2009.04.08. 06:10
Elkerülő út a kamionoknak (infografikával)
Zalalövő - Ha nem jön közbe semmi, 2013 végén forgalomba helyezik a zalalövői elkerülő utat. A tervezés folyamatban van, a tanulmánytervben jelenleg öt nyomvonalváltozat szerepel.
Zalalövőn már többször tüntettek annak érdekében, hogy megépüljön az elkerülő út, mert elviselhetetlen a 86-os főút növekvő kamionforgalma. A beruházás régóta napirenden van, de a korábbi előkészületeket nem koronázta siker. A település nyugati elkerülését az Őrségi Nemzeti Park, a keletit az önkormányzat hiúsította meg. Tavaly újból napirendre került az ügy, és Szabó Pál közlekedési miniszter ígéretet tett az út megépítésére, amikor Zalalövőn járt. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. megbízta a C-Terv-Speciálterv konzorciumot a tanulmányterv és az előzetes vizsgálati dokumentáció elkészítésével. Sopár Márton, a NIF Zrt. beruházási mérnöke a legutóbbi testületi ülésen ismertette, hol tart a munka.
Az elkerülő nyomvonalára 11 változat készült, ezek közül ötöt jelölt ki a NIF Zrt. további vizsgálatra. Az A és A/1 változat Zalalövőtől nyugatra húzódik. Ezek az utak teljesen kikerülik a várost, és az előnyük közé sorolható, hogy az önkormányzat hatályos rendezési tervében is nyugati elkerülő szerepel. Ellenük szól azonban, hogy megépítésükhöz jelentős domborzati különbségeket kell áthidalni, és a beruházás költségeit megnövelik az Őrségi Nemzeti Park elvárásai is. Ilyen például, hogy a Borostyán-tó megkerüléséhez völgyhidat kell építeni.
Az új út nyomvonalát a betűkkel jelölt öt változatból választják ki
Infografika: Urbanics Pál
A B változat az előbbiekhez hasonlóan elkerüli a teljes települést, de keletről. Ez a nyomvonal a leghosszabb, 11 kilométer, ám a nyugati utaknál jóval kevesebb kötöttséggel, és mindössze egy műtárggyal kialakítható.
A C és a C/1 változat a lakott terület felett húzódik. Ezeket a változatokat az alacsony költségekre tekintettel vizsgálják, de a zalalövőiek nem támogatják, a beruházó szempontjából pedig a kivitelezés régészeti vonzata jelent hátrányt.
Sopár Márton a testületi ülésen elmondta: az előzetes egyeztetésekből az derült ki, hogy mindent egybevetve a keleti, B változatról alakulhat ki konszenzus. Ez a szakasz nagyjából 11,2 milliárd forintba kerül, míg a leghosszabb nyugati nyomvonalú 17,6 milliárdba.
A testületi ülésen Merth Miklós képviselő úgy vélte, ha a B változat valósul meg, a helyismerettel rendelkező kamionsofőrök nem fogják használni, mert túl hosszú, inkább átmennek a városon. Dr. Boros Imre képviselő amellett érvelt, hogy nyugaton épüljön az elkerülő, mert a település nyugati irányban fejlődik, ott van az ipari park és a termálfürdő területe. A nemzeti park aggályairól úgy vélte: csak az útépítés halogatására jók, s közölte, ő még egyetlen természetvédővel sem találkozott, aki eljött Zalalövőre és elmondta álláspontját. A város felett húzódó nyomvonalakat pedig csak viccből rajzolhatták, foglalt állást. Fekete József képviselő azt hangsúlyozta: mindegy, hogy keleti vagy nyugati lesz az elkerülő, csak szabaduljanak meg végre a hatalmas teherforgalomtól. Az egyeztetések folytatódnak, májusban újra tárgyalnak a beruházásról.
A NIF Zrt. kerékpárutat is terveztet Zalalövőre. A képviselőknek hat nyomvonalváltozatot mutattak be. Valamennyi az ipari parkból dul, majd a Csány és a Petőfi utcán át a rendőrséghez ér, innét vezet több változatban Nagyfernekágra. Az előzetes egyeztetések szerint a város azt támogatná, amelyik a 86-os út nyugati oldalán, a temető mellett jut el a településrészre, de ennek is több variácója van. A változatok közül később választanak.