Palackok milliószámra

2024.08.21. 07:12

Üvegvisszaváltás: minden kezdet nehéz

Július 1-jétől fordult élesbe az új betétdíjas rendszer Magyarországon. Az üvegvisszaváltás eddigi tapasztalatait összegezzük, amit Zalaegerszegen három automata gyakori felkeresésével szereztünk.

Szabó Judit

Üvegvisszaváltás egy Reponton. Vannak még az új rendszernek gyermekbetegségei

Fotó: Vémi Zoltán

A centralizált, új hulladékgazdálkodási rendszer üzemeltetője, a MOHU augusztus 13-án arról számolt be, hogy elérte a 100 milliót az év elején beüzemelt automatáknál visszaváltott üvegek (PET-palackok, fémdobozok stb.) száma. Az üvegvisszaváltás új metódusának célja, hogy az italcsomagolások minimum 90 százalékát újrahasznosítsák hazánkban, s minden bizonnyal a betétdíjas rendszer az, amivel ez elérhető. Az anyagi motiváció nélküli, pusztán a környezettudatosságra alapuló visszagyűjtési rendszerek ugyanis nem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket. Az újnak viszont vannak még gyermekbetegségei. 

Az üvegvisszaváltás előtt ellenőrizzük, rajta van-e a palackon a Vigyél vissza! 50 Ft piktogram
Fotó: Szabó Judit

Üvegvisszaváltás: még sok régi palack van forgalomban

A zalaegerszegi nagyobb üzletekben mindenütt van REpont, elégedett üvegvisszaváltó emberrel azonban ritkán találkozni. A legtöbb probléma abból adódik, hogy a betétdíjas palackok mellett még nagyon sok régi van forgalomban, s amikor ezeket vegyesen visszavisszük, a régieket értelemszerűen visszadobja az automata. Aki azonban alaposan kiválogatja otthon, és csak az 50 forintos logóval ellátott, visszaváltható palackokat próbálja leadni, az is csalódhat.

Több okból. Például behorpadt, sérült az italos doboz, így a vonalkódot nem tudja leolvasni az automata, ezért utasítja el a dobozunkat. De lehet, hogy a gyártó még nem kapott visszaigazolást a piacra dobott palack regisztrációjáról, ezért nem tudja azonosítani a vonalkódot a rendszer. Érdemes figyelni az automata kijelzőjét: kiírja a probléma forrását. Például hogy „a vonalkódot nem sikerült azonosítani, próbálja újra”. Lehet, hogy ilyenkor elég vonalkóddal felfelé fordítani a palackot, s máris elfogadja. Azt is kiírja a gép, ha a palack nem jóváhagyott, akkor kár erőltetni, nem fog menni a leadása. Ha túl gyorsan adagoljuk a palackokat, az is baj, ilyenkor lassításra kéri a gép az embert, tapasztaltuk a Penny-ben, ahol csak egyszer futottunk bele nem működő automatába, éppen ürítették. 

Kör alakú jelzést keressünk!

Össze is téveszthetjük a logókat. Kör alakú jelzést kell keresnünk az italcsomagoláson, benne 50-essel. Vannak olyan horvát csomagolású italok, melyeken szintén van 50-es szám, de négyzet alakú a piktogram, és a szám mellett nem Ft, hanem lp jelzés látható. Ez a horvát kuna váltópénze, a lipa. Az ilyen palack Magyarországon nem visszaváltható, s nem is kell érte betétdíjat fizetni (nem is szabad kérni).

A négyzet alakú jellel ellátott palack nem visszaváltható
Fotó: Szabó Judit

Akikkel az automatáknál találkoztunk, rendszerint a sok el nem fogadott palack miatt bosszankodtak, de volt olyan vevő is az Intersparnál, aki sokallta a várakozási időt, más pedig azt kifogásolta, hogy a REpont csak az üzlet nyitvatartási idejében használható. Ez egyébként mindenütt így van.

Az üvegvisszaváltás után én mindig bolti utalványt kértem, ezek levásárlásával vagy készpénzre váltásával nem volt gond sehol, bár ha több utalványt visz az ember egyszerre, az adminisztráció némileg meghosszabbítja a vásárlás idejét. És nem lehet vele automata kasszánál fizetni. Az utalványokat fél éven belül lehet felhasználni.

Zárva az ajtó

Zalaegerszegen a Platán sori Lidlnél hosszú hetek óta nem működik az automata, zárva a REpont ajtaja. Hetekig semmilyen információt nem tettek közzé erről, a boltban faggatóztak az emberek, hogy mi az oka, mikor lesz újra használható a gép. Sokan odavitték a palackokat, s hadonásztak az ajtó előtt, hátha a mozgásérzékelő észreveszi őket, de nem nyílt ki az ajtó. Az a szóbeszéd járta, hogy betörte valaki az automata kijelzőjét, ezért nem működik a REpont. Nemrég kitettek egy tájékoztatót arról, hogy bent az üzletben szívesen visszaveszik a betétdíjas termékek csomagolását, s ezt meg is teszik, bár a logók egyenkénti átvizsgálása szintén időt, türelmet igényel pénztárostól, vevőtől és a sorban mögötte állóktól egyaránt. 

A Lidlnél zárva van a REpont, az üvegvisszaváltás az üzletben, a pénztáraknál oldható meg
Fotó: Szabó Judit

Vannak, akik nem öblítik ki

Ami a boltok alkalmazottait illeti, nincsenek irigylésre méltó helyzetben, hiszen a palackok egy része kimosatlanul kerül vissza az üzletekbe, s bűzlő göngyölegekkel foglalkozni ebben a hőségben – s máskor sem – örömteli. Pláne ha a sörösdobozban még csikkeket is hagynak, úgy adják le...  Ami pozitív, az a visszaváltott palackok nagy száma, hiszen azok már nem a környezetet szennyezik. S még azokét is összegyűjtik mások, akik nem viszik vissza, hanem kidobják a betétdíjas italcsomagolást, mert vannak, akiknek a többször ötven forint a megélhetést vagy a csekély jövedelem kiegészítését jelenti. 

A következő időszakban stabilizálódik

A rendszert üzemeltető MOHU a már idézett közleményében kitért arra, hogy "egy ilyen léptékű rendszerben, a bevezetés természetesen módon egy tanulási folyamatot jelent minden szereplő számára, illetve a vásárlók részéről is megszokást igényel a használata. A MOHU, az érintett kiskereskedelmi egységekkel, illetve a szerződés szerint helpdesket és karbantartást szolgáltató gyártókkal közösen gyűjti a tapasztalatokat, hiszen a környezetvédelem közös felelősség, a DRS Magyarország legnagyobb szemléletformáló vállalkozása. A visszajelzéseknek is köszönhetően a rendszer működése várhatóan a következő időszakban stabilizálódik."

 

 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában