Spanyolozással készült borotvatok

2024.05.09. 09:30

A hónap műtárgya a Thúry György Múzeumban

Spanyolozott díszítésű borotvatok a hónap műtárgya a Thúry György Múzeum Fő utcai épületében. A juharfából készített borotvatok fedele három részből áll, furfangos módon zárható és nyitható. Fedőlapja és oldalai piros és fekete spanyolviasz berakással, művészien és gazdagon díszítettek.

Benedek Bálint

Gyanó Szilvia május hónap műtárgyát, egy spanyolozott borotvatokot mutat a múzeum Fő utcai épületében

Fotó: Szakony Attila

A kivételes májusi ereklyéről Gyanó Szilvia, az intézmény néprajzkutatója beszélt. Elmondta: a három részre tagolt fedőlapon spanyolozott virágok, ágak, cserépből kinövő növények és tulipánok láthatók. A kerek, rózsát ábrázoló zárógomb különböző irányú elfordításával csúsztathatók el a fedél egyes részei.

A kerek, rózsát ábrázoló zárógomb elfordításával csúsztathatók el a fedél egyes részei
Fotó: Szakony Attila

 A borotvatok egyik oldalán vésett „FehérJános” felirat olvasható, mellé pedig tulipánokat, leveleket, valamint egy kanászbaltát spanyoloztak. A másik oldalt az 1852-es évszám mellett tulipánok és virágok díszítik. Később átfúrták, hogy felakasztható legyen. „Nagyapámnak csinálta ez a Fehér János, aki uradalmi juhász volt. Borotvát és fenőkövet tartott benne” – mesélte a tárgy egykori tulajdonosa, akit 5 éven keresztül látogatott Kerecsényi Edit Zákányban, mire a míves borotvatokot meg tudta szerezni a néprajzi gyűjteménynek.

- A borotvatok egy vagy két borotva elhelyezésére szolgáló, többnyire fából faragott eszköz - folytatta Gyanó Szilvia. - Régebbi formája hasáb alakú, kihúzható fedéllel. A 19. századi daraboknak egy vagy több részből álló fedele van, s gyakran trükkösen nyílnak, például csak akkor, ha a fedél részeit megfelelő sorrendben mozdítják el.  A kihúzható vagy félrefordítható fedél viszonylag nagy és sima felülete szinte megkívánja a díszítést. A legrégibb borotvatokokat főként vésett, ékrovásos, mértanias formákkal látták el. A 19. század első évtizedeiben megjelent a spanyolozás, majd a karcolt díszítés, a század végén pedig a domború faragás. Ezek készítésében főként a dunántúli pásztorok jeleskedtek. Díszítményeik között a mértani pontosságú szegélydíszt, a stilizált virágot, az emberábrázolást, a hazafias és vallási jelképeket is megtalálhatjuk.

Hozzátette: a 19. század folyamán a megerősödő paraszti öntudat új stílusú népművészeti korszakot hozott létre, melynek sajátossága a műfaji sokrétűség, a táji, lokális változatok sokfélesége, az árnyalt kifejezőkészség és a szimbolikus tartalmak gazdagsága. Megnőtt az egyéniség szerepének jelentősége, megerősödött a művészi öntudat kifejezésének szándéka: egyre több névről ismert alkotó azonosítható. A faragó pásztorok az elsők között jelenítették meg nevüket, monogramjukat és/vagy a készítés idejét tárgyaik díszítményei között.

- A pásztorművészet fogalmát 1892-ben Herman Ottó vezette be - folytatta. - A népművészettel foglalkozó művek mind kiemelik, hogy a spanyolozás a dunántúli pásztorok jellegzetes díszítő technikája volt, melyet másutt csak elvétve ismertek. „A díszítés legbajosabb, de legművésziesebb módja a rekeszes zománcoláshoz hasonló spanyolozás. A pásztor a fába szép virágformákat mélyít, vés, a virág helyét kiszedi. Azután a boltban vásárolt különböző színű spanyolviaszkot apró darabkákra tördeli. Egy-egy darabot beletesz a mélyedésbe, abba megmelegített kanálnyéllel vagy késpilingával beletömi, belenyomkodja és elkeni, úgy, hogy az abba maradandóan beágyazódjék, szilárdan álljon. Azután a tárgy felületét üvegcseréppel, siklóval lecsiszolja. A pásztor az ilyen virágot élővirágnak nevezi, mert szép színes és nagyon "látszatós" – írja Sági János a pásztorok faragó tevékenységéről 1911-ben, amikor a spanyolozás divatja már múlóban volt, és a technikához már egyre több színű viaszt használtak. A legkorábbi tárgyakat még piros, piros-fekete vagy piros-kék színű viasszal díszítették. 

Nem minden pásztor tudott faragni, és a faragó pásztorok is csak kevés tárgyat készítettek. Így viszonylag kevés pásztorművészeti tárggyal rendelkezünk. Ezeket készítésükkor is értékesnek tartották, akár bárányt, malacot is adtak értük. Egy-egy szép állapotú darab ma múzeumok és magángyűjtemények megbecsült darabja, jelentős értéket képvisel árveréseken is.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában