2024.08.23. 11:30
Iskolaérettségről Gaál Zsuzska fejlesztő pedagógussal tanévkezdés előtt
Az iskolába induló gyerek négy szempontrendszer mentén mondható iskolaérettnek, a testi, értelmi, érzelmi és szociális fejlettségi szintje teszi lehetővé, hogy jól vegye az akadályokat, szorongástól, kudarcoktól mentesen élje át az első osztály 10 hónapját.
Ha kellően iskolaérett, sikeresen veszi az akadályokat
Forrás: Illusztráció/Shutterstock
Fotó: New Africa
– A jogszabály szerint a szülők dönthetnek arról, hogy a gyermeküket iskolába küldik-e, vagy visszatartják az oviban, ehhez az óvónők véleményét érdemes figyelembe venni – mondja Gaál Zsuzska tanár, fejlesztő pedagógus az iskolaérettség kapcsán. – De mindenképp előre kell gondolkodni. Ha időben megfigyeljük a gyermek készségeit, képességeit, szakembert keresünk, ha lemaradást látunk, akkor nyugodtan kezdődhet az első osztály. Ha 2025-ben menne iskolába a gyermek, a szülőknek mostantól van pár hónapjuk a döntés meghozatalára, hiszen a halasztó kérelmet elvileg januárban kell beadniuk az Oktatási Hivatalba a szakvéleményekkel együtt.
Iskolaérettség mérése
Gaál Zsuzska négylábú székhez hasonlítja a testi, értelmi, szociális és emocionális fejlettségi szintet, hiszen együttesen jelentik az iskolaérettséget, bármelyikkel maradt el a gyermek, a képzeletbeli szék billegni fog.
- A testi paramétereknél számít a súly, a fog- és alkatváltás, ami az írás elsajátításában játszik szerepet, az értelmi fejlettség fokmérője a beszéd, a szókincs, a számfogalmi gondolkodás. Szociálisan akkor kellően fejlett a kisgyerek, ha a közösségi együttműködéshez képes igazodni, érzelmileg pedig akkor, ha képes szabályozni az érzelmeit, feladattartó. Nagyon fontos a nagymozgások forszírozása, hiszen ez adja meg a finommotorika és a beszédfejlődés alapját is. Engedjük sokat nagy terekben játszani, szaladgálni a gyerekeket, akkor is, ha féltjük őket. Fontos a saját testkép megfelelő szintű érzékelése, tapasztalataim szerint a testséma tudat a mai kisgyermekeknél éretlen. Rengeteg inger éri őket, sok a játék, a program, ez az özön pedig hátráltató.
Eltérő iskolaérettségi fejlettség
Gaál Zsuzska felhívta a figyelmet arra is, hogy nincs két egyforma gyerek, a különbözőség önmagában nem lemaradás. A fiúk és a lányok közt ebben a korban nagy az eltérés, a lányok kicsit előbbre járnak, a fiúk később érnek. Ha a szülő tudatosan készül arra, hogy örömteli legyen a gyermek iskolai beválása, a következő hónapokat az értő figyelemre fordítja.
Következő témánk a mese, az élőszóban mesélés fontossága lesz.
Előző témánk a nyári feladatok halogatása és a mobiltelefon használat korlátozása volt.
Az iskolaérettség területei:
- testi
- értelmi
- szociális
- érzelmi