2024.10.25. 14:24
Bamako: a zalakarosi Big Brothers már figyel... (Videó)
Alighanem minden adott, hogy maradandó élménnyé váljon a nagy utazás a Nagy testvéreknek. Gyors döntés volt, hogy nem 2026-ban, hanem egy évvel korábban, 2025-ben legyen ott a Budapest-Bamako rajtjánál Nagy Péter és Nagy Zsolt.
A Bamakó zalakarosi indulói lesznek: Nagy Péter (hátul), aki az értelmi szerző, Nagy Zsolt, aki a technikáért felel, azaz a Ssangyon Korando K9 minden rezdülésére...
Fotó: Kerkai Attila
A fiúk már készülnek, sőt a kiválasztott járgány, egy Ssangyon Korando K9 is készen áll a nagy utazásra. Zalakaroson találkoztunk velük, és gyorsan megállapíthattuk: ez egy vidám utazás lesz, hiszen olykor egymást is ugratva meséltek arról, hogy miért esett a választásuk erre az útra és mi vár(hat) rájuk a Budapest-Bamako Ralin.
Péter, az értelmi szerző, Zsolt a műszaki tartalmakért felel. Ez a megosztás gyorsan egyértelművé vált.
A cél: negyven év, negyven ország, Bamako hatot jelent
- Én találtam ki az egészet, hiszen szeretek utazni - vágott a közepébe Nagy Péter, amikor az indíttatásról kérdeztük őket. - Van egy eltökélt szándékom, hogy mire negyvenéves leszek, negyven országba jutok el. Egy évem van elérni ezt a számot, de egy Budapest-Bamakóval rögvest hatot tehetek hozzá. Akkor már csak három ország marad hátra a negyvenig. Tavaly egy itteni, zalakarosi ismerősünk is indult ezen a terepralin, ő mesélt róla és az is kedvet adott hozzá.
Egy évvel előre hozták az indulást
- Én autószerelő vagyok, úgyhogy bennem megbízhat... - utalt a választásra immár Nagy Zsolt, Péter testvére, amikor az autóról faggattuk. - Az interneten botlottunk bele ebbe a dél-koreai terepjáróba, megvettük, aztán fél évig hozzá se nyúltam... Aztán Péter szólt, hogy mégse 2026-ra nevezzünk, hanem 2025-re, hiszen akkor lesz a húszéves évfordulója a Budapest-Bamakónak. Ez egy kerek szám, szóval, különlegesebb lesz a többinél. Nagyjából megvagyunk az autóval, a felfüggesztéseken dolgozunk még egy kicsit, meg a hűtőrendszeren. Persze vettünk még egy ugyanilyen autót, így a kettőből egész jó kis járgányt hoztunk össze.
Jótékony cél a Bamakón
Nos, ha valaki nem ismerné a Budapest-Bamako múltját és létrehozásának jelentőségét, azt tudni kell, hogy itt nem a sebesség a fontos. Nyilván, az is, de... Amikor a rádiós műsorvezetőként is dolgozó, és "Villám Géza" néven ismert Szabó Gál András egyik kitalálójaként megalapította Budapest-Bamako Ralit, jótékony cél is vezérelte. Afrika szegényebb országain áthaladva az ott élőknek segítenek és segítettek az elmúlt két évtizedben is. Nincs ez másként most sem.
7800 kilométer oda-vissza is...
Amikor Péternek és Zsoltnak feltettük a kérdést, hogy mennyiben motiválta őket mindez, azt válaszolták, ez is benne volt, de inkább a kihívás mozgatta őket, hogy benevezzenek erre a kalandra. És végig is akarnak menni a 7800 kilométeres úton, január 17. és február 2. között. Na meg vissza is...
- Vannak, akik célba érve eladják a kocsijukat, vagy jótékony célra ajánlják fel, illetve hazahozatják. Mi visszafele is meg akarjuk tenni a közel nyolcezer kilométert. Ez egy nagy kihívás, s ha találunk rá támogatót, akkor rátesszük a kocsira a logóját, vagy kifestjük a színeivel, de egy, maximum két szponzorban gondolkodunk. Amikor hazaérünk, akár nekik is felajánlhatjuk a Korandót - jegyezte meg Nagy Péter, aki érezhetően a "menedzseri" feladatokat látja el a két fős csapatban. Merthogy ketten utaznak és terveik szerint az autó lesz a "szállodájuk" is a hosszú út alatt.
Amikor azt az ártatlan kérdést szegeztük nekik, hogy ugye már nagyon várják a rajtot, Zsolt válasza mindent megvilágosított, hogy itt azért lesznek ugratások, és heccelések, amik színesítik majd az utat.
"Nem akarok menni..."
- A mai napig nem akarok menni! - jelentette ki Zsolt. - Tehernek érzem, mert én vagyok a szerelő, és ha baj van, akkor én vagyok, és leszek a hibás... Viszont imádom a veterán autókat, a Korando sem mai autó, de összeraktuk, ez a lényeg.
A csapat neve telitalálat, jobbat nem is alkothatott volna volna a két "Nagy Testvér": Big Brothers (a logójukon, csak Big Bros.)
Péter és Zsolt azt még elárulta, hogy ők is visznek magukkal adományt. Az út anyagi vonzata jelentős, kezdve a nevezési díjtól az autó megváráslásán át minden egyéb költséget összeszámolva. Viszont a kaland fontosabb ennél, s búcsúzáskor csak mellékesen jegyezték meg: sok mindent aláírattak velük, hogy mi vár rájuk a Gambia fővárosáig, Banjulig, hiszen az ott ér véget a 2025-ös Bamako.
- A nevezési feltételek között benne van, hogy emberrablók fogságába is kerülhetünk, esetleg meg is lehet halni..., utána jöttek csak az apróságok, hogy meg is lophatnak bennünket és társaik. Persze elfogadtuk a feltételeket, mert ez tényleg kaland lesz - tette hozzá még Nagy Péter.