Az elhízás elleni világnap célja a figyelemfelhívás, a támogatás és a motiváció

2017. május 21., 08:00 szerző: Korosa Titanilla
komment
LENTI - Tudatos táplálkozás és rendszeres mozgás. Nem hangzik nehéznek, ám mégsem könnyű megvalósítani, hiszen könnyen válhatunk szokásaink rabjaivá. Ezek közé tartozhat akár az evés és az ivás is.
hirdetes_kapcsolo: 1
data['nincs_banner']: 0
G->reklam_mentes: 0

Május 22. az európai elhízás elleni világnap, amelynek célja, hogy támogassa és motiválja a túlsúlyos embereket, hogy megtegyék azokat az életmódbeli változtatásokat, amikkel elérhetik, majd fenntarthatják az egészséges testsúlyukat és ezzel javítsák életminőségüket, élettartamukat.

- Az elhízás a 20-21. század betegsége, hiszen - gondoljuk végig a történelmet - amíg szó szerint futni kellett az étel után vagy kevésbé voltunk gazdagok, nem volt elhízás. Hiszen az elhízás valahol a jólét hátulütője is, mivel több pénzünk van, több ételt tudunk megvenni - magyarázta dr. Seresné dr. Pirkhoffer Katalin belgyógyász szakorvos Lentiben. - A másik oka, hogy megváltoztak az ételeink. A félkész étkek, a gyorsan felhizlalt állatok húsa nem egészséges. Aztán vannak olyan ízfokozók, amelyek azt érik el a szervezetnél, hogy az ember egyre többet kíván belőlük. Ilyen hatása van a kávénak, édességeknek, cukros üdítőknek, de még a sós mogyorót is cukrozzák. A szénsavas italok pedig - ide tartozik a magas kalória tartalmú sör is - a hasi zsírszövetet szaporítják, aminek megnövekedése a legveszélyesebb a szív- és érrendszeri kockázat szempontjából.

A silányabb minőségű ételekben kevés a táp-anyag, ezért azt érzékeli a szerveztünk, hogy nem kap meg mindent, vagyis minőségi éhezés alakul ki, amit újra csak ugyanabból a rossz ételből tudunk pótolni, vagyis kalóriákban gazdag, de tápanyagban szegény ételekhez jutunk, amelyektől inkább hízunk, mint fogynánk.

- Napjainkban a civilizált világban az egyik vezető probléma az elhízás - folytatta a doktornő. - A három legnagyobb probléma egyike a környezeti ártalmak és a minőségi éhezés mellett. Az elhízás betegségek komoly százalékát okozza, többek közt a szív- és érrendszeri problémában vezető szerepet játszik a magas koleszterinszint, a testsúly-felesleg és ezzel együtt komplex anyagcsere-betegség is kialakulhat. Vannak olyan problémák, betegségek, amelyek gyakrabban fordulnak elő elhízás esetén, így a mozgásszervi betegségek, ízületi problémák, de az epe- és vesekő-betegségek is ide sorolhatók.

Már az általános iskolákban is igyekeznek tudatosságra nevelni  a gyerekeket, és felhívni a figyelmüket a rendszeres mozgás és  az egészséges táplálkozás, életmód jelentőségére. Ebben segít  a heti öt testnevelésóra is. A képen a lenti Arany János Általános Iskola 4. a osztálya, középen Sárkány Lászlóné tanítónő

- Komoly kihívás a 21. században, hogy egyértelművé tegyék az emberek számára, meg kell változtatni az életmódot ahhoz, hogy a testsúlyfelesleget le tudják küzdeni. Egyre több az olyan program, ami mozgásra serkent. Testsúlyt csökkenteni ma trendi dolog, de az egészség miatt is fontos. Azonban vigyázni kell arra, hogyan csináljuk. A mozgás mellett kalóriaszegény táplálkozásra van szükség, de ez ne koplalás legyen, hanem minőségi táplálékot vigyünk be, mert ha csak koplalás, akkor sokat ártunk szervezetünknek, hiánybetegségek alakulnak ki.

