Miért száguldoznak a fiatal sofőrök?

2 órája

Sallai Nóra színésznő és kisfia autóbalesete borzolja a kedélyeket

A Jóban Rosszban sorozat színésznője, Sallai Nóra és ötéves kisfia pénteken súlyos autóbalesetet szenvedett Alsónémediben. A színésznő jelenleg is élet és halál között lebeg. A szörnyű balesetet rögzítette egy másik autó fedélzeti kamerája, melyen látszik, hogy egy száguldó BMW csapódott a kikanyarodó autóba. A sofőrök felelősségét még vizsgálják, portálunk annak járt utána, miért száguldoznak a fiatalok.

Benedek Bálint

Sipos Edit szerint a fiatalok sok esetben nem bírják felmérni, hogy a volán mögött ülve bizony másokra is veszélyesek

Fotó: Szakony Attila

Több hírportál is arról számolt be, hogy a BMW személygépjárműben egy 18 és egy 21 éves fiatal ült, ők szintén megsérültek. 

Sallai Nóra
Zalakaroson a fiatal motorosoknak szerveztek vezetéstechnikai tréninget idén tavasszal, valami hasonlóra lenne szükségük az autósoknak is 
Fotó: Szakony Attila

Éretlen korosztály

A fiatalok viselkedésének legszakavatottabb értője a nagykanizsai Sipos Edit gyermek- és ifjúsági szakpszichológus. Elmondta: viszonylag éretlen korosztályról beszélünk, hiszen a pszichológia is azt mondja, hogy 23-24 évesen válik az ember fiatal felnőtté.

A férfiakra jellemző a kockázatvállalás

– A fiatalokra nyilván jellemző az élménykeresés, minél több dologgal szeretnének megismerkedni és azokat kipróbálni – folytatta. – Rájuk jellemző szemlélet: egyszer élünk, ragadjuk meg a pillanatot. Ez együtt jár azzal is, hogy olykor a saját testi épségüket is  kockáztatják, ilyenkor próbálják ki a tiltott szereket, alkoholt is. Ennek hátterében állhatnak hormonális változások, de van egy olyan fogalom is, hogy szenzoros élménykeresés, vagyis az érzékszervi dolgok kipróbálása. Ez megnövekedett kockázatvállalással jár együtt, s általában 15 és 35 év közötti férfiakra jellemző, a nők kevésbé ilyenek. 

Sebezhetetlen?

Sipos Edit szerint a fiataloknak van egy olyan illúziójuk, hogy minél nagyobb és erősebb autó, annál sebezhetetlenebbnek érzik magukat. Ez nyilván egy téves hiedelem, azt gondolják, velük nem történhet baj. Irreális optimizmus jellemzi ezeket a fiatalokat, túlbecsülik a saját képességeiket. Ez egyfajta egocentrikus személyiséget jelent, mely kamasz- és fiatalkorban a leghangsúlyosabb, hogy saját magára koncentráltan éli meg a kockázatot és a másik személyre nem.

A szülői példa ragadós a közlekedésben is

– Kifejezetten a fiatalok baleseti halálozása tekintetében is vannak tanulmányok – folytatta Sipos Edit. – A 15 és 24 éves korosztályra vetítve a halálok 62,2 százalékban a baleset, melynek hátterében a túlzott kockázatvállalás áll. A fiataloknak még fejletlen az idegrendszere, rengeteg új tapasztalatra van szükségük. De sok rossz példát látnak a szüleiktől, például ha az édesapa kicsit ittasan vezet, de megy neki, ezért menő, vagány lesz a gyereke szemében. A fiatalok nem bírják felmérni azt, hogy bizony a volán mögött másokra is veszélyesek. A helyzeten mi is változtathat? A tanítás, a tanulás és a szülők példamutatása fajsúlyos jelentőséggel bírhat a jövőben.

Nem lesznek mesterek...

Az üggyel kapcsolatban a közlekedési morálról kérdeztük Pálné Péter Esztert, a nagykanizsai Start Autósiskola vezetőjét.

– Ha feszült, ideges és stresszes hétköznapokat élnek a társadalom szereplői, akkor az nagy valószínűséggel a vezetési kultúrán is tükröződik – fogalmazott. – Amikor teljes nyugalomban a közlekedés másik résztvevőjétől bizalmi elv alapján elvárjuk, hogy betartsa a szabályokat, akkor csalódunk abban, hogy a másik résztvevő nem veszi komolyan ezt. Vélhetően ez a fiatal kezdő vezetőként még nem rendelkezett körültekintő felelősséggel. Nagyon oda kell figyelnie a fiataloknak, hogy a jogosítvány megszerzése csak egy jog arra, hogy utána önállóan gyakoroljunk tovább, de nem tesz senkit mesterré.

