2009.09.18. 02:29
A drift már életforma
Sármellék - Ha a gumi nem kopna, a fogyasztás miatt akkor sem lenne túl olcsó sport a drift. De az abroncsokat és a benzint is eszi az autó. Ugyanakkor az is igaz, hogy a látványos bemutatókat pedig falja a közönség.
- Némiképp újjá kell építeni az autót, alkalmassá téve a sodródásra - mutatta be M3-as BMW-jét Mester János, aki Solymárról érkezett a versenyre, mondván: első, hogy ki meg kell határozni az átalakítás irányát.
- A motor, a futómű cseréje, átalakítása fontos, ugyanakkor a súlycsökkenésre is hangsúlyt kell fektetni. Az autómnak jó alapjai voltak a drifthez, az előbb említetteken kívül tuning chipet kapott, ami 310-ről körülbelül 350 lóerőre növelte a teljesítményét. Ebben a sportban másként működik a dolog, hiszen nem a sebesség számít, hanem a teljesítmény. A lényeg, hogy a gyorsulás legyen intenzív. Nem, ez a sport nem balesetveszélyes, esetleg szűk helyen történhet kisebb baj, de ott sem jellemző.
Erre nem lehetett panasz, a mérges hanggal gyorsuló autók indulás után szinte pillanatok alatt a saját maguk által kibocsátott sűrű füstfelhőbe burkolóztak. Ennek egyenes következménye volt, hogy koptak a gumik.
- Tizenhét szerelt kereket hoztunk, amíg a készlet tart rójuk a köröket. Semmihez nem fogható élmény a drift, gyermekkorom óta imádom e sportot, jelenleg ötvennégy éves vagyok, s amíg tudom, űzöm.
Valóban, a driftet csak megszállottként lehet űzni, egyre nagyobb és nagyobb teljesítményre ösztönözve a kocsit - ez a budapesti Török Tibor vallomása volt. Az eredetileg BMW 535 szintén pörgött forgott a pályán.
- Németországból hoztam a 3500 köbcentis autót 2006-ban, megkapta a drifthez szükséges sépci cuccokat. Sok alkatrészt cseréltünk, így például másik differenciálművet, olajos kéziféket, szereltünk bele, s egy 320-as váltóját kapta a kisebb áttételezés miatt - mondta, hozzátéve: chippel 211-ről 230 lóerőre nőtt a teljesítmény. Fontos az is, hogy az elektronika a gyári 6250 helyett 7500-nál tilt, vagyis nagyobb sebességtartományban lehet autózni a járgánnyal. Elégedett is az autóval, ám mindez mégsem elég, jövőre a tervek szerint egy M5 motorja kerül a kisebb BMW-be.
Drift Sármellék, a FlyBalaton repülőtér
Fotó: Sámel József
- A drift életforma, ehhez nem férhet kétség. Én kilenc éve kezdtem rallyzni, az teljesen más volt. A drift emberbarátibb, talán azért is mert lehetőség nyílik taxizásra, vagyis bárki kipróbálhatja, milyen érzés a pörgő autóban ülni. Annak idején, amikor az ember az utcán csinált néhány mutatványt , rémült arcokat látott, egy ilyen versenyen, bemutatón azonban senki nem ijedezik. Balesetek? Szinte kizárható, hogy történnek. Ha az autók csatáznak, előfordulhat koccanás, de a profi versenyzőknél ez sem jellemző.
A fentiek miatt aztán karbantartásra sem nagyon van szükség, Török Tibor azt mondja, egy-egy verseny után leginkább csak dekort kap az autó. Meg gumikat.
- Az egyetlen ellenségünk a beton, nehéz felvenni vele a harcot. Egyetlen lehetőség, hogy beszerezzük a szükséges gumimennyiséget, nem újat, hanem általában használtat. Így még bírható anyagilag. A benzin szintén nem olcsó, az autóm fogyasztását legalább húsz literre saccolom. De elmondhatom, hogy egy driftelő, 7-8 ezres fordulaton pörgő M5 akár száz litert is képes megenni...