Lóerő

2016.08.04. 17:50

Nyáron kerülendő a téligumi használata és a nem megfelelő abroncsnyomás

Megyei körkép - Az autók több mint negyede nyáron is téligumival jár. Kockázatos stratégia nyáron lejárni a már elkopott téligumit.

Kelemen Attila

Bár nincs jogszabályi előírás, amely nyáron tiltaná a téligumik használatát, nem árt néhány adatot ismerni és figyelembe venni.

Molnár László közlekedésbiztonsági szakembert kérdeztük, hogy milyen veszélyeket rejthet a téli gumiabroncs használata nyáron?

- A gumiabroncsokban az előírt nyomást kell tartani. A Nemzetközi Autós Szövetség (FIA) az EU kilenc országában 38 ezer járművön végzett guminyomás-ellenőrzéseket. A mérések megdöbbentő eredménnyel szolgáltak: az autósok 71 százaléka alacsony abroncsnyomással jár. A vezetők 7,5 százaléka kritikus - a gyártó által javasoltnál legalább 0,5 barral alacsonyabb - nyomásértéket használt. Az utakon futó gumik 12 százaléka oly mértékben kopott, hogy profilmélysége még a minimálisan előírt 1,6 millimétert sem érte el. Ráadásul az abroncsok mintegy két százalékánál az erősen kopott állapothoz jelentősen csökkent guminyomás is társult.

A guminyomást mindig az abroncs hideg állapotában kell mérni és beállítani. A meleg abroncs nyomását soha ne csökkentse az előírt értékre, mert akkor valójában a kívánatosnál alacsonyabb lesz Fotó: Shutterstock

Mindez egyértelműen arra vall, hogy sok autóvezető igencsak hiányos ismeretekkel rendelkezik a helyes guminyomást illetően (is). De melyek a helytelen guminyomás hátrányos következményei?

- Elégtelen guminyomás esetén romlik az úttartás, a vezető akár el is veszítheti a kontrollt járműve felett. Rosszabb lesz a kormányozhatóság, csökken a kanyarstabilitás. Az alacsony abroncsnyomás különösen negatív hatással van a gumik tartósságára, mivel emiatt nő a nyíró igénybevétel a vállakon, illetve az üzem közbeni túl nagy deformáció által a hőtermelés az oldalfalakban.

E tényezők miatt a jelentősebb nyomáshiánnyal közlekedő járművezetőket fokozottan fenyegeti a gumik roncsolódása (szakadások, szerkezeti elemek szétválása), esetleg szétdurranása, ami nagy sebességnél akár végzetes is lehet.

- Ha túl magas a guminyomás, a gumik nem biztosítanak optimális érintkezést az úttal, a csökkenő tapadással romlik a menetstabilitás, nő a fékút. A túl keményre fújt abroncs sérülékenyebbé válik, ez tovább csökkenti a biztonságot. Az alacsony abroncsnyomás növeli a gördülési ellenállást, így emelkedik az üzemanyag-fogyasztás, magasabb lesz a CO2-kibocsátás.

Az üzemanyag-fogyasztást a gyárilag megadott guminyomás legfeljebb 0,2 barral való emelése pozitívan befolyásolja, ennél nagyobb túlnyomás viszont már a biztonság rovására megy.

Az optimális guminyomástól mindkét irányban való eltérés ront a kényelmen. Túl puha gumikon a jármű bizonytalanná, imbolygóvá válik. A túl magas nyomású gumikon járó autó keményebb, pattogósabb futásáról ismerszik fel, mert az ilyen abroncsok az út egyenetlenségeit kevésbé nyelik el.

A helytelen guminyomás miatt a gumiabroncsok élettartama csökken. Az útfelülettel való hiányos érintkezés, az egyenetlen igénybevétel a futófelület rendellenes kopását idézi elő, alacsony nyomás esetén, ráadásul a kopás a túlmelegedés következtében jelentősen fel is gyorsul.

- A guminyomást mindig az abroncs hideg állapotában kell mérni és beállítani! Üzem közben természetes, hogy a gumik melegszenek, ezzel a nyomás is megnő bennük, amelyhez a nyári időszakban a meleg még fokozottan hozzájárul. Meleg abroncs nyomását tehát soha ne csökkentse az előírt értékre, mert akkor valójában a kívánatosnál alacsonyabb lesz.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!