Hibák a kerekek táján

2022.03.27. 11:00

A futómű ellenőrzése évente legalább egyszer ajánlott

A fagyos, reggeli napok ellenére egyre közelebb a váltás, amikor a gépkocsinkra felkerülnek a nyári abroncsok.

Arany Gábor

Forrás: Shutterstock

A cserét lehetőleg kapcsoljuk össze a futómű ellenőrzésével is, ez egyébként legalább évente ajánlott, hiszen ez alapvető a biztonságunk és a gumiabroncs élettartama szempontjából. Sok mindent érthetünk futóműhiba alatt, most a leg­gyakoribb problémákat vesszük sorba. 
 

A legegyszerűbb ellenőrzést magunk is végrehajthatjuk menet közben, figyelve arra, hogy se magunkat, se másokat ne veszélyeztessünk. 
Ha egyenes úton félrehúz a kocsi, és folyamatosan korrigálni kell a kormánnyal, akkor valószínűleg elállítódott a futómű. Ettől nem kell megijedni, okozhatja, hogy rendszeresen rossz burkolatú útvonalon járunk, vagy nagyobb kátyút fogtunk, ami különösen télen, a rossz látási viszonyok között nem ritka. Emellett mindenképpen ellenőrizzük a gumiabroncsok nyomását is. 
 

Abban az esetben, ha ezt a félrehúzást csak lassításkor tapasztaljuk, akkor a fékrendszerben keresendő a hiba. Más a helyzet, amennyiben fékezéskor és gyorsításkor is félrehúz az autó, viszont egyenletes sebességgel haladva egyenes úton már nem igényel korrekciót. Ekkor valószínűleg a lengőkarok környékén kell keresni a bajt. A lengőkarok hibája esetén lehetséges, hogy maga a lengőkar ment tönkre, de gyakrabban annak a szilentje vagy a lengőkar gömbfeje hibásodik meg. Ez általában a rossz utak miatti deformáció vagy a korrózió, esetleges nagyobb ütések eredménye. A lengőkar hibáját jelzi a gömb­fejek nyikorgása, nyekergése és a lengőkar szilentjeinek kopogása. 
 

Ha búgó hangot hallunk a futómű felől, a kerékcsapágy hibájára gyanakodjunk. Ezt az alkatrészt cserélni egyben lehet, de gyakran kerék­aggyal együtt és jeladóstól. 
 

A furcsa apró, morajló, koppanó hangok általában a toronycsapágy vagy toronyszilent hibáját jelzik. Ezt árulja el, amikor az álló gépjármű kormányát elkezdjük teljesen jobbra vagy balra tekerni, és hallhatóvá válik a csapágyak morgása. Abban az esetben, ha a gépkocsi kanyarodásakor vagy rossz úton haladásakor koppan a futómű, akkor a stabilizátorkar, stabilizátorpálca, más néven a kutyacsont a bűnös. A karok végében található gömbfejek vagy szilentek elöregedése és kopása a baj forrása. 
 

Lengőkar gömbfejének hibája is leginkább rossz úton jelentkezik, az autó futóműve felől ekkor nyikorgó, fémesen ciripelő hang érkezik. Ez a természetes elhasználódás következménye lehet, vagy pedig a sérült gumiharang miatt bekerülő szennyeződés az oka. 
 

Abban az esetben, ha a gépkocsi kanyarodásakor vagy rossz úton haladva kopog a futómű, és az autó úttartása is bizonytalanná válik, akkor a lengőkar szilentjénél kell körülnézni. 
 

A kormányösszekötő gömb­fejek, vagy a hozzájuk tartozó axiálcsuklók gömbfejeit a gumiharang, illetve a kormánymű gumiharangja védi, ha ez megsérül, és bekerül a kosz, a víz, az kimossa a kenőzsírt, emiatt a gömbfej elkopik. Ettől megnövekszik a kormány holtjátéka, és nyekergő hang jelentkezik a kormány forgatásakor. Olcsóbb a javítás, ha kormányösszekötő külső gömbfejek koptak el, többe kerül, ha a belsők. Még többet kell fizetni, amennyiben a kormánymű kopott el, azon belül általában a fogasléc a hibás. Ezt igazolhatja egy próba: ha jobban alászedve megszűnik a holtjátéka. A magyarázat: a kopás a legtöbbet használt középső fogakat érinti, ezért középső állásban jelentkezik jobban a kormány holtjátéka. 
 

A futómű után most néhány szó a gumiabroncsok bajairól is. A kiegyensúlyozatlanságra utal, ha menet közben ráz a kormány, és ez tapasztalható minden sebességnél. Ellenben, ha a rázkódás szakaszos, csak bizonyos sebességtartományban jelentkezik, és aztán megszűnik, akkor az az abroncs szálszakadását jelzi. 
 

Alapvető a biztonságunk és a gumiabroncs élettartama szempontjából

Az abroncs cseréjét lehetőleg kapcsoljuk össze a futómű átvizsgálásával
Fotó: Shutterstock

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!