Zene

2016.10.28. 20:15

Pély Barna: Meztelenre vetkőzni lelkileg

Próbálok lelkileg meztelenre vetkőzni a színpadon, vagyis azokat az érzelmeket, érzéseket és gondolatokat csatolom a dalaimhoz, amelyek számomra a legfontosabbak. Ha nem így tennék, nem tudhatnám biztosan, hogy tényleg szeretik-e az emberek a zenémet.

Gyuricza Ferenc

Pély Barna, a United és a B the First zenekarok énekes-gitáros frontembere, s egyben fő dalszerzője mondja mindezeket szerzői estje kapcsán. A Megasztár című televíziós tehetségkutató egykori zsűritagjaként is ismert zenész - aki a székesfehérvári Kodolányi János Főiskolán jazz-éneket tanít - az elmúlt hét végén járt Zalaegerszegen.

- Az alapötlet egy éve született meg a fejemben, amikor azt találtam ki, hogy kiviszem egy turné erejéig Hollandiába a B the First zenekart - magyarázza a szerzői estek hátterét Pély Barna. - Két állomáson azonban ez nem sikerült, ezért az egyik helyen session-zenészekkel léptem fel, ami kevésbé tetszett, mivel a kísérőim nem voltak olyan jók, mint a saját zenésztársaim, a másik helyszínen pedig egyedül játszottam el a dalaimat, amit korábban még sosem csináltam. Ezen a második koncerten derült ki számomra is, hogy a dolog remekül működik, emiatt úgy döntöttem, hogy újra elindulok Nyugat-Európába, amiből azóta már újabb turné is született, most éppen innen jövök haza. Közel három hetet töltöttem a kontinens nyugati részén.

A zenész hozzáteszi: ezek a szerzői estek, melyek egyértelműen a United és a B the First dalaira épülnek, számára és a közönség számára is teljesen más élményt jelentenek, mint amikor nagyszínpadi körülmények között találkoznak. Zenészként jobban tud a közönség érzelmeire reagálni, több a lehetősége az improvizációra, s olyan bensőséges viszonyt tud a koncertjére ellátogatókkal felépíteni, amire egyébként esély sem lenne.

Pély Barna azt mondja, akárcsak a játékmódjának, úgy az éneklésének is a klasszikus rhythm and blues képezi az alapját

- A televízión keresztül, de egy nagyobb koncert színpadán állva is olyan óriási a távolság köztünk, ami gyakorlatilag áthidalhatatlan - folytatja Barna. - Ezért aztán számomra nem mindegy, hogy a közönség miként ismer meg. Hogyan ismertek meg a televízióból, ami ugyan a valóságot adja, de ez gyakran hazug valóság, bármennyire is paradoxon ez a kifejezés. Kialakul egy kép az emberről, ami nagyon ritkán fedi az igazi valóságot. Egy klubban, a közönségtől egy méternyi távolságban viszont esélyem sincs hazudni. Itt nincs mit kiigazítani, a közönség itt azt hallja és azt látja, azt kapja, ami valójában én vagyok. Ezek a koncertek, vagy nevezzük szerzői esteknek őket, olyan igaz pillanatok, amelyek közel visznek bennünket, előadóművészeket a közönséghez. Itt fel tudsz építeni egy bensőséges viszonyt, hiszen működik az interakció. A televízió képernyőjén át ilyesmire nincs lehetőség.

Barna szólt arról is, hogy ebből a közvetlenségből a közönség mellett maga az előadó is rengeteget profitálhat. Számára például azért is fontosak a szerzői estek, mert általuk vissza tud nyúlni a gyökereihez. Mint mondja, játékmódjának és éneklésének is a klasszikus rhythm and blues képezi az alapját, még akkor is, ha a United vagy a B the First dalai által mást is gondolnánk róla. A szerzői estek viszont nagyszerű lehetőséget kínálnak arra, hogy a saját dalaival is eljátszadozzon. Miután azokat lecsupaszította, lehetősége adódik arra is, hogy másfajta harmóniákkal, más riffekkel, valamint teljesen eltérő gitáros eszközökkel támassza meg az alap énektémákat, de még az is előfordul, hogy utóbbiakat is megvariálja.

- Ennek köszönhetően pedig olyan pillanatokat élek át a színpadon, mint amikor magát a dalt megírtam - áradozik tovább. - Emiatt a műsornak nincs unalmas tényezője, ami azért fontos, mert ha egy zenész unja a saját koncertjét, akkor a közönsége figyelmét sem fogja lekötni.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!