Belföld

2011.11.16. 09:11

Dühös tankolók a benzinkúton: drágult a benzin és a gázolaj

Ismét historikus csúcson az üzemanyagárak. Az autósok dühösek és elkeseredettek, sok gazdálkodó és fuvarozó vállalkozása megszüntetésén gondolkodik. Persze a drágulást az élelmiszerárak emelkedése révén nemcsak ők - mindenki megérzi.

Varga Lívia

A szerdai drágulás híre ismét megmozgatta az autóstársadalmat: ki a tankba, ki kannákba, ki hordóba tankolta kedden a némileg még olcsóbb üzemanyagot. A benzin ugyanis a szerdai 5 forintos emeléssel újabb lélektani határt lépett át: átlagára 403 forintra nőtt; a gázolaj literje 8 forinttal 431 forintra drágult. Galambos László, Németfalu polgármestere utóbbiért jött a teskándi kútra: öt kannába töltötte a traktorba szánt száz liter üzemanyagot.

- Három hektáron gazdálkodunk, igaz ma már csak a terület felét műveljük, a többit pedig kaszáljuk, mert olyan drága az üzemanyag, hogy nagyobban nem éri meg termelni, sőt lassan már saját célra sem. Az alacsony felvásárlási árak miatt nem értékesítünk, a terményt saját állatainkkal etetjük meg - mondja Galambos László. - Spórolni a gázolajon nem tudunk, hiszen a traktor annyit eszik, amennyit eszik. Azt viszont meggondoljuk, mikor és mennyit autózunk, most például vérvétellel és bevásárlással kötöttünk össze egy kórházi látogatást, és közben tankolni is beugrottunk.

Ottjártunkkkor a tankolók többségéből egyébként csak úgy dőlt a panasz. Zsédely Sándor a magas üzemanyagárak miatt már az ipar visszaadásán gondolkodik. A fuvarozó sérelmezi, hogy az állam csak 7,5 tonna felett támogatja 22 forinttal az üzemanyag literenkénti árát. Alatta, a 3,5 tonnás kisautókra, pedig semmi...

- Csak azt nem tudom, ha mi tönkremegyünk, a kisboltokba ki viszi ki az árut? - teszi fel a költői kérdést a vállalkozó, aki korábban fiával dolgozott együtt, ám ma már még valaki tb-jét kigazdálkodni képtelenség lenne, mondja elkeseredetten. - Három hónap alatt több mint 100 forinttal emelkedett a gázolaj literje, ezt azonban az árainkban nem tudjuk érvényesíteni. A múlt hónapban kerestem 320 ezer forintot, amiből eltankoltam 295 ezret. A maradékból már nem tudtam befizetni a tb-met sem. S ha valamivel elmaradok, az adóhatóság azonnal inkasszóz. Visszaadom az ipart, és ha az kell, elmegyek közmunkára utcát söpörni. Annyi akkor is marad, mint most, sőt.

Felháborodásának adott hangot Kovács Csaba is, akit ugyancsak a szerdai áremelkedés vonzott be kedden a benzinkútra.

- Munkámból kifolyólag rengeteget utazom, ezért is vettem pár éve a benzinesnél jóval drágább dízel autót, a gázolaj ára ugyanis akkoriban mindig a benziné alatt volt. Egy ideje azonban elkerülte, sőt ma már jócskán meg is haladja azt, így ahelyett, hogy spórolnék, még ráfizetek. Mivel azt nem tudom megtenni, hogy kevesebbet menjek, ezért minden egyében spórolok: ahogy drágul az üzemanyag, úgy húzom mind összébb a nadrágszíjat - mondja dühösen a fiatalember, majd a kasszához indul.

Ahogy a legtöbb zalai benzinkút, a teskándi Molnár Tank is nagyobb forgalmat bonyolított kedden a szokásosnál - egy átlagos napénak körülbelül a dupláját.- A drágulás előtti napon az autósok 95 százaléka teletankolja az autóját, ami máskor nem nagyon jellemző. Sokan ugyanis csak egy-két napra elegendő mennyiséget vesznek, annyit, amennyit pénztárcájuk épp lehetővé tesz - fogalmaz Molnár Tibor, a kút tulajdonosa. - Náluk gázolajból fogy a legtöbb - folytatja -, s egy időben az is jellemző volt, hogy a benzin mellé felesbe E85-öst tankoltak az autósok, ma azonban már ennek is megemelkedett az ára, így kisebb a forgalma is, hiszen nem éri meg, ráadásul a hidegben nehezebben indul vele az autó.

A kútnál halasztott fizetésre is lehetőség van, igaz, Molnár Tibor már megégette magát emiatt: van ugyanis egy - időközben felszámolt - vállalkozás, amely másfél éve 13 millió forintjával, plusz annak kamataival tartozik. S hiába a feljelentés, kevés az esély arra, hogy pénzéhez jusson.

