Gazdaság

2009.07.21. 09:30

Nem kell több! - Tiltakoznak a Zalaegerszeg-Budapest magánjárat ellen

Zalaegerszeg - Egy magánvállalkozás tervezett menetrend szerinti járatai ellen tiltakoznak a Zala Volán szakszervezetei, úgy vélik ugyanis, az Orangeways Zalaegerszeg-Budapest közt közlekedő autóbuszai tisztességtelen versenyhelyzetet teremtenének. A nyereséges járatokat ugyanis kiemelnék a Volánból, ám a veszteséges szolgáltatást eztán is a cégnek kellene ellátnia.

Varga Lívia

- Tévedés ne essék, mi nem versenyellenesek vagyunk, ezen túlméretezetten profitorientált szándék és tisztességtelennek tűnő üzleti magatartás ellen azonban határozottan tiltakozunk - jelenti ki Horváth László, a Zala Volán Dolgozóinak Demokratikus Szakszervezetének elnöke. - Buszaink a 257 zalai településből 254-ben, köztük 90 zsáktelepülésen nap mint nap megfordulnak, ezeknek a helyközi járatoknak azonban több mint negyven százaléka veszteséges, amit nyereséges távolsági járatainkból próbálunk ellentételezni.

A szakszervezetek információi szerint az Orangeways elnevezésű magánvállalkozás máris bejelentette igényét több megyei jogú város, köztük a Zalaegerszeg-Budapest útvonalon is a kétórás sűrűséggel közlekedő járatok indítására - a hírek szerint erőteljes minisztériumi támogatás birtokában. A Zala Volán szakszervezetei - a Zala Volán Dolgozóinak Demokratikus Szakszervezete, valamint Személyközlekedési Szakszervezete, a KKSZ Alapszervezete, illetőleg a Zalai Autóbuszvezetők Szabad Szakszervezete - éppen ezért közös levelet juttattak el Hónig Péter közlekedési miniszterhez, amelyben azt kérték, ne támogassa a magánvállalkozó cég menetrendszerű autóbuszjáratainak indítását, hiszen annak célja egyértelműen a nyereség kiszivattyúzása, amivel tudatosan gyengítik le a Volánokat a 2012-es piacnyitás előtt.

- Az Orangeways-től függetlenül már korábban kérvényeztük a minisztériumnál az úgynevezett ütemes közlekedés beindítását, ami annyit tesz, hogy amennyiben a döntéshozók is rábólintanak, augusztus elejétől kétóránként indítjuk majd járatainkat a fővárosba - folytatja Horváth László, hozzátéve: mivel az Orangeways erőszakos nyomulása több Volán-társaságot is érzékenyen érint, rövidesen országos tiltakozó akció megszervezése várható a Volán portfólióban.

Az Orangeways megjelenésével ugyanis, a szakszervezeti vezető szavaival élve, tumultus keletkezne a piacon, hiszen a Zalaegerszeg-Budapest útvonalon már a Zala Volán és a Volánbusz mellett közlekedik egy magánvállalkozó, a Gratis Közlekedési Kft. által alapított G-Busline Kft. is.

Mersits Ferenc
, a kft. ügyvezetője az Orangeways - cégéhez eljutott - minden adatot nélkülöző hatástanulmánya s az általa vállalt feltételek ismeretében komolytalannak nevezte a társaság szándékát, különösen, hogy az elsősorban nem a már meglévő járatokról csábítaná át az utasokat, hanem a személygépkocsival közlekedőket szoktatná át a buszra.

- Az Orangeways visszafizetné az államnak a kedvezmények után adott, eddig is folyamatosan nyirbált árkiegészítést, holott tudvalevő, hogy ezeken a járatokon nagyon sok az ingyenes utas, sokan utaznak kedvezménnyel is, az árkiegészítés nélkül tehát egyértelműen gazdaságtalan a működtetés, ami hosszú távon vállalhatatlan - mondja el érdeklődésünkre a kft. ügyvezetője, aki az Orangeways ezen döntését nem gondolja üzletileg megalapozottnak, így nem is tartja valószínűnek, hogy új társaság jelenne meg a közösségi közlekedés piacán, ahol a Gratis 1990 óta van jelen.

A cég kezdetben hatósági engedéllyel indította Zalaegerszeg és Budapest közt közlekedő járatait, később koncessziós pályázat, 2006 óta pedig közszolgáltatási szerződés alapján járnak autóbuszai a zalai megyeszékhely s a főváros között.

- A két Volán-társasággal együtt, az utazóközönség jobb kiszolgálása érdekében, áttérünk az ütemes menetrendre, ami azonos menetidőt, jegyárakat és szolgáltatást jelent, ezt azonban egy új társaság megjelenése teljesen felborítaná, hisz0A cég autóbuszaira interneten, valamint utazási irodákban lehet jegyet vásárolni, s a különféle plusz szolgáltatások mellett például utaskísérő is megy a járatokon.

- Bízunk abban, hogy a minisztérium mielőbb rábólint kérelmünkre, szeretnénk megmutatni ugyanis, hogy állami finanszírozás nélkül is képesek vagyunk ellátni a feladatokat. Véleményem szerint egyébként éppen ez táplálja a szakszervezetek tiltakozását. Utasokat hozni ugyanis sztrájkfenyegetéssel nem, kizárólag plusz szolgáltatásokkal lehet.

A tervek szerint a társaság 15 perces időkapukat működtet majd, azaz várakozás nélkül, egy budapesti átszállással elérhető lesz az összes nagy egyetemi város. A menetrend elfogadtatása a minisztériummal még tart, de ha megkapják az engedélyt, a buszokat naponta, két-két és fél órás sűrűséggel indítanák, szintén az autópályán, s kötött árak lévén, az utas itt is ugyanazzal a díjszabással találkozna, mint a Volán járatain.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!