2018.02.27. 11:15
A nyelvtanulás problémáiról a Helen Doron módszer zalai tanáraival
Harmincéves múltra, több mint 2 millió tanulóra tekint vissza az a nyelvtanulási módszer, amely Zalában is elérhető.
Nagy Kata a 17 hónapos Simon Vilmossal, Szabadosné Magyari Kinga a másfél éves Szabados Dáviddal, mellettük Nagy Réka tanárnő a szintén másfél éves Kovács Zoltán lépéseit segíti, Harsányi Krisztina a kilenc hónapos Balogh Emilyvel, kék felsőben Tóth Eszter, a nyelviskola vezetője, jobbra Kovács Krisztina, Zoltán édesanyja Fotó: A szerző
Nem csoda, hogy sokan keresik, kutatják azt az üdvözítő megoldást, amely nyelvtudáshoz segít bennünket, hiszen köztudomású, hogy mi magyarok, még mindig nem állunk túl jól ezen a területen. A szülők örök dilemmája is akörül forog, hogy melyik az ideális idő a gyerekek számára ahhoz, hogy idegen nyelvek tanulásába kezdjenek.
- Bizonyított tény, hogy a legkisebbek ugyanúgy viszonyulnak a szavakhoz, akár az anyanyelvről, akár más nyelvről van szó – mondja Tóth Eszter, a Helen Doron módszer szerint oktató zalaegerszegi iskola tanára, amikor egyik nyílt napjukra látogatva a nyelvtanulás anomáliáiról beszélgettünk. – A mi óráinkon nem megtanulják, hanem elsajátítják a nyelvet. Ez nem tanulás, hanem játék, élmény, mindennapi empirikus tapasztalat a nyelvvel. Ahogy az anyanyelv, úgy kerül az ismeretek közé a legkisebbek számára is. Tudományos kutatások igazolták, hogy a nyelv ritmusa, a hangsorok dallama segít a rögzítésben, ezért a zene, az ének, a ritmusos mondókák kulcsfontosságúak.
Amikor megérkeztek az apró „célszemélyek”, kiderült a szemlélő számára, hogy a többszöri, ezerféle módon szóba hozott szavakat nem is lehet nem megjegyezni.
- Azt is tudjuk, hogy a nyelvelsajátítási készség nagyjából 12 éves korra lezárul az emberi agyban – osztja meg a meglepő tényt Tóth Eszter. – Tehát minél később kezdjük el a nyelvtanulást, annál nehezebb, jóllehet, nem lehetetlen. Indiában vizsgálták azokat a vadonban emberi szó nélkül nőtt gyerekeket, akik ha addig nem hallottak emberi nyelvet, nemigen tanultak meg beszélni.
- Mégis sokan félnek, hogy túlterhelik a kicsiket, ha már egy-két-három évesen más nyelvet hallanak.
- Ettől nem kell tartani, sőt, a kétnyelvűség fejleszti a gyerekek mentális készségeit, a problémamegoldó képességeit, tehát más haszonnal is jár. Nyolc hónapos korukban egymástól elvált kínai ikerpárt vizsgáltak, akikről kiderült, Kanadában felnőtt gyerek agyhullámai rezonáltak a kínai gyerekdalokra. Lehet, hogy mélyrétegben nehezen előhívhatóan, de ott vannak az ősemlékek. A gyerekek kreatívan veszik azokat az akadályokat, amikor a szülőkkel külföldre költöznek.
- Ha egy tárgyat egészen kis koruktól több nyelven is megnevezünk, azt a gyerek nem fogja más tárgyként értelmezni, de elválasztja a különböző hangkódokat – teszi hozzá Nagy Réka tanárnő. – Előfordul, hogy eleinte vegyesen használják a szavakat, de pontosan tudják, hogy mit jelentenek. Tartalmi keveredés sosincs. Ha születéstől kezdve kétnyelvű környezetben nőnek, hat-hét éves korra tisztulnak le szépen a dolgok.
- A gyerek nem fordítással tanul, mint a felnőtt, hanem azonosítja a hangsort és a jelentését. Nem kell magolnia, mondja, ahogy hallja. A sokkal gyorsabb képi információval juttatjuk el a jelentést, nem a nyelvtannal foglalkozunk, ezért nincsenek olyan nehézségeik, mint a felnőtteknek. A felnőtt előbb kigondolja magyarul, összerakja a mondatot, a gyerek ellenben képekben gondolkodik.
A Helen Doron módszer ezt a játékos hozzáállást helyezi előtérbe, nem azt kérdezi, mi a kutya angolul, hanem a kép alapján azonosítja: dog.
A Helen Doron Early English ezért ma már világszerte bármilyen korú gyermeknek kínál angol tanfolyamot, a baba-mamás angoltól egészen 18 éves korig. Fontos a folyamatos pozitív megerősítés és a speciálisan, erre a módszerre kifejlesztett angol dalok sorozata, amely a hanganyag által a gyerekek természetes nyelvelsajátítási képességére épít. A környezet pedig megadja a gyerekek számára a lehetőséget, hogy az angol nyelvet anyanyelvükhöz hasonlóan sajátítsák el.