A Magyar Autóklub újraválasztott régiós elnökével a szervezet előtt álló legnagyobb kihívasokról

1 órája

Kiss Ambrus: Megállítottuk a zuhanást

A motorizáció egyre nagyob méreteket ölt, a közlekedési morál nem javul, a Magyar Autóklub (MAK) tagsága pedig fogy és öregszik, miközben ugyanez elmondható a szervezet műszaki bázisain dolgozó szerelőkről is. Kiss Ambrussal, a MAK Nyugat-dunántúli Regionális Szervezetének nemrég új ciklusra megválasztott elnökével beszélgettünk.

Varga Andor

Góth Alexandrára nagyon büszkék a Magyar Autóklub zalaegerszegi műszaki bázisán, ő a fiatal korosztályhoz tartozó szerelőik egyike

Fotó: Pezzetta Umberto

- A klub taglétszáma radikálisan csökkent az előző öt évben - szögezte Kiss Ambrus, aki 2019 decemberében került a régió élére. - Amikor kezdtem, 11 ezren voltunk, a múlt év decemberének végén pedig már éppen csak 7400-an. A zuhanást az elmúlt évben sikerült fékeznünk, idén pedig már csekély emelkedésbe fordítani, a régió három megyéjében (Győr-Moson-Sopron, Vas, Zala) jelenleg 7541 tagunk van, s legtöbb, mintegy 3200 autós, éppen itt, nálunk. A pozitív változás egyetlen dolognak köszönhető: nem voltunk restek és kimentünk az utcára. Az akcióink elsősorban a közlekedés-biztonságot érintik - figyelemfelkeltő, ismeretterjesztő megmozdulásokról van szó, melyekben sokszor a rendőrséggel, polgárőrséggel működünk együtt. És a mai autósok mellett igyekszünk megszólítani a következő generációt is, a gyerekeket, akikben még ott van a szabálykövetés csírája. Belőlük válhat az autóvezetőknek az az új generációja, amelynek a tagjai sokkal inkább ügyelnek egymásra az utakon. Ennek egyik megjelenési formája az általános iskolásoknak szóló, Ki a mester két keréken? című verseny, melyben legutóbb Zala nagyszerű sikereket ért el. Míg a felnőtt közlekedőknek például a rendőrséggel közös Látni és látszani akció szól. Összehasonlításként megemlíteném: a Magyar Autóklubnak országosan nagyjából 60 ezer tagja van, ugyanez a szám ausztriában 2,6 millió, Németországban pedig 20 millió.

kiss ambrus magyar autóklub
Kiss Ambrus: a Magyar Autóklub műszaki bázisait annak idején a tagok kétkezi, társadalmi munkával építették
Fotó: Pezzetta Umberto

Kiss Ambrus gyalog érkezett

Kiss Ambrussal a MAK zalaegerszegi, Alsóerdei úti műszaki bázisán találkoztunk, ahová tulajdonképpen gyalog érkezett, ugyanis elnök létére autójával nem fért be az udvarra, egy távolabbi parkolóban kellett megállnia. Ez azt sugallja, hogy rengeteg az ügyfél, a munka.

- Ez valóban így van, de a képlet nem ilyen egyszerű - mondta ennek kapcsán Kiss Ambrus. - A bázisokon sokkal több munkát el tudnánk végezni, ha lenne elég autószerelő. A nyugdíjba vonulókat nagyon nehezen pótoljuk, sokan a korhatáron túl is vállalják a munkát, hogy működni tudjunk. Valamikor az autószerelő képzésekre protekcióval lehetett bejutni, ma alig jelentkeznek gyerekek az ide kapcsolódó szakmákra. Persze az egy másik világ volt, amikor az autózás a mindennapok részévé vált - a műszaki bázisaink is azokban az időkben jöttek létre, döntően a tagok kétkezi, társadalmi munkájával. A műhelyeinkben egyébként a tevékenységünk 20 százaléka jelent szervizt, a többi hatósági jellegű feladat: műszaki és környezetvédelmi vizsga, eredetiség-vizsgálat, honosítás. Gondot jelent az is, hogy ezek díjtételei közel 20 éve nem változtak, szemben mondjuk az üzemanyag, vagy az alkatrészek áraival.

Az Autóklub helyzete kapcsán személyes példámat említem Kiss Ambrusnak: a 90-es években, a "kispolszkis" időkben nem volt választásom - klubtagnak kellett lennem, mert az autó bármelyik pillanatban megállhatott. Hasonlótól ma már talán nem kell tartanom, miközben a kereskedő magához láncol, hiszen elbukom a garanciát, ha nem hozzá járok szervizre.

Sárga Angyal, mint assistance

- A segélyszolgálatunk, az egykori trabantos Sárga Angyal ma is működik, kicsi kapacitással, nagy anyagi veszteséggel - említette Kiss Ambrus. - Azzal együtt, hogy számos gyártóval van szerződésünk, mi látjuk el sokuk assistance-szolgáltatását, vagyis amikor a bajba jutott autós hívja a márka szerelőit a megadott telefonon, az Autóklub érkezik. Megjegyzem: a sorsunk bizonyos fokig az autógyártókéhoz van kötve, abban az értelemben, hogy amikor nekik rosszul megy, mi is szenvedünk, de amikor náluk szalad a szekér, annak az áldásai nem mindig csorognak le hozzánk is. Úgy gondolom, mindketten meg kell férjünk ezen a játéktéren, s itt utalhatok újra az osztrák és a német taglétszámokra - pedig az autók vélhetően ott sem öregebbek és rosszabbak sokkal a mi útjainkon közlekedőknél.

Magyar Autóklub - európai érdekképviselet

Kiss Ambrus a gyártókkal kapcsolatban még egy körülményt említ: az autókban keletkezett rengeteg fedélzeti számítógépes adat kérdését, melyekhez jelenleg csak a márkeszervizekben férnek hozzá, ez is jelentős akadálya annak, hogy a tulajdonos, ha akar, el tudjon szakadni a kereskedőtől. Pedig a józan belátás azt diktálná, hogy ezek az információk az autó üzemben tartóját kell, hogy illesék. A kérdést uniós szinten igyekeznek rendezni és ebben a MAK is közreműködik nemzetközi társszervei oldalán. Elvégre - tette hozzá - az Autóklub fontos értéke, hogy 28 hasonló szervezettel áll kapcsolatban Európában, melyek az érdekképviselet és érdekvédelem terén, de egy hétköznapi műszaki hiba során is segítik egymás tagjait.

Somogy vármegye a negyedik

A Magyar Autóklub az új ciklust szervezeti átalakítással kezdte: a korábbi nyolc régiót öt területbe szervezték át, Kiss Ambrus így az eddigi vármegyék mellett elnök immár Somogyban is. A bővülés a feladatok terén jelentkezik igazán: a Nyugat-Dunántúl 12 műszaki bázisa közül kettő van az újonan érkezett vármegyében, de közülük a kaposvári létszámgondok miatt már csak 4 órában üzemel. Miközben az autóklubos taglétszám déli szomszédunknál ezer fő alá csökkent.

 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában