Korlátozzák az iskolai mobiltelefon-használatot

2024.08.22. 07:00

Tanévkezdés: mi lesz a mobillal?

Nyakunkon a tanév, amit általában nemcsak a gyerekek nem várnak kitörő lelkesedéssel, de a szülők és a tanárok számára is okoz egy kis szorongást. Ráadásul ősztől korlátozzák a mobiltelefon használatát az iskolákban.

Arany Horváth Zsuzsa

Ne legyen a rossz érzések terepe az iskola. Szeptembertől ugyan nem tiltott, de használatukban korlátozott tárgynak minősülnek a mobiltelefonok és más okoseszközök

Fotó: Shutterstock

Ráhangoló minisorozatunk szerdai első részében Gaál Zsuzska zalaegerszegi fejlesztő pedagógussal az utolsó pillanatra hagyott iskolai feladatokról szóltunk. Most a mindenki számára új jelenség, a mobiltelefon iskolai használatának korlátozásáról kérdeztük a szakembert.

mobiltelefon
Gaál Zsuzska fejlesztő pedagógust a mobiltelefon iskolai használatának korlátozásáról kérdeztük 
Fotó: ZH

Szeptembertől  ugyanis ugyan nem tiltott, de használatukban korlátozott tárgynak minősülnek a mobiltelefonok és más okoseszközök. A korlátozó jogszabály betartatásáról az iskolának kell gondoskodnia, a pedagógus ezért jogosult lesz a jogszabály betartásának ellenőrzésére. 
– Eddig is próbálta a pedagógustársadalom kordában tartani a mobilhasználatot, ami egyáltalán nem könnyű, hiszen ma már az utasítások követése nem olyan egyértelmű, mint 20-30 évvel ezelőtt - mondta Gaál Zsuzska, aki gyakorló tanárként gazdag tapasztalattal rendelkezik arról, hogy miként reagálnak a tanulók, ha akár csak 45 percre is meg kell válniuk a telefonjuktól. - Az sem segít az optimális mobilhasználat elérésében, hogy a szülők a tanórák idejét figyelembe nem véve küldenek üzeneteket a gyermekeiknek. A mai gyerek, mint egészen más impulzusokkal élő generáció tagja alkalmazkodóképessége eleve gyengül, ha minden, nem feltétlen jogos igényüket kiszolgáljuk, csak rontunk a helyzeten. 

Ha nem látja folyamatosan a mobiltelefon kijelzőjét 

A felnőtt társadalom, benne a szülők felelőssége elsődleges  az ősztől megváltozó  mobiltelefon-használat ügyében is. Azzal is szembe kell néznünk, hogy az elöregedő pedagógustársadalom nehezebben reagál a drámaian változó generáció viselkedésére, amit az összezsugorodó kommunikációs világ okoz. A gyerekek úgy érzik, ha nem tudnak azonnal reagálni a mobilon zajló kommunikációra, nem kapnak azonnali visszajelzést, és ők se adhatnak, akkor lemaradnak valami fontosról, ami elmegy mellettük és nem tér vissza, mert 45 perc múlva a virtuális tér már máshol tart.

Eközben az 50-60 éves tanárok nem értik, miért fontosabb az, hogy a barátnő milyenre festette a körmét, miért érdekesebb a kép a haver új sportcipőjéről, mint a jambikus verssor, a mohácsi vész, az igeragozás, vagy a Föld vízrajza. 

Mobiltelefon-használat iskolai korlátozása külföldön

A mobiltelefon iskolai használatának korlátozása kapcsán a hazai jogalkotó hangsúlyozta, „megmarad a diák lehetősége a mobil használatára az iskolaidő előtt vagy után, szükséges esetben a szüleikkel a kapcsolatot ezen keresztül is tarthatják, illetve ha a tananyag elsajátításához a mobil is szükséges, akkor a tanár engedélyével bevihetik tanórára is a mobilt” írta a Belügyminisztérium parlamenti államtitkára.  
A túlzott mobilhasználatból eredő figyelemzavarról ma már mindenkinek van élménye, pszichológusok, tanárok régóta érzékelik a diákok teljesítményén. A felismerés nem újkeletű, Franciaországban  már 2018-tól érvényben van, hogy az általános- és középiskolákban a tantermekben és az udvarokon a diákok nem használhatják a készülékeket.

A mobiltelefon iskolai korlátozásának 5 indoka:

  • figyelemtartási zavar
  • teljesítményromlás
  • feszültség
  • internetes zaklatás 
  • kevesebb képernyő

 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában