Hírek

2016.10.11. 18:00

A zalaegerszegi Zrínyi Miklós Gimnázium idén a tizedik legjobb az országban

Zalaegerszeg - Noha hosszú évek, évtizedek óta szerez elismertséget, dicsőséget a zalai oktatásnak a megyeszékhelyi Zrínyi Miklós Gimnázium, minden évben közös öröm, hogy a gimnáziumok rangsorában ismét a top 10-be kerültek.

Arany Horváth Zsuzsa

Réka hegedül, Botond kosarazik, Dóra atletizál, egyikük sem csak kedvtelésből, hanem díjakkal a hátuk mögött. A két Péter műszaki pályájára készül, de zongoráznak, programoznak. Persze kiváló tanulók, nyelveket beszélnek. Ezenközben tinédzserek, az életszakasz minden szépségével és nyűgével.

Ami összeköti őket az az, hogy zrínyisek. Így egyszerűen, de elkötelezetten. A diákcsapatról, akikkel tegnap volt mód találkozni, bővebben kicsit később.

Mi a titka a gimnáziumnak, amivel folyamatosan az élvonalba kerülnek, s a legjobbak (Fazekas, ELTE gyakorló, Apáczai, Radnóti, Városmajori, Trefort, Toldy, budaörsi Illyés, veszprémi Lovassy) közt is kiemelkedők, ráadásul a vidéki intézmények rangsorában az első háromban szerepelnek?

- Az a titok, hogy nincsen titok - mondja beszélgetésünk elején Horváth Attila igazgató, aki 1981 óta dolgozik a gimnáziumban, 1993 óta vezeti, s maga is itt végzett. - Az eredményekhez három dolog kell: jó tanárok, jó diákok és jó közös munka. Mivel ez együttáll nálunk, nem lehet gondunk.

Valóban, sokszor hallható, a Zrínyi-gimnázium tantestülete kitűnő gyerekeket tanít, akik eleve otthonról hozzák a motivációt a tanulásra, az átlagon felüli teljesítményre, ráadásul kitűnő általános iskolai bizonyítványt hoznak. Az igazgató a következőkkel árnyalja ezt a képet:

- Vajda István elődöm a kilencvenes évek elején F osztályt indított máshonnan kiszorultaknak. A végén ez az osztály jobban érettségizett, mint a többi, ami jelzi, itt az átlagos képességű gyerekek is jó indíttatást kapnak. Tehát nem mindegy, hogyan foglalkozunk a gyerekekkel, nem csak az ő jó képességük számít. A hétszázból persze majdnem nyolcszáz ilyen - mosolyog Horváth Attila. - Szerintünk, ha egy csoport összhangban van a tanárokkal, akkor bármit el lehet érni.

A gimnáziumba nincs nagyon nagy túljelentkezés, általában 130-ból választhatják ki a felvehető hetvenet. Már a jó négyesek sem nagyon próbálják meg, pedig onnan is fel lehet itt emelkedni a kitűnők közé.

- Ilyen a falak szelleme?

- Talán, de a tanulók tudják, hogy mit akarnak elérni, milyen utat szeretnének bejárni. A tanárok többsége itt tanult, ebben az értelemben valóban benne van a falakban: a teljesítményért, a sikerért érdemes dolgozni. Az iskolai éthosznak van jelentősége.

A rangsorokat időnként változó szempontok alapján állítják össze, nem csak a felvételi eredményesség számít, most épp az elért pontszámok összessége is beletartozik, korábban a nyelvvizsgák is javították a statisztikát vagy az Országos Középiskolai Tanulmányi Versenyen (OKTV) elért helyezések. Az úgynevezett „hozzá adott érték” kissé szubjektívnek számít, noha nem elhanyagolható a sportban, művészetekben megszerzett díjak sora sem.

- A Zrínyiben nem csak a diákok, a tanárok is tanulnak?

