Nemrég Szentgyörgyvölgyön lépett fel

2024.08.24. 15:30

Világkörüli útra indul a gitáros

Aki egyszer megízleli a szabadság, a köteten élet ízét, az nehezen felejti. Így van ezzel Flamisch Péter gitárművész is, aki nemrég Szentgyörgyvölgyön, a református templomban lépett fel. A koncerten saját zenéjét játszotta s közben felvillantott egy-egy emlékképet életéből, mely inspirációt adott számára. Érezhető, hogy minden szerzemény mögött van egy kaland, és kiderült, hogy további kalandokra is vágyik, ezért világkörüli útra indul a gitáros.

Korosa Titanilla

A budapesti Flamisch Péter gitárművész házassága révén lett zalai, szentgyörgyvölgyi. Korábban három évig élt egy vitorláshajón az Atlanti-óceánon. Játszott Angliában, Portugáliában, Spanyolországban, a Kanári-szigeteken és a Zöld-foki Köztársaságban, ahol csak kikötött. Szeptemberben újra vitorláshajóra száll és feleségével világkörüli útra indul a gitáros.

Világkörüli útra indul a gitáros
Világkörüli útra indul a gitáros, Flamisch Péter, aki nem először száll majd tengerre
Fotó: Flamisch Péter/Facebook

A fantasztikus akusztikájú szentgyörgyvölgyi református templomban nem először hallhatta a közönség a gitárost. Legutóbb is a Hétrétország fesztivál alkalmával lépett itt fel Flamisch Péter. Most instrumentális dalokat ad elő egy akusztikus gitáron, különböző effektpedálok kíséretében s közben előkerültek a vitorlásmúltból vett történetek is.

- Minden dalhoz, mely elhangzott, egy mély érzés tartozik - mondta a koncert után. - Évekkel ezelőtt Spanyolországban játszottam egy zenekarban, ahol közel volt a szállásunk a tengerparthoz, napközben láttam a vitorláshajókat. Eszembe jutottak a nagyszüleimnél, a Balatonnál töltött nyarak, melyeket végigvitorláztam a nagyapámmal. Ez nagyon erős és meghatározó élmény volt számomra. És ott, a spanyol tengerparton eldöntöttem, hogy a nyáron megkeresett pénzből külföldre költözöm, így kerültem Angliába, és összerakom a pénzt egy saját vitorláshajóra, hogy azzal járjam a világ óceánjait.

Ez idő alatt kezdett az úgynevezett fingerstyle stílusban gitározni, mely technika lehetővé teszi, hogy a zenét fűszerezze különböző effektekkel, így monumentálisabban szólnak a dalai.

A Hétrétország fesztiválon Szentgyörgyvölgyön lépett fel, szeptemberben pedig feleségével világkörüli útra indul a gitáros
Fotó: Korosa Titanilla

Vitorláshajó és utcazene

- Mikor meglett a vitorláshajó, elindultam Angliából, át a Csatornán Franciaország felé, majd Spanyolország, Madeira, a Kanári-szigetek és a Zöld-foki szigetek következett, s ahol horgonyt dobtam, ott a parton utcazenével kerestem némi pénzt és ebből éltem, illetve fogtam halat, de volt, hogy beálltam matróznak. Abban az időben videósorozatot is készítettem erről a három és fél éves útról -folytatta.

Világkörüli útra indul a gitáros szeptemberben

2018-ban aztán hazatért, megnősült, megpróbált a szárazföldön lehorgonyozni, de mint mondta, vágyik a szabadságra, a tengerre, ezért úgy döntöttek párjával, hogy szeptemberben újra vízre szállnak és világkörüli útra indulnak, a tervek szerint 3-5 évre.

- Ez a fajta élet nagy szabadságot nyújt, de nagy teher is, hiszen nem tudom, mikor nyugszom meg – evezett személyesebb vizekre. - Mindent eladtunk, vettünk egy hajót, ami most Dániában várakozik, és szeptemberben elindulunk. Az útiterv az, hogy decemberre eljussunk a Kanári-szigetekre, ott feltunningoljuk a hajót, január elején átkelünk az óceánon vagy Dél-Amerika, vagy a Karib-térség felé. Mindkét útvonal más technikai felszerelést igényel, mert a déli óceán nagyon viharos. Ketten indulunk az útra, feleségem fényképész. A világkörüli vitorlázás komoly előkészítést igényel, tudatosan készülünk az útra, idővel majd posztolunk is a közösségi médiában, de az első feladatunk az lesz, hogy összeszokjunk, hiszen ilyen hosszú úton még nem hajóztunk együtt, és viharban sem voltunk még, ezért először meg kell szoknunk a hajót és egymást ebben az új helyzetben, kialakítva a megfelelő kommunikációt, hiszen az életünk múlhat egy-egy manőveren.

Szabad élet - nagy vállalás

Péternek volt már azért viharélménye a tengeren, erről is mesélt, hisz az esemény megihlette.

- Több vihart is átéltem a vízen, korán gyermekkoromban a Balatonon is, de az Adriai-tengerem is kerültem viharba - mesélte. - Szerencsére a műholdas technika lehetővé teszi a biztosabb előrejelzést, de vannak zónák, amelyek kiszámíthatatlanok, ilyen például a Vizcayai-öböl, viszont a passzátszél övezetében jól látható előre egy hétre az időjárás.

A kevésbé szabad életet élők számára nagy vállalásnak tűnik a világkörüli út, de Flamisch Péter azt mondja, hogy a tengerparti országokban élőknél gyakori jelenség.

- Magyarországon ez olyan majdnem mintha a Holdra mennénk, de a tengeri népeknél szinte minden harmadik fiatal vagy akár idősebbek is elindulnak hosszabb-rövidebb túrákra s vannak, akik meg is kerülik a Földet. Ez egy nagyon szabad létforma, főként, hogy ma már a széles sávú internetet az óceánon is lehet fogni, akár dolgozni is tudnak a hajókról. Főként a nyugodt tengereken. A monotonitást kell megszokni, mentálisan nehéz feldolgozni, hogy napokig nem lát az ember szárazföldet, van, aki nagyon rosszul viseli, ezért nem mindegy, hogy kivel utazunk - zárta.