2 órája
Kerékpárút: Sok vagy éppen szükséges az 1 milliárd forint? És valóban annyi?
Hétfőn számoltunk be arról, hogy elkezdődik a Zalaegerszeg-Teskánd közötti, három rövid becsatlakozással kiegészülő, közel 5 kilométeres, régen várt kerékpárút építése, amely a TOP pályázaton keresztül EU-s forrásból valósul meg. A beruházásra nyert keretösszeg, azaz az 1 milliárd forint sokak számára tűnik túl soknak. Azonban a valóság árnyaltabb, a közösségi médiában a városvezetés is "helyre tette" a számokat.
Országos médiumok is felkapták a hírt, elsősorban az 1 milliárdos elnyert összeg és az 5 kilométeres hossz aránytalanságát hangsúlyozva, holott - mint az a projektnyitó tájékoztatón elhangzott - 594 millió forintért vállalta a kivitelező a munkát.
Kerékpárút, de mennyiért?
A közösségi médiában az alábbiak mellett sok hasonló véleményt lehetett olvasni a beruházással összefüggésben:
"240 millió/km az nem sok egy picit?"
"Hát ez érdekes, mert a cikkben nem ez volt, vagyis nekem nem ez jött ki, ugyanis a közel 5 km és a közel 600 millió az nem annyi."
"Bak felé mikor lesz?"
Reflektáló komment: "Neeeem sok! Tudod, háborús infláció, Brüsszel, stb, stb... Ja, és 405 Ft/ 1 Euro."
Elemzőbb olvasó: " Emlékszünk arra, hogy minden idők legdrágább gyorsforgalmi útja épült (volna) az M76-os Zalaegerszeg - M7-es között? Most a tervek szerint a Zalaegerszeg - Teskánd közötti kerékpárút törekszik hasonló rekordra - a 4,1 km 1 milliárdot kóstál, azaz kilométerenként 240 millió, méterenként 240.000 Ft."
Bali Zoltán, Zalaegerszeg alpolgármestere is reagált a véleményekre és a sajtóhírekre:
"A mai napon sok álhír jelent meg a legolvasottabb online sajtótermékekben, miszerint "rekordáron építünk kerékpárutat" városunkban. Ezzel kapcsolatban szeretnék néhány tárgyilagos tényt megosztani:
- Hosszú, kétéves előkészítő munka előzte meg a mai projektindítót. Hivatalunk a Zala Vármegyei Önkormányzattal közösen bonyolítja le ezt a beruházást, melyet tervezési, engedélyeztetései és területszerzési feladatok előztek meg.
- A Kivitelezésre vonatkozó EU-s, NYÍLT közbeszerzési eljárást 2024. nyarán folytattuk le, melyre összesen NYOLC KIVITELEZŐ CÉG adott érvényes ajánlatot.
- Mivel néhány sajtótermék a nagyobb felhajtás érdekében már a kerékpárút hosszát is rövidítette, ezért közölném a főbb műszaki paramétereket: Összesen 4,2 km hosszúságban épül; a szélessége több helyen gyalogos + kerékpáros nyomtávokkal együtt értendő; a projekt részét képezi a közvilágítás kiépítése; valamennyi keresztező közmű kiváltása is megvalósul, épül 3 ÚJ KERÉKPÁROS HÍD, több áteresz; gyalogátkelőhelyek; valamint iparvágányon történő átvezetés is található a műtárgyak között!
A projekt szerződés szerinti befejezési határideje 2025. június.
- A projektre valóban összesen 1 milliárd forint 100%-os támogatást nyertünk el.
DE! A sikeres előkészítésnek, valamint a nyílt versenynek köszönhetően JELENTŐS ÖSSZEG MARADT MEG, így a fel nem használt forrásból újabb projekteket tudunk majd megvalósítani Zalaegerszegen! (...)
Ezúton is köszönöm minden érintett kollégánknak a magas szakmai színvonalon történt előkészítést, a most induló kivitelezéshez pedig sok erőt és kitartást kívánok a kerékpárútépítésben tapasztalt zalaegerszegi, itt adózó, zalaegerszegieket foglalkoztató vállalkozásnak" - fogalmazott Bali Zoltán.
Hétfőn Balaicz Zoltán polgármester Facebook-oldalán ismertette a beruházást, s ő is kiemelte, hogy a kerékpárutakra fordítható TOP Plusz pályázati keret 1 milliárd forint, ebből nettó 594 millió forintért valósítja meg a fejlesztést a Sprint Kft., a fennmaradó összeget további útfejlesztésekre lehet fordítani.