- Így van, nyelvtanárként én is állandóan képzem magam, minden továbbképzésen ott vagyok, keresem a legkorszerűbb könyveket - mondja Marosiné Kohut Gyöngyi mestertanár, aki 39 esztendeje tanít angolt, németet a gimnáziumban. - Úgy gondolom, az a dolgom, hogy jó célt jelöljek ki, ami aztán közös ügyünkké, feladatunkká válik, s úgy már nem tűnik megerőltetőnek a munka. A nyelvek terén hamarabb kell hozni az eredményeket, mint más tantárgyakban, hiszen az a jó, ha két felsőfokú nyelvvizsgával távoznak tőlünk a fiatalok. Nem baj, ha kicsit izzadunk közben, mivel tudjuk, hova fogunk eljutni. Én parfümözöm a levegőt, hogy a nehezebb dolgot is szívesen csinálják.

Gyimesi Márton történelmet tanít a Zrínyiben, természetesen itt végzett.

- A mi diákjaink pontosan tudják, miért érdemes és kell tanulni, szerencsére a legtöbbjük családja is motiváló. Zajlik a pályázatunk, ami a zrínyis generációkat térképezi fel, érkezett már néhány dolgozat, ami egész családokat mutat be. Egyik nemrég végzett diákunk nagyapákat, nagynéniket, szülőket, hét testvért tud felmutatni ebben a famíliában.

A gimnázium eredményeinek zálogát firtató társaság diáktagjai közül a végzős Doffkay Réka az osztályuk jó közösségét emelte ki. A hegedűművésznek készülő leány nyolc évet töltött az intézményben, ennyi idő alatt a tanárokkal is közvetlen viszony alakult ki.

- Mi fölnézünk arra a diákra, aki jó eredményeket ér el, s erre törekszünk.

Pácsonyi Péter még csak a kilencedik osztályt tapossa, de két bátyja révén pontos képe van a Zrínyi-világról, tudta, mire vállalkozott, amikor ezt az iskolát választotta.

- Úgy gondolom, a legjobb felkészítést kapjuk a továbbtanuláshoz, sőt az egyetemi első félév sem okoz gondot az itt megszerzett matematika tudás révén - mondja Péter, aki zongoraversenyekre jár, ha ideje engedi, s nem mellékesen megnyeri a korosztályos tanulmányi versenyeket.

A 11. osztályos, gyógytornásznak készülő Takács Dóra pedig atlétika versenyeket nyer, országos bajnokot tisztelhetünk benne. Ráadásul bejárós, Vasboldogasszonyból indul reggelente a tudás tárházába.

- Nagyon sok támogatást kapunk a tanárainktól, mosolyt és szép szavakat is, ebből lehet táplálkozni, de nemcsak ezért szeretek ide járni.

A tanárok és a diákok együttműködő szövetségére épül a siker. Horváth Attila igazgató, Takács Dóra, Pácsonyi Péter, Kovács Péter Tamás, Marosiné Kohut Gyöngyi angol-német szakos tanár, Nagy Botond, Doffkay Réka, Gyimesi Márton történelemtanár

Fotó: Pezzetta Umberto

 

Nagy Botond műszaki pályára készül.

- A nem zrínyisek talán úgy hiszik, itt nagyon sokat kell készülni, ami igaz, de mégiscsak marad idő mindenre - mondja a fiatalember, aki a kosarazásra fordítja szabadidejét, s számos OKTV helyezéssel rendelkezik.

Firtatom, a Zrínyi tanulói eleve több önbizalommal bírnak-e, de érkezik a válasz: munka nélkül azt nem lehet megszerezni.

Kovács Péter Tamás még nem döntött a továbbtanulásról, képben van a fizikusi pálya. Ő a speciális munkamorált emeli ki, a tanárok inspirációit, valamint a megfelelő energiabefektetést, amely sikerrel kecsegtet.

Jöhet a kérdés: honnan van minderre ideje akár tanárnak, akár diáknak? A titok megfejtése mégiscsak ránk vár. A gyerekek okosan strukturálják az idejüket, képességeik alapján nem kell órákig magolniuk, a sport, a zene, a művészetek művelése eleve jótékonyan hat vissza rájuk, de a tanárok sem lazítanak egy percre sem, lépést tartanak tantárgyuk fejlődésével.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!