Fenséges hegyek, különleges templomok, csontok, koponyák kápolnája

2024.08.12. 13:06

Pózvai kirándulókkal a világörökséghez tartozó osztrák kisvárosban

Zalaegerszeg Pózva városrészének Összefogás Egyesülete megalakulásának 35. évére a világörökségi rangra emelt Hallstatt-dachsteini kultúrtájhoz tartozó bájos ausztriai kisvárosban tett kirándulással tette fel a koronát.

Fincza Zsuzsa

Zalaegerszeg-pózvai kirándulók a híres hallstatti kilátópont előtt

Fotó: Fincza Zsuzsa

– Jubiláló civil szervezetünk olyan, mint egy többgenerációs família, sorainkban több évtized korosztálya képviselteti magát, így nem egyszerű mindenkinek a kedvére tenni. Ráadásul a szülőkkel, a nagyszülőkkel a csemeték is körülöttünk nyüzsögnek - az utóbbi időkben főleg, köszönhetően a sok fiatal családnak, akik sorra csatlakoznak a közösségünkhöz. A kezdetektől túrázós, kirándulós csapat vagyunk, mindig közkívánatra választunk úti célt, idén nyárra Hallstattot, az adventi időszakra pedig Ljubljanát és környékét néztük ki magunknak – magyarázta Tanainé Farkas Zsuzsanna, az egyesület elnöke, hozzátéve, hogy az ifjakra tekintettel izgalmas, de az idősebbek és az aprónép által is teljesíthető programot igyekeztek összeállítani.

Hallstatt belvárosa a kilátóból nézve

Azon már túl voltak, hogy túl sok látnivalót zsúfoljanak az egynapos kirándulásokba, hiszen futtában csak egy-egy pillantást vethetnének némelyikre. A céljuk inkább - amellett, hogy együtt töltenek egy jókedvű napot, meghozni a kedvet a visszatérő családi kiruccanásokhoz. A nehezen mozgó idősebbekre tekintettel meg is hagyták egyéni célnak a meredek hegyi úton 15 perces gyaloglással elérhető 7000 éves sóbányát, amelyből akár egész napos program is kerekíthető a bányavonattal, múzeummal, a csúszdával, a bronzkori sómozival együtt. A városka fölött magasodó hegyoromra épített híres Welterbeblick (világörökségi) kilátóhoz persze felreppentünk, no, nem szó szerint, hanem a parkolóktól pár percnyi sétára található felvonóval cirka 3-4 perc alatt. Itt várt ránk a híres kilátópont, ahonnét körpanorámában láthattuk Hallstattal, a tóval s a fenségesen zord hegyekkel együtt. Sajna nem mi voltunk az egyetlen turistacsoport, először nem is értettem, miért álltak olyan sokan sorba egy rúd előtt, kiderült, mindenki a kilátópont "árbocánál" akart fényképezkedni. Nekem nem jött be, a kilátóhídon és a környéken számos sokkal jobb hely kínálkozott. Az ott töltött egy óra alatt megcsodáltuk a vidéket, a hajdani őrtornyot, egy kiállítást, a hegyoldalban legelésző juhokat, az alpesi virágokat, majd visszasiklóztunk közelről is megnézni Hallstattot.

A hegy és a tó közé "szorult" bájos kisváros a sétahajóról nézve
Fotó: Fincza Zsuzsa

A hegyek és a tó közé, a szűk parti sávra szorított városkában alig 800 lakos él, miközben évente 1 millió látogató is felkeresi. Csúcsidőszakban elviselhetetlenül nagy a zsúfoltság, tiltakoznak is a helyiek, persze csak módjával, hiszen mégiscsak az idegenforgalomból élnek. A színes, fából készült, virágzuhataggal díszített erkélyes házak között baktatva, a kis butikokban pár eurót elköltve a város bájos, aprócska  főterére, a történelmi piactérre értünk. A tér közepén álló Szentháromság-szobrot a 18. században egy helyi sókereskedő házaspár ajándékozta a városnak. A piactér mellett magasodik a képeslapokról, fotókról jól ismert, a város jelképévé vált evangélikus templom az égbetörő, hegycsúcsokkal versengő hegyes tornyával. A belső tere evangélikushoz illően emberléptékű, szerény, a bejárat feletti orgonája viszont nagyon szép hangú. A főtérről balra tartva a sziklateraszon épült templomhoz lépcsőn kaptatva jutottunk fel. A Mária mennybemenetele római katolikus plébániatemplom kéthajós, kétszentélyes késő gótikus csarnoktemplom, a 16. század elején építették egy román kori erődítmény maradványaira. A templombelső különlegessége, hogy bal oldalon egy neogótikus keresztoltár, jobb oldalon egy késő gótikus szárnyas oltár áll, az egyik a polgárok, a másik a bányászok számára épült. A jellegzetes torony alatt csúcsíves, vörös márványkapu, felette jó állapotban lévő két középkori eredetű freskó látható. A templom mellett található szépen gondozott híres köztemetőben is tiszteletünket tettük. Hallstatt olyannyira küzd a helyhiánnyal, hogy a sírkert sem bővíthető, a nagyon régi nyughelyeket 1720 óta 15-20 évente felnyitották, a halottakat exhumálták, a csontokat kifehérítették, a koponyákra gót betűkkel ráírták az illető nevét, születési és halálozási dátumát, és egymásra rakogatva a kápolnában helyezték el. Ügyeltek arra is, hogy a közeli hozzátartozók egymás mellé kerüljenek, a halottak hozzátartozói a mai napig a koponyák megtekintésével róják le a tiszteletüket. A kissé morbid kiállítást (fejenként 3 euróért) naná, hogy mi is megnéztük, – mondanom sem kell, megért annyi pénzt a borzongató élmény – egyébként, mint Ausztriában általában, minden templomba ingyen be lehet menni, leülni, pihenni vagy akár elmormolni egy-két Miatyánkot.

Hallstatt látványosságai közül természetesen nem hagytuk ki a tavat sem, sőt, a kiruccanásunkat egy sétahajózással fejeztük be. A Salzkammergut (sókamrai birtok) Ausztria egyik történelmi tájegysége az Osztrák-Alpok északi peremén, leghíresebb tava a hatalmas hegyek szorításában fjordszerűen tekergő Hallstatter See. A kristálytiszta vizű tavat minden irányból 2-3 ezer méter magas hegyek ölelik, délről a közel 3000 méter magas, izgalmas barlangjairól, merész kilátóiról híres Dachsteinnel. Vissza már nem hajóztunk Hallstattba, félúton kiszálltunk, ahol már várt bennünket az autóbuszunk.