Mint azt dr. Seresné dr. Pirkhoffer Katalin elmondta: a diéta alapja a mozgás és a szénhidrátszegény étkezés. Az egyszerű cukrokat, gabonaféléket hagyjuk el vagy a lehető legkevesebbet fogyasszunk belőlük, illetve a gabonák közül inkább a teljes kiőrlésűeket válasszuk. A burgonyát is mérsékeljük, mert gyorsan felszívódik és magas a vércukoremelő képessége. Zsírokra szükség van, mert az A-, D-, E-, K-vitaminok zsírban oldódnak, de a többszörösen telítetlen zsírsavak használatára törekedjünk. A fő tápanyag legyen zöldség, ha komolyabb fogyást szeretnénk elérni, és a gyümölcsök közül se fogyasszunk bármit, például az aszalt gyümölcsöket, a banánt és a szőlőt hagyjuk el. Diéta idején a fő táplálék a fehérje a zöldség mellett, de ezt is mértékkel, mert ha túl sokat fogyasztunk, a vesét terheljük. Összességében nőknél 800-1000, nagyobb fizikai terhelés esetén 1200 kalóriás étrenddel már lehet súlyt csökkenteni. A férfiaknál ez lehet 100-200-zal több, életmódtól függően.

A gyerekek körében is riasztó a helyzet, az elmúlt húsz évben minden korcsoportban megháromszorozódott az elhízottak száma. Ezt már Bazsika Katalin iskolai védőnő mondta, aki szerint az elhízásért már egészen fiatal korban leggyakrabban a rossz táplálkozási szokások tehetők felelőssé.

- Sok családban szomjoltónak nem is ismerik a vizet, hanem szénsavas italokat és cukorban gazdag, rostos üdítőket fogyasztanak, így a gyerek szinte észrevétlenül veszi fel a szervezet számára szükségtelen kalóriákat - magyarázta. - A kövérséget gyakran kíséri magas vérnyomás, a cukoranyagcsere zavara, amelyből idővel valódi cukorbetegség is kifejlődhet. Ezt az iskolai szűrővizsgálatok alkalmával is egyre gyakrabban tapasztaljuk. A kövér gyerekeknél sok esetben a zsíranyagcsere is károsodik, aminek következtében akár már fiatal felnőttkorban jelentősen növekedhet a szív- és érrendszeri betegségek kockázata. A többletsúly terhe alatt az ízületek és a gerincoszlop is károsodhat, és súlyos esetben a máj működése is. A sok mozgás tehát legalább olyan fontos, mint a helyes táplálkozás. Nem szabad figyelmen kívül hagyni azt sem, hogy a túlsúlyos gyermekeket társaik gyakran kiközösítik, így az elszigetelődés pszichés károsodáshoz is vezethet.

A Dr. Hetés Ferenc Szakorvosi Rendelőintézet egészségfejlesztési irodája is hangsúlyt fektet az elhízás megelőzésére, 2014. évben pedig települési fogyókúra-vetélkedőt hirdettek.

- A statisztikák kimutatták és a projektben együtt dolgozó szakorvosok, háziorvosok, védőnői szolgálat is megerősítette, hogy egyre magasabb az elhízottak száma Lenti járás területén - tájékoztatott Kánya Szilvia irodavezető. - A program meghirdetésekor hat hónapos időszakot tűztünk ki célul. Megkerestünk munkahelyeket, egészség-ügyi intézményeket, de mindenki számára nyitott volt a program. Nem elérhetetlennek tűnő célokat tűztünk ki és nem is csodapirulákra bíztuk ezt a nem könnyű munkát. Rendszeresen találkoztunk és havonta mérlegeltük a résztvevőket, valamint dietetikai tanácsokat és különböző mozgásprogramokat ajánlottunk a fogyókúrázóknak. A versenyben összesen 31-en vettek részt, átlagosan 2-10 kilogrammot fogytak a kitartó emberek, és ezt nagyon jó eredménynek könyveltük el.

A műtéti beavatkozások kockázatosak

Extrém elhízások is előfordulnak a rossz szokások miatt, de vannak olyan betegségek is, amelyek elhízást eredményeznek, például a pajzsmirigy alulműködése. Az ilyen orvosi problémák esetén a betegség megoldásával, karbantartásával el lehet indítani a fogyást. Önállóan fogyókúrázni pedig magas túlsúly esetén is érdemes elkezdeni, fokozatosan csökkentve a bevitt tápanyag mennyiségét. A belgyógyász szakorvos véleménye szerint a műtéti beavatkozások, mint a zsírleszívás vagy a gyomorszűkítő műtét, nem szerencsés megoldások, számolni kell a műtéti kockázattal, eddig senkinek sem szabadna eljutnia. Ehelyett inkább figyeljünk a tudatos, mértéktartó táplálkozásra.

Korosa Titanilla

2017. május 21., 08:00 szerző: Korosa Titanilla

Hozzászólások

Részletes műsor

loader image

Műsorok betöltése...