Batyk

2015.09.17. 13:41

Gyerekkori álma vált valóra - Újjászületett a Zetor K 25

Batyk – Meglátni és megszeretni egy pillanat műve volt, de a szerelem beteljesedésére még ötvenöt évet várt Boros Sándor.

Arany Gábor

– Édesapám a tiszavasvári állami gazdaságban dolgozott traktorosként, kilencéves voltam, amikor Zetor K 25-öst kapott. Nagyon megtetszett, és elhatároztam, egyszer nekem is lesz ilyenem – idézte fel a hetvenes éveihez közelítő Boros Sándort, akit a szerelem az Alföldről 1970-ben Soós Arankához Zalába hozott, és Batykon alapítottak családot.

A Zetor maradt a másik szerelem, kedves emlékei közé tartozik, hogy gyerekfejjel még ki is próbálhatta az imádott traktort. Lakatos és esztergályos szakmájával több évtizedet a tófeji Armafiltnél töltött el, majd nyugdíjba vonulása után fejébe vette, hogy megvalósítja gyerekkori álmát.

– Hozzánk hajnali négy órakor már megérkezik a Zalai Hírlap, abban fedeztem fel a hirdetést, hogy Tormaföldén Zetor K 25-ös eladó. Nem sokat haboztam, telefonáltam, én voltam az első érdeklődő, mondta is a néni, aki a traktort árulta, hogy ilyenkor még aludni szokott. Másnap már ott voltunk érte, sírt a gazdája, amikor elhoztuk  – idézte fel a 2011-ben történteket. Az 1950-ben gyártott K 25-ös és a sokféle hozzávaló eszköz pótkocsin érkezett Batykra, majd elkezdődött a nyolc hónapig tartó felújítás, amiből hosszú hetek a hozzávalók beszerzésével teltek el. Szerencsére még mindig találni gyári K 25-ös alkatrészeket, és például hengerfejpakolást Hajdúszoboszlón még ma is készítenek hozzá, a gumiabroncsot viszont Ausztriából sikerült megszerezni.

– Minden csavart, szimeringet, tömítést, csapágyat kicseréltem rajta. A hengerbe gyári új perselyek kerültek, és a szelepfészek dörzsárazása, a hengerfej köszörülése után raktam össze a motort. Az egész traktor új festést kapott, az eredeti színt kevertettem ki hozzá – sorolta Boros Sándor, aki kamionsofőrként dolgozó fiával szokta vezetni és dédelgetni a kék-sárga szépséget. Az eredmény önmagáért beszél, már az első bemutatkozáskor, a veterán traktorok csáfordi találkozóján díjat kapott, lévén az volt a legöregebb; majd pedig a legszebbnek járó elismerést is besöpörte és különdíjat is kapott. Ezek után érthető, hogy a K 25 a parádés traktor a családban, mert munkára MTZ 50-est fognak be.

A morvaországi Brno-ban Zbrojovka Vasöntöde működött már 1864 óta. A második világháború alatt repülőgép motor- és alkatrész gyárrá alakult át. Közvetlenül a háború megszűnése után a Zbrojovka öntödegyár mérnökei az üzemet átalakították traktorgyártóvá és megalkották az első prototípust.

Ekkor született a Zetor név. Az első része a – ZET - Zbrojovka szóból a vége a TRAKTOR szóból – OR – tevődött össze:

1946 augusztusában a csehszlovákiai Kereskedelmi Kamara bejegyezte védjegyként. Az év márciusában legördült az első 3 darab Zetor 25 típusjelű traktor, és megalapozták nemcsak a márkát, hanem a vállalat hosszú távú fennmaradását. 1945 és 1948 között modell 25 néven gyártották - ez már abban az időben dízel üzemű traktor volt kéthengeres négyütemű motorral.1948-ban mutatták be 25 A és a 25 K modellt és 1955-ig gyártották. Ezek meghatározó szereplői voltak a kor mezőgazdasági üzemeiben. Összesen 158 ezer készült belőlük, 8000 hazánkba került.

A K 25-öst 2080 köbcentis, 25 lóerős négyütemű dízelmotor hajtja, a 300 kilós lendkeréknek köszönhetően alacsony fordulaton is simán húz. A levegőt két olajtükrös, plusz papírbetétes szűrő tisztítja. A Rudolf Diesel-emlékperc, azaz izzítás után a dekompresszor használata – a szívószelepek kényszernyitása – mellett pár fordulat után indul az erőforrás, amit önindítóval vagy akár kurblival is könnyedén életre lehet kelteni. A váltó hátramenete, a 3 országúti és 3 terepfokozata mellett a kézzel és lábbal is kapcsolható differenciálzár, kézi gáz, oldalanként külön is fékezhető kerekek segítik a sofőrt, hogy minden terepen  elboldoguljon. A hátsó kardán-, illetve szíjkihajtás univerzális erőgéppé teszi, számos szerszámot lehet csatlakoztatni hozzá, a kompresszor nagynyomású levegőt szolgáltat, a talajmegmunkáló eszközöket hidraulika emeli. Az 50 literes tartályból a mérőpálca tanúság szerint 100 kilométerenként 8 litert fogy el a bemutatókra vivő utakon.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!