Hírek

2017.04.01. 06:15

Iskolaérettség: a pedagógus javasol, a szülő dönt

Zalaegerszeg - Az óvodások már tűkön ülve várják a percet, amikor a délutáni szundi helyett olyan érdekes dolgokkal foglalkozhatnak, mint az írás és az olvasás. Az általános iskolába kerülés a kisgyerekek első nagy lépése a felnőttkor felé, ezért különösen fontos, hogy minden zökkenőmentesen menjen.

Rákos Bianka

- Mi élményközpontú pedagógiával készítjük fel a gyerekeket az iskolai életre. Ez azt jelenti, hogy csoportokban dolgozunk, amely során az egymás közötti interakcióból tanulnak a gyerekek. Három vagy négy év folyamatos nevelés előzi meg az iskolába kerülést. Amint a gyerek megérkezik az óvodába, a képességeit felmérjük, nevelését ahhoz igazítjuk. A fejlődését dokumentálni kell, erről a szülőket tájékoztatjuk - mesélt a felkészülésről Dittmajer Andrea, a zalaegerszegi Űrhajós Úti Óvoda pedagógusa.

Madarász Margaréta korán elkezdte fejleszteni  lányait az iskolára. Benita (jobbra)  szeptemberben kezdi meg tanulmányait,  míg Alexa csak két év múlva

Az általános iskolában eltöltött évek minden ember számára meghatározóak, ebben az időszakban fejlődik leginkább a személyiség. Szukics Renáta pszichológus elmondta, az óvodáskor végére fordul a gyermekek érdeklődése az iskola és a tanulás felé.

- Fontos lesz számukra az új ismeretek elsajátítása. Játékaikban iskolásokká vagy éppen tanító nénikké, tanító bácsikká válnak. Ebben a korban a gyerekeket a felnőtteknek való megfelelés motiválja. Szeretnék végrehajtani a feladatot és szeretnének jól teljesíteni. Idővel a szülőktől és a pedagógusoktól származó elvárásokat átveszik és ezek saját magukkal szembeni elvárásokká is válnak - fogalmazott a pszichológus.

A törvény szerint egy gyermek abban az évben lesz iskolaérett, amelyben augusztus 31-ig betölti a 6. életévét. Előfordul azonban, hogy a kicsi kénytelen még egy évet az óvodában tölteni, amelynek számos oka lehet. Szukics Renáta szerint az értelmi fejlettség, a szociális képesség és a testi fejlettség egyformán fontos, bár utóbbit manapság nem veszik túl szigorúan.

- A rájuk bízott feladat elvégzéséhez szükséges, hogy kialakuljon a gyermekek feladattudata. Fontos, hogy képesek legyenek uralni önmagukat. Vágyaikat és szükségleteiket tudják késleltetni, tudjanak várni. Az iskolában sokáig kell egy helyben ülniük és néha unalmas feladatot végezniük, tehát jól kell tűrniük a monotonitást.

Az új helyzethez, az új emberekhez alkalmazkodniuk kell. Képesnek kell lenniük kapcsolatot kialakítani és fenntartani, hiszen az osztályba való beilleszkedés meghatározó a későbbi iskolai előmenetelben. Ehhez elengedhetetlen, hogy a gyermek megfelelő szabálytudattal rendelkezzen és legyen érzékeny a többiekre, hiszen ezáltal tud a közösség tagjává válni és részt venni a foglalkozásokon, programokon. A tanuláshoz az együttműködés, a feladatok elfogadása és végrehajtása, valamint némi önállóság is szükséges.

Dittmajer Andrea készségfejlesztő  játékokkal játszik (balról) Kutai Ádámmal,  Bohár Csongorral és Széll Péterrel

Azt, hogy a gyerek iskolába menjen-e vagy sem, a szülő dönti el, az óvodapedagógusok csupán tanácsot adhatnak, mi lenne a helyes megoldás. Dittmajer Andrea elmondta, gyakran előfordul, hogy a szülők nem hallgatnak a nevelők tanácsaira, s emiatt a gyerek később maradandó lelki sebeket is szerezhet az iskolában.

- A szülők nagy része az értelmi képességekre helyezi a hangsúlyt, például tud-e a gyerekük számolni vagy visszamondani egy mondókát. Ez nem elég. Elfelejtik, hogy emellett ott van a szociális képesség is, hiszen ha a lurkó nem tud alkalmazkodni egy adott környezethez vagy képtelen konfliktust kezelni, komoly problémái lesznek az iskolában. Ezek a tanulók gyakran válnak a többiek céltáblájává, hiszen az osztályon belüli hierarchia már az első hetekben kialakul - mesélt tapasztalatairól a pedagógus, majd hozzátette, a pozitív kezdet a legfontosabb, de egyetlen nyár nagyon kevés arra, hogy a gyerek megváltozzon.

- A kicsiket nem szabad semmiben sem siettetni, hiszen mindenki egyéni tempóban fejlődik - fogalmazott.

Békefiné Bertók Andrea, az Űrhajós Úti Óvoda intézményvezetője kifejtette: a szülők hozzáállása is számít, hogy időben felkészül-e a gyerek az iskolára.

- Figyeljenek oda, hogy az iskolaérettség több lábon áll. Nagyon fontos az értelmi képesség, de ahhoz, hogy valamit tudjon a kicsi, sok ismeretanyagra van szüksége. A megszerzett tudás elveszik, ha nem gyakorolnak a szülők a gyerekkel. Fontos, hogy folyamatosan kérdezgessünk tőlük, például, mennyi követ lát az úton. Minél természetközelibb, annál könnyebb neki csatolnia valamihez - tanácsolta a vezető óvónő.

Szukics Renáta pszichológus

A szociális érettség azt jelenti, hogy a kicsi el tudja magát helyezni egy új környezetben, tud alkalmazkodni, a szabályokat nem kudarcként éli meg.

- A gyereknek családon belül is tisztában kell lennie: mit lehet és mit nem. Fontos, hogy a tudását meg merje osztani másokkal, el tudja fogadni a kudarcot. Meg kell neki tanítani, hogy a hibát javítani lehet, így nem fog kétségbeesni, ha rossz jegyet kap. Az óvodában már alapozgatjuk, hogyan fogalmazza meg az érzéseit, ezzel az agresszív viselkedés is meg-előzhető - mondta az intézményvezető.

Madarász Margaréta kislánya, Benita szeptemberben kezdi meg az általános iskolát. Édesanyja szerint a kislány már nagyon várja az első napot, otthon is folyamatosan készülnek rá.

- Különböző interaktív játékokkal játszottunk vele már kiskora óta, valamint óvodásoknak szánt gyakorló füzeteket is kapott, hogy felkészülten vágjon neki az iskolának. Már ki is választottuk az Izsák Imre Általános Iskolát, a döntés hátterében leginkább az áll, hogy a környezet szimpatikus és a barátai közül is sokan iratkoznak oda - nyilatkozta az édesanya.

Az általános iskolákban április 20-án és 21-én történik a beiratkozás, így még van egy kis idő gondolkodásra, vacillálásra, hová menjenek tovább a gyerekek.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!