Kultúra

2017.03.03. 13:02

Mindenkinek! – Az Oscar-díjas rövidfilm

Deák Kristóf Mindenki című rövidfilmje a semmiből robbant be a köztudatba, amikor januárban Oscar-díjra jelölték.

Péter Zsombor

Ez egy kiszámíthatatlan kategória, így lehetetlen volt megjósolni, hogy győz-e, a bravúr azonban megtörtént. Így a Saul fia után zsinórban második évben mondhatja magát Oscar nyertesnek Magyarország. No, de milyen maga a film?

A történet a 90-es években játszódik, egy általános iskolai énekkarral a középpontban. Ebbe a közegbe érkezik Zsófi (Gáspárfalvi Dorka), aki szeretne csatlakozni a kórushoz. Hamar összebarátkozik Lizával (Hais Dorottya), az osztály egyik legnépszerűbb tagjával, a boldog napokat azonban beárnyékolja, hogy a kórusvezető Erika néni (Szamosi Zsófia) nem valami kedves az új jövevénnyel. A két diák kieszel egy tervet, miként lehetne megtréfálni a tanárt.

A mindössze 24 perces játékidő sok dolognak nem ad teret és fontos részletek maradnak kibontatlanul. Ugyanakkor a Mindenkit nem szabad egész estét filmként kezelni, ez egy teljesen más kategória, más szabályokkal, a maga műfajában igenis egy remekműről beszélünk. Deák elsősorban a hangulatot találta el mesterien. A gyermeki ártatlanság minden képkockából sugárzik, minden egyes fiatal szereplő tündéri teremtés. A kisiskolás nosztalgiafaktor nem különben a film egyik erőssége, nem véletlenül játszódik a 90-es években a cselekmény. Akkor még piros pacsiztak, ugróköteleztek és italport majszoltak a diákok, nem a telefonjaikkal és a tableteikkel éltek közeli kapcsolatban. Az üzenet, illetve a frappáns csavar természetesen a zárásban érkezik, ami mondhatni katartikus élményt ad. Többek közt felhívja a figyelmet a pedagógusok munkájának fontosságára, olyan szempontból is, hogy mekkora törést tud okozni egy-egy intés, fenyegetés a diákoknak. Nem a tanárokat hivatott becsmérelni, csak rávilágít, hogy a felelősségük hatalmas és nem mindenkinél ugyanaz a megfelelő nevelési módszer. A végkifejlet a gyerekekről szól, képtelenség rajta nem mosolyogni, annyira lélekemelő és bájos. A Mindenki egy kedves és naiv tanmese, ami a közösség erejéről, az összetartásról szól.

Piszkosul ironikus, hogy pont egy hazai film mondanivalója épül e téma köré, szerintem senkinek nem mondok újat azzal, hogy az ország rossz úton halad ezen a téren. A legaktuálisabb példa pont a Mindenki megítélése. Amióta megkapta az Oscart, rendre kerülnek elő a becsmérlő írások, miszerint maníros, elnagyolt, kidolgozatlan, az üzenete pedig egyenesen hamis. Egy szóval sem mondom, hogy egy kritika sem jogos, de bizonyos keretek közt kell kezelni a filmet, amit sokan elfelejtenek. Kvázi nincs olyan dolgokra idő, mint egész estés társaiknál, ki kell ragadni a lényeget, Deák pedig ezt tökéletesen megfogta. Az is tény, hogy a valóságban nem feltétlenül történne meg az, ami a film végén, de ettől még az a bizonyos üzenet nagyon is őszinte és igazi. Felnőtt fejjel pedig pont a gyermeki ártatlanság tűnhet igazán valószerűtlennek (a mostani generációnál pláne), ez viszont már magának az embernek a kritikája saját maga felé, nem pedig a film hibája. Egy ennyire széthúzó társadalomban nagyon nagy szükség van az efféle alkotásokra, szőrszálhasogatás helyett pedig a dolgok mögé kéne nézni. Deák műve minden korosztály számára kötelező. Mást ad egy felnőttnek, mást egy gyermeknek, de ha valaki az élmény hatására esetleg máshogy kezdi el látni a dolgokat és egy adott szituációban kiáll embertársa mellett, abban nem tudom mi elnagyolt, maníros és hamis. Akár egyetért valaki, akár nem, kellenek az ilyen filmek. Mindenkinek!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!