Beszélni kell a balesetekről is

Pálné Péter Eszter úgy érzi, hogy az ilyen és ehhez hasonló esetek elkerülése miatt talán hasznos lenne a megelőzés. Többet kellene beszélni, vagy akár széleskörű társadalmi konzultációt folytatni a közlekedési szabályokról, a balesetek értelmetlenségéről, arról az odafigyelésről, amivel elkerülhetővé válnak az ilyen családi tragédiák.

Körültekintéssel...

Kovács Zoltán, az Országos Polgárőr Szövetség motoros tagozatának nevében szólt. Korábban például Zalakaroson a fiataloknak is tartottak közlekedésbiztonsági tréninget, ahol az oktatók igyekeztek minél több hasznos és értékes információt átadni a motorosoknak, hogy ők a lehető legnagyobb körültekintéssel közlekedjenek a forgalomban.

– A sebesség helytelen megválasztása az autósok és a motorral közlekedők esetében is számtalan tragikus kimenetelű balesetet okozott már – mondta. – A tavalyi statisztika egészen borzasztó, hiszen 2023-ban Magyarországon 14355 fő hunyt el közlekedési balesetben, ez közel három százalékkal jobb érték, mint az azt megelőző évben.

A közeledő jármű sebességét nehéz felmérni

Szerinte minden vezetéstechnikai tréningen oktatják, különösen a motorosokén, hogy a közlekedésben az egyik legnehezebb feladat a közeledő jármű sebességét felmérni, illetve megsaccolni.

– A közlekedés veszélyes üzem és fokozott odafigyelést igényel – folytatta Kovács Zoltán. – Zala vármegye még mindig jó helyen áll a statisztikában, hiszen 2022-ben 444 ember halt meg közlekedési balesetben, míg tavaly kilenccel kevesebben. Nagy probléma, hogy a B-kategóriás személygépjármű jogosítvány megszerzése után akár két nappal az, akinek van 80 millió forintja, vásárolhat egy 800 lóerős autót. Vagyis legálisan kapott egy fegyvert, amivel embereket lehet megölni. És nem az a probléma, hogy ezt megteheti, sokkal inkább az, hogy nincsen felkészülve annak vezetésére. Az ilyen erőautókkal érdemes felkeresni egy vezetéstechnikai tréninget, ahol jól meg lehet mérni, mire képesek a lóerők, ha elszabadulnak.

Nem kell jogosítvány mindenkinek...

A nagykanizsai Cars Fanatik Klub egyik tagja, a 24 éves Orsós Gábor egy 1998-as Honda Civic személygépkocsit vezet, és szinte naponta találkozik olyan sofőrökkel a városban, akiknek szerinte nem is kellett volna jogosítványt adni a kezükbe.

– Éjszakánként a Kanizsa Aréna parkolójában gyakran összegyűlnek a fiatalok és próbálgatják a vezetési képességeiket, ahogy látom sikertelenül – mesélte. – Még ott sem bírják az aszfalton tartani a verdát. A városban pedig, ahol be kellene tartani a szabályokat, ezek a több száz lóerős kocsikkal közlekedő sofőrök nem bírnak magukkal. Szinte érthetetlen, hogy néhány tíz méteren miért kell felpörgetni a motort, majd a gyalogátkelőhelynél satufékezni. Gyakorta észreveszem, hogy főként a luxusautókkal záróvonalon előznek, vagy éppen büntető fékeznek, és persze nem használják az indexet.

Versenyzés csak zárt pályán!

Orsós Gábor semmi értelmét nem látja a versenyzésnek, rendkívül balesetveszélyes, és egy pillanatnyi rossz döntéssel emberéleteket lehet örökre tönkretenni. Arra kéri a kortársait, hogy ha szeretnék összemérni az autóik képességeit, azt zárt pályákon tegyék. Ebben a Cars Fanatik Klub segítségére is számíthatnak, akik ismernek ilyen lehetőségeket a környéken.

Zala vármegyében is lehet vért adni!

Úgy tűnik, az egész ország összefogott, hiszen színészek és művészek irányított véradást szerveztek a még mindig kritikus állapotban lévő Sallai Nórának és kisfiának. Ehhez az irányított véradáshoz természetesen Zala vármegyében is lehet csatlakozni.

 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában