Sport

2016.07.25. 11:32

A sportrepülő Ferinc Vince új navigátorral és új géppel készül a világbajnokságra

Ferinc Vince, a helyi sportrepülő egyesület versenyzője 25 évvel ezelőtt nyerte első magyar bajnoki címét, a hétvégén pedig pályafutása 14. hazai elsőségét szeretné megszerezni. Hogy két héttel később szintén az aranyért csatázzon angol légtérben, a világbajnokságon.

Varga Andor

A becsehelyi Ferinc Vince néhány nappal ezelőtt töltötte be hatvanadik életévét, de azt mondja, továbbra is óriási versenyszellemet érez magában. Mondjuk számos újdonság van most is a pályafutásában, ami megóvja az esetleges fásultságtól: ismét új navigátorral versenyez, és ráadásul új géposztályban is.

– Előző partnerem, a nagykanizsai Szabó Gabriella sajnos egészségügyi okok miatt nem tudta vállalni a közös munka folytatását, így ismét új partnert kellett keresnem – mesélte Ferinc Vince. – Már biztosan tíznél több navigátort „fogyasztottam el”, pedig mindükkel kiválóan együtt tudtam dolgozni. Most egy gödi fiatalemberre, a 17 éves Dobó Mátéra esett a választás, akivel kapcsolatban a koránál sokkal fontosabb adat, hogy a súlya csak 52 kiló. Ez az ultrakönnyű repülésben alapvetően fontos szempont.

Ferinc Vince a kiskanizsai sportreptéren, az autogyro mellett

A duó gyakorolt együtt Kanizsán, illetve jöttek-mentek köztük a versenyfeladatok az interneten is, de a felkészülés így sem ígért olyan harmonikus együttműködést, ami végül megvalósult.

– Balatonfőkajáron, a hagyományos Sirály Kupán álltunk rajthoz először együtt, és megnyertük az autogyro kategória versenyét – mesélte a pilóta. – Már Szabó Gabival, a tavalyi Európa-bajnokságon szerettünk volna ilyen, forgószárnyas géppel versenyezni, de akkor az utolsó pillanatban visszatértünk a motoros sárkányhoz. Most is benne van még a rizikó a dologban, de a Sirály Kupa tapasztalatai nagyszerűek. Ez a gép más stílust követel meg tőlem is, és úgy érzem, most végre kezdem kapisgálni: Főkajáron például a korábbi problémák után tökéletes felszállásokat tudtunk produkálni. Bizakodó vagyok, de a világbajnokság előtt lesz még egy főpróba, a dunaújvárosi ob. Ha akkor megfelelően teljesítünk, nem lesz akadálya, hogy autogyróval induljunk el az angliai vb-n.

Ferinc Vince egyébként a világverseny előtt nagyon határozott: kijelentette, hogy aranyérmet akar nyerni.

– Idén mindent alárendeltem ennek, a megfelelő felkészülésnek – árulta el a repülő, akinek világbajnokságon legjobb eredménye egy csapatarany 1999-ből, ezen kívül egyéni ezüstöt és bronzot is szerzett már. Utóbbi medált 2012-ben nyerte, s úgy gondolta, egy évvel később vissza is vonul a válogatottól, ám a 2013-as Európa-bajnokságon egy rontott leszállásnál felborult sárkányával, eltörte kezét, és meggondolta magát: – Nem akartam, hogy ilyen emlékek maradjanak rólam a többi versenyzőben. 2014-ben nem versenyeztem, hiszen akkor mi rendeztük meg a vb-t, és a szövetség elnökeként itt elég sok feladatom volt. Aztán tavaly jött az Eb-ezüst, majd itt van ez a vb. Most egyébként már nem járnak olyan gondolatok a fejemben, hogy megfelelő eredmény esetén befejezem. Elmúltam 60 éves, az egyetlen pilóta vagyok a nemzetközi mezőnyben, aki 1992 óta minden világversenyen ott volt. Miért hagynám abba? Miért ne csinálnám, ha örömet okoz?

AZ AUTOGYRO

Az autogyro az ultrakönnyű repülés viszonylag új szakága. A forgószárnyak miatt hasonlít a helikopterhez (ehhez méltón a levegőben szinte meg is lehet állni vele, és zsebkendőnyi helyen képes leszállni), de előrehaladását – a motoros sárkányokéhoz hasonlóan – egy hátsó, tolólégcsavar biztosítja (és a felszálláshoz kifutóra van szüksége). A pilóták nagyon előnyös repülési tulajdonságokról számolnak be, kis szárnyfelülete miatt nagy szélben is használható. A sárkányokhoz hasonlóan nem zuhan le, ha motorja megáll – a rotor ugyanis, ami fenntartja a levegőben, az erőforrástól függetlenül, automatikusan forog.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!