- A hasonló történések elkerülése végett igyekszünk áttérni a készpénzes fizetésre vagy limitet vezetünk be, illetve jelzálogot tetetünk a nemfizetők autójára - sorolja a lehetőségeket Molnár Tibor, akinek munkaideje szinte minden pillanatában szembesülnie kell az újabb és újabb áremelkedés okozta elkeseredettséggel, tehetetlen dühvel, az autósok feszültsége ugyanis többnyire a benzinkutasokon csapódik le. - Ha jönne egy vevő, azonnal eladnám neki a kutat, pedig ez életem munkája. Volt idő, mikor több mint 10 embernek adtunk munkát, most azonban csak ketten dolgozunk a fiammal, napi 17 órában, hogy meg tudjunk élni.

A folyamatos drágulás persze a fogyasztásra is rányomja bélyegét: a Magyar Ásványolaj Szövetség legfrissebb összesítése szerint az idei első háromnegyed évben 2,42 százalékkal kevesebb üzemanyag fogyott az országban, mint a megelőző esztendő hasonló időszakában. Benzinből 6,26 százalékkal vásároltak kevesebbet az emberek, ezen belül legjobban - 34,12 százalékkal - a 98-as fogyasztása esett vissza. A 95-ös benzinből 5,95 százalékkal, a prémium kategóriásból pedig 11,03 százalékkal fogyott kevesebb. Ugyanezt az időszakot nézve a gázolajfogyasztás némileg kedvezőbb képet mutat, összességében ugyanis 0,94 százalékkal nőtt az eladott mennyiség, miközben a prémium kategóriából itt is 19,16 százalékkal kevesebbet vásároltak.

Az autósoknak már önmagában is nagy gondot okoz az üzemanyagok áremelkedése, ami egy idő után begyűrűzik a fogyasztási cikkek, így az élelmiszerek áraiba is - ezek drágulása pedig kivétel nélkül mindenkit érint.

- Idén nem számítunk árváltozásra, a nagy durranás valószínűleg 2012-ben lesz - mondja Rózsás Csaba, a ZD Nagykereskedelmi és Diszkont Kft. zalaegerszegi kirendeltségvezetője. - Mi húsz éve ingyen szállítjuk ki vásárlóinknak a megrendelt árut, ám ezt jövőre valószínűleg nekünk is át kell gondolni, hiszen a folyamatos üzemanyag-drágulást valahogy kompenzálnunk kell. Ennek mikéntjére még nincs kész koncepciónk, az áremeléssel igyekszünk az utolsó pillanatig várni...

Lapozzon!




OLDALTÖRÉS: Sokan osztrák fűtőolajjal spórolnak



Nálunk nincs a hto-ra jövedéki kedvezmény

Megpróbáltunk háztartási tüzelőolajtankolást (hto) fényképezni, ám ilyen beszerzőhelyet nem sikerült találnunk a megyében. Egy a jövedéki törvényben jártas szakértő sokadik érdeklődésünkre elmondta, a 90-es években megszűnt a gázolaj egy részének kedvezményes jövedéki besorolása tüzelőolajként. Azóta nincs értelme megszínezni a gázolajat (a hto pirosra festett gázolaj). Azonban az Európai Unióban nem egységes a jövedéki szabályozás, így Szlovéniában és Ausztriában is árusítják. 


Sokan osztrák fűtőolajjal spórolnak

Az utóbbi időben egyre több magyar vesz fűtőolajat Ausztriában. Az üzemanyag gyanánt vásárolt hto-ból a kutakon akár napi 3000- 5000 litert is eladnak. A hazai jövedéki szabályozás értelmében azonban a magánszemélyeknek nincs lehetőségük arra, hogy adómentesen hozzanak be folyékony tüzelőanyagot a tagállamokból, hívja fel a figyelmet a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV). A gépjárművek üzemanyagtartályában és 10 literes kannában kizárólag üzemanyag jöhet be adómentesen az EU-ból az országba. A folyékony tüzelőanyag, például az ausztriai kutakon vásárolható színezett tüzelőolaj Magyarországra egyáltalán nem hozható be, sem a gép- jármű tankjában, sem külön kannákba töltve – tájékoztatta lapunkat a NAV vám- és jövedéki szóvivője, Suller György Attila őrnagy, hangsúlyozva: aki ilyen tüzelőanyaggal tankol, Ausztriában is jogsértést követ el. Behozatalához ugyanis jövedéki engedély szükséges, s az engedéllyel rendelkezőknek jövedéki adót is kell fizetniük, aminek a mértéke 97.350 forint/1000 liter.



