Új típusú iskola bővítheti a zalai alapfokú oktatási palettát

2017. február 20., 18:30 szerző: Arany Horváth Zsuzsa fotós: Katona Tibor
komment
Zalaegerszeg - A gyerekek körben állnak, lépéskombinációkkal haladnak, közben számsorokat mondanak, összeadnak, kivonnak, énekelnek, de még egy hexameteres magyar verset is kívülről skandálnak. Nem is könnyű megmondani, milyen órát látunk.
hirdetes_kapcsolo: 1
data['nincs_banner']: 0
G->reklam_mentes: 0

Az érdeklődő szülők hónapok óta tudják, hogy Zalaegerszegen is készülődik hasonló hangulatú, nevelési programú iskola. Sőt, akik a zalai megyeszékhelyen már eddig is a Waldorf-módszert szerették volna gyermekeiknek, Szombathelyre viszik a kisdiákokat. Szám szerint majdnem húszan járnak át 50 kilométerre az alapfokú általános iskolai tanulmányokat folytatni.

Hogy ne így legyen, arra szerveződött elhivatott lelkes csapat, jobbára édesanyákból. A tervek lassan beérnek, szeptembertől már biztosan indul Waldorf-iskola, igaz, még nem Egerszegen, hanem a 7 km-re lévő Zalaszentlőrincen. A városi önkormányzat a maga lehetőségeivel támogatná az oktatási paletta bővülését, de egyelőre megfelelő épület nem áll rendelkezésre. Zalaszentlőrincre iskolabusszal közlekednek majd a gyerekek.

- A Napravár óvoda 2012 óta működik Egerszegen, az ide járó gyerekek iskoláskorba lépnek, a szülők értelemszerűen szeretnék, ha továbbra is Waldorf módszer szerint nevelődnének a gyermekeik, ezért vált esedékessé az iskolaalapítás - mondja Németh-Heves Júlia. - Egyéves előkészítő munka után, minden hatósággal egyeztetve indulhatunk el az első osztállyal, Bálint Orsolya osztálytanító vezetésével, aki 20 éve végzett az ELTE Waldorf továbbképzésén. Alapító tanár volt a nyíregyházi iskolában, a szombathelyi Perintparti Waldorf Iskola alapításában is részt vett, mint tanító és alapító szülő.

A megyeszékhelyi Arany János utcában működő és a városi önkormányzat támogatását is élvező Napravár óvodába gyűltünk beszélgetőtársaimmal. Németh-Heves Júlia, Várhelyi Nikolett, Kámánné M. Andrea és Fersztl Viktória az iskolaalapítás lehetőségeit latolgatja, mert Yeats-től kölcsönözve hiszik, „az oktatás nem egy vödör megtöltése, hanem a tűz meggyújtása". Fotó: Katona Tibor

- Négy éve is szerettünk volna már itt Waldorf-iskolát, amikor a kislányunk hatéves lett, ennek hiányában járunk Szombathelyre, úgy, hogy két szülőpár fogott össze - magyarázza az utazással járó döntést Várhelyi Nikolett. - A népszerűség oly' nagy, hogy Budapesten már nehéz bejuttatni a gyereket Waldorf-iskolába. Sokat halljuk a gyerekközpontú nevelést, itt meg is valósul. A gyerek egyéni fejlődésének ütemét figyelembe veszik, megtanítják közösségben gondolkodni, csapatban kreatívnak lenni, a tananyag ebbe simul bele. A szülői értekezleten a gyermeklélektant tanuljuk mi is, amit otthon tudunk hasznosítani. Magamról tudom, mennyi tanulás ment a felejtésnek, ezért volt fontos, hogy a gyerekem másképp élje át az iskolát. A gyerekek szabadok, mégsincs fegyelmezési probléma, minőséget kapnak, s a szülőket is bevonják az iskolai életbe.

- A környezet mit szólt a döntéshez?

- Vannak persze előítéletek, amit nem tudnak igazolni. A családban is örülnek, hogy a gyerek imád iskolába járni, de titkon letesztelik, tud-e olvasni.

- Honnan a bizonytalanság?

- Talán onnan, hogy 25 évvel ezelőtt, amikor idehaza elkezdődött a Waldorf-iskolai képzés, eleve azok a szülők választották, akik nem bíztak abban, hogy az állami iskolában megfelelően halad a gyerekük.

- Nagyobbik gyermekem iskoláskorú lesz, nekem is nagyon tetszik az, amit erről a nevelési programról tudok, erős az érdeklődésem, már a Zalaegerszeg-Zalaszentlőrinc távolságot is lemértem - mondja Kámánné M. Andrea, hozzátéve, oviba azért nem ide járt a kisfiú, mert nem láttak folytatást.

Fersztl Viktória második gyermekét várja, Liza lánya a Waldorf-oviba jár, az iskola indulásának nagyon örülnek. Viktória napestig tudna mesélni a gondolkodásra, szabadságra nevelő, nyitott légkörű módszerről.

Nemcsak sarus-tarisznyás szülők

Ha nincs, akkor alapítanak egyet, ez volt a zalaegerszegi szülők jelmondata, amikor Waldorf-iskolában gondolkodtak. Vallják, nemcsak az „elvarázsolt" tarisznyás „bio" szülők járatják csemetéjüket Waldorfba. A Magyarországon 25 éve jelen lévő módszert bemutató előadások sorában február 24-én, pénteken öt órakor az Apáczai VMK-ban Karkus Ottó, a solymári iskola osztálytanítója következik, március 11-én, szombaton 10 órakor már a zalaszentlőrinci épületben találkoznak a szombathelyi tanítóval, Kányai Mirellával.

Arany Horváth Zsuzsa

2017. február 20., 18:30 szerző: Arany Horváth Zsuzsa fotós: Katona Tibor

Hozzászólások

Részletes műsor

loader image

Műsorok betöltése...