2 órája
Tervekben a 74-es főút Zalaegerszeg és Nagykanizsa közötti szakaszának bővítése
Magyarországon az elmúlt majdnem 15 évben annyi autópálya és autóút épült, amennyivel a hazai hálózat fejlettsége lakosságarányosan eléri a nyugati országokét – jelentette ki Nagy Bálint, az Építésügyi és Közlekedési Minisztérium államtitkára Egerben, a VII. Magyar Közlekedési Konferencia és 48. Útügyi Napok rendezvényén. Konklúzió: az utak tényleg előre visznek.
Az elmúlt alig két évben több mint 600 milliárd forint értékű beruházást adtak át
Fotó: MTI
Nagy Bálint felhívta a figyelmet arra, hogy míg 2010-ben 6 millió, addig 2023-ra már mintegy 8,5 millió ember érhette el 30 percen belül a 2-szer 2 sávos közúthálózatot. Az elmúlt években megtörtént Eger, Szolnok, Salgótarján, Sopron és Kaposvár bekötése is, sorolta. Az utak fejlesztése, a hálózat bővítése pedig folytatódik.
Utak s hidak
A politikus kiemelte, ma már 21 megyei jogú város érhető el kétszer kétsávos úton, jövőre pedig ez a szám 22-re bővül, amikor Békéscsabát is bekötik.
– Az elmúlt 15 évben négy Tisza- és négy Duna-hidat építettünk, s már kezdetét vette a mohácsi Duna-híd építésének előkészülete is – sorolta az elért eredményeket.
Elkötelezettség
Az államtitkár szerint a kormány elkötelezettsége az útfejlesztések iránt rövidebb távon is kitűnik: ha nem 15 évre tekintünk vissza, hanem csak az elmúlt két évet nézzük, amikor a közlekedésfejlesztés az Építési és Közlekedési Minisztériumban találta meg a helyét a kormányzati struktúrában.
Az elmúlt alig két év alatt ugyanis több mint 600 milliárd forint értékű beruházást adtak át, amiből 25 kilométer gyorsforgalmi út s mintegy 155 kilométer főút és egyéb fejlesztés volt.
1318 milliárd forint
– Ennél a számnál azonban sokkal beszédesebb, hogy jelenleg 15 beruházás kivitelezése zajlik, amelyek összértéke több mint 1318 milliárd forint – jelentette ki Nagy Bálint.
Méltatlan…
Az államtitkár méltatlannak nevezte, hogy miközben a sajtóban és a közösségi médiában sok szó esik mostanában a közlekedésről, a témát ellenzéki politikusok leginkább a saját céljaikra használják. Ők a leghangosabb kritikusai a területnek, holott amikor lehetőségük volt rá, nem tettek semmit a problémák megoldásáért, maximum terveket gyártottak – emlékeztetett Nagy Bálint.
A jövő és Zala
– Azon vagyunk a minisztériumban, hogy minél hamarabb megindíthassuk a 74-es főút Zalaegerszeg és Nagykanizsa közötti szakaszán a négynyomúsítás, valamint a nagykanizsai délkeleti elkerülő út tervezését, valamint Keszthely 2x2 sávos bekötésének előkészítését – vázolta a szűkebb pátriájára vonatkozó terveket Nagy Bálint, hozzátéve: utat, vasutat építeni ma már nemcsak nemzetgazdasági, sokkal inkább nemzetstratégiai kérdés, s ezen belül a kötöttpályás közlekedés fejlesztése mára prioritássá vált.
2010 óta több mint négyezer milliárd forint közútfejlesztési beruházás történt
- több mint 700 kilométernyi gyorsforgalmi út épült
- mintegy 1000 kilométernyi főúti fejlesztés valósult meg
- 240 kilométeren pedig önálló csomóponti, híd-, illetve alsóbbrendű útfejlesztésekre került sor