Nálunk nincs a hto-ra jövedéki kedvezmény

Megpróbáltunk háztartási tüzelőolajtankolást (hto) fényképezni, ám ilyen beszerzőhelyet nem sikerült találnunk a megyében. Egy a jövedéki törvényben jártas szakértő sokadik érdeklődésünkre elmondta, a 90-es években megszűnt a gázolaj egy részének kedvezményes jövedéki besorolása tüzelőolajként. Azóta nincs értelme megszínezni a gázolajat (a hto pirosra festett gázolaj). Azonban az Európai Unióban nem egységes a jövedéki szabályozás, így Szlovéniában és Ausztriában is árusítják. 


Sokan osztrák fűtőolajjal spórolnak

Az utóbbi időben egyre több magyar vesz fűtőolajat Ausztriában. Az üzemanyag gyanánt vásárolt hto-ból a kutakon akár napi 3000- 5000 litert is eladnak. A hazai jövedéki szabályozás értelmében azonban a magánszemélyeknek nincs lehetőségük arra, hogy adómentesen hozzanak be folyékony tüzelőanyagot a tagállamokból, hívja fel a figyelmet a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV). A gépjárművek üzemanyagtartályában és 10 literes kannában kizárólag üzemanyag jöhet be adómentesen az EU-ból az országba. A folyékony tüzelőanyag, például az ausztriai kutakon vásárolható színezett tüzelőolaj Magyarországra egyáltalán nem hozható be, sem a gép- jármű tankjában, sem külön kannákba töltve – tájékoztatta lapunkat a NAV vám- és jövedéki szóvivője, Suller György Attila őrnagy, hangsúlyozva: aki ilyen tüzelőanyaggal tankol, Ausztriában is jogsértést követ el. Behozatalához ugyanis jövedéki engedély szükséges, s az engedéllyel rendelkezőknek jövedéki adót is kell fizetniük, aminek a mértéke 97.350 forint/1000 liter.



Nálunk nincs a hto-ra jövedéki kedvezmény

Megpróbáltunk háztartási tüzelőolajtankolást (hto) fényképezni, ám ilyen beszerzőhelyet nem sikerült találnunk a megyében. Egy a jövedéki törvényben jártas szakértő sokadik érdeklődésünkre elmondta, a 90-es években megszűnt a gázolaj egy részének kedvezményes jövedéki besorolása tüzelőolajként. Azóta nincs értelme megszínezni a gázolajat (a hto pirosra festett gázolaj). Azonban az Európai Unióban nem egységes a jövedéki szabályozás, így Szlovéniában és Ausztriában is árusítják. 


Sokan osztrák fűtőolajjal spórolnak

Az utóbbi időben egyre több magyar vesz fűtőolajat Ausztriában. Az üzemanyag gyanánt vásárolt hto-ból a kutakon akár napi 3000- 5000 litert is eladnak. A hazai jövedéki szabályozás értelmében azonban a magánszemélyeknek nincs lehetőségük arra, hogy adómentesen hozzanak be folyékony tüzelőanyagot a tagállamokból, hívja fel a figyelmet a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV). A gépjárművek üzemanyagtartályában és 10 literes kannában kizárólag üzemanyag jöhet be adómentesen az EU-ból az országba. A folyékony tüzelőanyag, például az ausztriai kutakon vásárolható színezett tüzelőolaj Magyarországra egyáltalán nem hozható be, sem a gép- jármű tankjában, sem külön kannákba töltve – tájékoztatta lapunkat a NAV vám- és jövedéki szóvivője, Suller György Attila őrnagy, hangsúlyozva: aki ilyen tüzelőanyaggal tankol, Ausztriában is jogsértést követ el. Behozatalához ugyanis jövedéki engedély szükséges, s az engedéllyel rendelkezőknek jövedéki adót is kell fizetniük, aminek a mértéke 97.350 forint/1000 liter.

Az engedély nélkül, illetve az adó megfizetése nélkül behozott ásványolaj adózás alól elvont jövedéki terméknek minősül, amit a NAV ellenőrei közúti vagy lakhelyellenőrzés alkalmával lefoglalnak és elkoboznak, az elkobzott termékre pedig jövedéki bírságot állapítanak meg. Ezen túl a szállítóeszközt, azaz a személygépkocsit, utánfutót, tárolóeszközöket is lefoglalhatják. A bírság mértéke a meg nem fizetett jövedéki adó kétszerese, de legalább 30 ezer forint, gazdálkodó esetén pedig ötszöröse, de legalább 150 ezer forint. Nagyobb mennyiség esetén jövedéki bűncselekmény miatt büntető eljárást is kezdeményez a hatóság, amely a jogszabályok betartását a határhoz közeli utakon a szállítmányokból és üzemanyagtankokból vett minta ellenőrzésével kívánja elérni. Hasonlóképp lép fel a harmadik országot (jellemzően Ukrajnát) érintő „üzemanyag-turizmus” megfékezése érdekében is.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!