Billeg-e az iskolaérettség négylábú széke?

2024.08.23. 11:30

Iskolaérettségről Gaál Zsuzska fejlesztő pedagógussal tanévkezdés előtt

Az iskolába induló gyerek négy szempontrendszer mentén mondható iskolaérettnek, a testi, értelmi, érzelmi és szociális fejlettségi szintje teszi lehetővé, hogy jól vegye az akadályokat, szorongástól, kudarcoktól mentesen élje át az első osztály 10 hónapját.

Arany Horváth Zsuzsa

Ha kellően iskolaérett, sikeresen veszi az akadályokat

Forrás: Illusztráció/Shutterstock

Fotó: New Africa

– A jogszabály szerint a szülők dönthetnek arról, hogy a gyermeküket iskolába küldik-e, vagy visszatartják az oviban, ehhez az óvónők véleményét érdemes figyelembe venni – mondja Gaál Zsuzska tanár, fejlesztő pedagógus az iskolaérettség kapcsán. – De mindenképp előre kell gondolkodni. Ha időben megfigyeljük a gyermek készségeit, képességeit, szakembert keresünk, ha lemaradást látunk, akkor nyugodtan kezdődhet az első osztály. Ha 2025-ben menne iskolába a gyermek, a szülőknek mostantól van pár hónapjuk a döntés meghozatalára, hiszen a halasztó kérelmet elvileg januárban kell beadniuk az Oktatási Hivatalba a szakvéleményekkel együtt.

iskolaérettség
Gaál Zsuzska zalaegerszegi tanár, fejlesztő pedagógus is vizsgálja az iskolaérettség területeit 
Fotó: ZH

Iskolaérettség mérése

Gaál Zsuzska négylábú székhez hasonlítja a testi, értelmi, szociális és emocionális fejlettségi szintet, hiszen együttesen jelentik az iskolaérettséget, bármelyikkel maradt el a gyermek, a képzeletbeli szék billegni fog.

- A testi paramétereknél számít a súly, a fog- és alkatváltás, ami az írás elsajátításában játszik szerepet, az értelmi fejlettség fokmérője a beszéd, a szókincs, a számfogalmi gondolkodás. Szociálisan akkor kellően fejlett a kisgyerek, ha a közösségi együttműködéshez képes igazodni, érzelmileg pedig akkor, ha képes szabályozni az érzelmeit, feladattartó. Nagyon fontos a nagymozgások forszírozása, hiszen ez adja meg a finommotorika és a beszédfejlődés alapját is. Engedjük sokat nagy terekben játszani, szaladgálni a gyerekeket, akkor is, ha féltjük őket. Fontos a saját testkép megfelelő szintű érzékelése, tapasztalataim szerint a testséma tudat a mai kisgyermekeknél éretlen. Rengeteg inger éri őket, sok a játék, a program, ez az özön pedig hátráltató.

Eltérő iskolaérettségi fejlettség

Gaál Zsuzska felhívta a figyelmet arra is, hogy nincs két egyforma gyerek, a különbözőség önmagában nem lemaradás. A fiúk és a lányok közt ebben a korban nagy az eltérés, a lányok kicsit előbbre járnak, a fiúk később érnek. Ha a szülő tudatosan készül arra, hogy örömteli legyen a gyermek iskolai beválása, a következő hónapokat az értő figyelemre fordítja.

Következő témánk a mese, az élőszóban mesélés fontossága lesz. 

Előző témánk a nyári feladatok halogatása és a mobiltelefon használat korlátozása volt.

Az iskolaérettség területei:

  • testi
  • értelmi
  • szociális
  • érzelmi

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában