Sertésszívet és szemet is boncoltak a diákok

2024.06.28. 17:30

Genetikatábor negyedszer a Kölcsey-gimnáziumban - fotógaléria

A genetikatábor egyik érdekes feladata a sertésszív boncolása volt. Boncz Dániel laborvezető biológiatanár ismerteti a feladatot. Balra Tóth Diána Zóra és Horváth Fanni figyeli az instrukciót

A genetikatábor második napján Vargáné Kertész Anita laboráns segítségével osztották ki a hűtőből kivett sertésszíveket, melyeket a Végh Farm biztosított a táborozóknak. A csúcsot levágva egy-kettőre feltárult a különböző nagyságú bal és jobb kamra. Ez a feladat az anatómiai tudás elmélyítésére szolgál. A legtöbb könyvben csak elölről látható ez a fontos szerv, most pedig három dimenzióban, azaz térben tanulmányozhatták azt.

Genetika tábor
A genetikatábort vezető Boncz Dániel biológiatanár Horváth Tamás és Bakó Zsombor 11. K osztályos tanulók LEGO-ból épített DNS-spirálját szemléli

- A legfontosabb, hogy meglássák, hol lépnek ki az artériák a szívből, és hol futnak be a vénák. Emellett a pitvarok és a kamrák határán a billentyűket vizsgáljuk meg közelebbről – ismertette a folyamatot Boncz Dániel laborvezető, biológiatanár. - Jól látszik, hogy a szív nem szimmetrikus, a bal oldali része jóval erősebb, mint a jobb. Ez azért van, mert a bal oldali a nagy vérkört keringeti, nagyobb ellenállásba ütközik, erősebb az izomzata. Azért sertésszívet tanulmányozunk, mert ez hasonlít a legjobban az emberire.

Idén LEGO építőkockákból készültek a DNS-spirálok

Az ötnapos foglalkozás során mindig van egy aznapi speciális téma. Idén többek között a molekuláris genetika, a Mendeli öröklődési-keresztezési kísérletek, a kromoszómához kötött öröklődés, a génkölcsönhatások voltak a központban. Utolsó nap az összefoglalás mellett az egyetemi tananyagnak beillő CRISPR („kriszpör”)-génszerkesztési eljárás, DNS-szekvenálás, mutációk, klónozás, epigenetika volt terítéken. A sertésszív mellett szemboncolás és kiviből való DNS-kivonás volt még a feladat.

- Idén újdonság, hogy LEGO-modelleket is beépítettem a tábor anyagába, így például a Mendeli keresztezést vagy a DNS kettős hélixet (spirált) az építőkockákkal szimuláltuk, melyekhez feladatok társultak. Nemcsak modelleztük a DNS-t, hanem annak bázisait leolvasva fehérjéket állítottunk elő, szimbolizálva a gének kódoló funkcióját. Ugyancsak játékos formában, kindertojásokból állítottuk össze az emberi inzulint.

A diákok a továbbtanuláshoz gyűjtenek muníciót a genetikatáborban

A LEGO-feladványt is kitűnően oldotta meg Iván Borisz 11. K osztályos tanuló, aki fogorvos édesapja nyomdokaiba szeretne lépni, ezért jelentkezett a táborba. Tavaly az evolúciós tábor résztvevője volt, ezúttal a genetika világában mélyedt el.

- Nem könnyű elsajátítani a genetikát, de a tanár úr játékos feladatokkal, látványos elemekkel és nem utolsósorban nagyon sok gyakorlattal egészíti ki a lexikális tudást, így sokkal könnyebb tanulni, illetve az emelt szintű érettségire, a felvételire felkészülni. A kísérletek nagyon fontosak, hiszen bármikor kaphatunk az érettségin ilyen jellegű feladatokat – felelte érdeklődésünkre a tanuló.

Boncz Dániel 2021-ben rendezett először genetikatábort, s minden évben próbál újdonságot csempészni a feladatok közé. Utolsó nap például egy nagy méretű, félméteres eukarióta sejtet maketteztek, természetesen LEGO-elemekből. A leendő orvosok, kutatók, biológusok, pedagógusok mondhatni fontos tapasztattal és tudással gazdagodtak ez alatt az egy hét alatt.

Rovatunkból ajánljuk