Sport

2017.06.03. 15:35

A Giro nagyjaival tekertek

Május elején, Szardínia szigetén rajtolt el a jubileumi 100. Giro d'Italia kerékpáros körverseny, majd két etap erejéig Szicíliában is látogatást tett. Május 28-án Milánóban ért véget a viadal, s a kivételes élményt testközelből, sőt bicikli nyergéből szerette volna harmadszor is átélni a Teker Egyesület, akik 11 fős csapattal több szakaszon keresztül követték a mezőnyt.

Benedek Bálint

- Nem titok, évek óta rajongunk az országúti kerékpározásért, bejártuk már szinte az egész megyét, s népszerű a Tengerre magyar elnevezésű túránk is, de mindig keressük az új kihívásokat - bocsátotta előre Kovács Máté, a csapat egyik tagja. - Először 2015-ben kerekedtünk fel, akkor nagyon sokat utaztunk azért, hogy bepillantást nyerjünk ebbe a roppant érdekes világba. Akkor annyira megfertőzött bennünket az a légkör, no meg persze a csodálatos ország, hogy minden évben ugyanazzal a csapattal nekivágunk.

Az első három etap elsősorban a sprintereknek kedvezhetett. A május 5-ei rajt után három nappal a szervezők rögtön beiktattak egy pihenőnapot, mivel a karaván áttette a székhelyét az ország másik nagy szigetére, Szicíliába. A mezőny első hegyi befutója az Etna tetejére vezetett, de ellátogattak az egyik főszereplő, Vincenzo Nibali szülővárosába, Messinába is.

- Olaszország nemcsak a kerékpársportnak a hazája, hanem a sokszínű kultúrának is, évről évre egyre nagyobb szeletével ismerkedhetünk meg - mondta Moór András. - Az eddig útjaink során is igyekeztünk figyelni arra, hogy minél többet lássunk Itáliából, ám az idén a toszkán táj teljesen lenyűgözött bennünket. Összesen 260 kilométert tekertünk, amelyet komoly emelkedők, hegyek tettek izgalmassá, ám a kulturális és építészeti értékek varázsolták színessé a túránkat. Az egyik hegyi részhajránál például kifeszítettük a magyar zászlót, amellyel bekerültünk a televízió-közvetítésbe, ez szintén nagy élményt jelentett.

Moór András szerint viszont ennél is nagyobb energiát adott számukra, amikor egy 6-10 százalékos emelkedőn 12 kilométer kellett 913 méterig feltekerni.

- Sokat tanulhatnánk az ottani emberektől, hiszen amellett, hogy sok hozzánk hasonló hobbikerékpárossal találkoztunk, de az idős embereknek is fontos a sport - tette hozzá Moór Eszter. - Rengeteg őszülő halántékú bringással tekerünk például az emelkedőkön, s mindig boldogan üdvözöltük egymást. Találkoztunk egy szintén idős férfivel, aki egy régimódi országúti bringájával egyensúlyozott. S kiderült, hogy egy korábbi világbajnok volt, aki a mai napig a Giro megszállottjaként visszatér és küzd. Az életszeretetük valóban kivételes.

A profi versenyzők útvonalát bárki, aki érez magában elég erőt és kitartást, no és persze kellő országúti kerékpáros tapasztalattal rendelkezik, teljesíteni tudja.

- Az ottani biztatásnak, szurkolásnak már kifejlődött kultúrája van, olyan impulzusokkal gazdagodtunk, ami évről évre elvarázsol bennünket - vette át a szót Sólyom Zoltán. - Több helyen az út mellett lakóautókban élnek az emberek és mindig megvendégelnek, de ha kell, lendületet adnak. Ha valaki, bárki, nem kell hozzá versenyzőnek lennie, de felér a hegyre, óriási üdvrivalgás fogadja. A közel kétszáz induló közül egy pillanatra biztosan láthattuk a kedvenceket, a nagy ászokat, a felvezető autókat. Szinte extázisba kerültünk, amikor meghallottuk a helikopter hangját, hiszen ez azt jelezte, hogy közeledett a mezőny. A rutinos szurkolók már arra is figyelnek, hogy melyik kerékpáros eldobott kulacsát lehet majd megszerezni, ugyanis az ereklyék gyűjtésének óriási szerepük van. Nagyon sokan szeretünk így együtt kerékpározni, de a Giro akkora energiát adott nekünk, amelytől elhivatottabbá válunk a dél-zalai dombok között.

A csapat többi tagja: Vastag Marcell, Radics Bálint, dr. Mike Friderika, dr. Balázs András, Nagy József, Ziegler Tibor és Ziegler Veronika eldöntötték, hogy jövőre ismét visszatérnek. Minden versenyző, a sztárok is, végtelenül közvetlenek, számos selfie-t készítettek velük.

- Teszik ezt úgy, hogy emberfeletti teljesítményre képesek, ezek a fiatal srácok genetikai csodák, akik három héten át a maximumon pörögnek és napi 8-10 ezer (!) kalóriát égetnek el - mondták. - Koncentráció, önfegyelem, tökéletes állapot, no és kivételes fanatizmus kell ehhez a sportághoz. Szinte minden nap más körülményeket hoz, így nagyon nehéz megjósolni, holnap ki léphet majd a dobogó csúcsára.

Június 17-18-án rendezik meg a 10. Mapei Tour de Zalakaros kerékpáros versenyt. Ritkán üdvözölhetünk az országban olyan bringás sztárt, mint az olasz Andrea Tafi, aki nemcsak ellátogat a viadalra, hanem a résztvevők együtt tekerhetnek vele. Az 50 éves olasz bringás másfél évtizedes profi pályafutása során 8 profi győzelmet szerzett, közben 10 háromhetes körversenyen és 43 klasszikus egynaposon versenyzett. Napjainkban a Tour de Zalakaroshoz hasonló amatőr kerékpáros maratonokat népszerűsíti. Zalakaroson az első, szombati napon ötfős csapatokban cégek képviselői mérhetik össze a tudásukat, vasárnap pedig 127 kilométeres országúti maraton, 60 kilométeres országúti teljesítménytúra és 33 kilométeres családi túra közül lehet majd választani.