Modelleztek, társasoztak és kísérleteztek

2024.08.27. 17:50

Evolúciótábor volt a Kölcsey-gimnáziumban

Online feladatok és kézzel kitöltött munkafüzet, törzsfa modellezése LEGO kockákkal, valamint biokémiai kísérletek, mikroszkópos megfigyelések. Negyedik alkalommal szervezte meg Evolúciótáborát a Zalaegerszegi Kölcsey Ferenc Gimnázium, tizenkilencen vettek rész idén a foglalkozásokon.

Boncz Dániel táborvezető biológia tanár a fehérjekimutatás kísérlethez készíti fel a diákokat.

Evolúciótábor – A teremtéstől a biodiverzitásig, áll a Molecula Studios játékos feliratú táblán. Ez nem egy Marvel film, hanem a gimnázium népszerű nyári tábora. Ottjártunkkor már túl voltak a halboncoláson a fiatalok és a genetikai gyorstalpalón is jól teljesítettek. A gyakorlati órán kettő kimondhatatlan nevű feladat várt rájuk: xantoprotein reakciót és biuret próbát végeztek, magyarul a fehérjekimutatást gyakorolták. Horváth Tamás 12. évfolyamos diák több OKTV-verseny résztvevője, aki állatorvosi egyetemre készül.

evolúciótábor
Szalai Nikolett és Tóth Diána Zóra az evolúciótábor egyik gyakorlati feladatát, a fehérjekimutatást végzi

– Nyár elején részt vettem a genetikatáborban, így szerettem volna még többet megtudni a tanórákon kívül. Nagyon kedvelem ezt a témakört, az élővilág fejlődését. Még nem döntöttem el, hogy mire szakosodom az egyetemen, szeretnék házi kedvencekkel foglalkozni vagy akár haszonállatokat gyógyítani – felelte érdeklődésünkre Tamás.

Az evolúciótáborban az elmélet mellett játékos feladatok szerepeltek

– Az evolúciótábor a genetikatábor folytatása, nagyon komplex egységet alkotnak egymással – mondta Boncz Dániel laborvezető biológia tanár. – Az első nap a populációgenetika volt a téma, ami a két szakterület kapcsolatát jelenti, majd az evolúció fő mechanizmusait – például a szelekciót, adaptív evolúciót, génáramlást – is megnéztük, illetve az egész élővilág evolúciós korszakait tekintettük át. A tábor végén az emberszabású majmokat és az ember anatómiáját hasonlítjuk össze. A játékos feladatokat egy úgynevezett Természettudományi Múzeum építésével és molekuláris törzsfák készítésével egészítettük ki – sorolta a táborvezető, akinek munkáját Vargáné Kertész Anita laboráns segítette.

A modellezés is népszerű, még Darwin hajóját is megépítették

A genetikatáborhoz hasonlóan a többnyire biológia fakultációs fiatalok ezúttal is a jól bevált és népszerű LEGO kockákat vették elő a szemléltetéshez, amivel könnyebb az állat- és növényvilág megkomponálása. Különösen a legkevésbé feltérképezett óceánt, a mélység élővilágát tudták így megépíteni. De még Darwin Beagle fedélzetén megtett hajóútjának modellezéséhez is a színes építőkockákat használták. Ugyancsak sokat segített az információk elsajátításában az evolúciós társasjáték. A programra külön munkafüzet készült, amely az összes elméleti és gyakorlati feladatot tartalmazta, így hasznos útravalót kaptak a későbbi tanulmányaikhoz a diákok.

Rovatunkból ajánljuk