron – hangsúlyozta Légli Ottó. – Általa megfogalmazhatjuk, hogy a mi szőlőhelyünk, vagy ahol élünk, dolgozunk, miről is szól. S ez a sokszínűség önmagában is izgalmas, éppen ezért bízom abban, hogy az előttünk álló évek nem az uniformizáltságról, a konzumigényességről szólnak, mert az a bor halála. Fontos, hogy felmutassuk helyi értékeinket.