Főúr, fizetek! Ki így, ki úgy honorálja a kiszolgálást

2 órája

Szervizdíj és borravaló, ön tudja a különbséget?

Nagy könnyebbséget jelent, amikor munka közben kiugorhatunk a városba ebédelni, esetleg vacsorázni. A vendégek vajon tudják-e minden esetben, hogy mi a különbség a szervizdíj és a borravaló között? Milyen gyakran honorálják utóbbival a vendéglátóegységet? Ami biztos, a kormány legújabb javaslata szerint 12 százalékban határozzák meg a szervizdíj maximumát.

Mozsár Eszter

Mielőtt rátérnénk az egyik zalaegerszegi vendéglátóegység vezetőjével készített interjúra, a legjobb lesz, ha a Gazdasági Versenyhivatal meghatározása szerint tesszük tisztába a fogalmakat. Mi a szervizdíj és mi a borravaló?  

szervizdíj
Szervízdíj és borravaló. Kovács Károly mint törzsvendég jól tudja a különbséget. Balra Szauer Edina felszolgáló Fotó: Mozsár Eszter
Fotó: Mozsár Eszter

Szervizdíj, felszolgálási díj, borravaló

A szervizdíj (vagy ritkábban használt formájában a felszolgálási díj) a vendéglátóhely jogszabályban meghatározott bevételi típusa, amit kizárólag a dolgozók bérére fordíthat. „ Ez az extra díj nem csak az adott felszolgálót illeti meg, hanem valamennyi ott dolgozó személy részesül belőle előre meghatározott mértékben, írja a GVH a honlapján

  • A szervizdíj mértékét a vendéglátóhely szabadon határozhatja meg, 
  • köteles feltüntetni az étlapon a mértéken,
  • más tájékoztatási felületeken is szerepelnie kell.
szervizdíj
Szervizdíj és borravaló. Jó, ha tisztában vagyunk vele, melyik kinek jár. Felvételünkön Szauer Edina felszolgáló és Kiss Balázs barista
Fotó: Mozsár Eszter

A borravaló ezzel ellentétben szabadon adható a saját belátásunk és elégedettségünk szerint. A jelenlegi szabályozás értelmében, ha a borravaló kifizetése például bankkártyával történik a szolgáltató pénztárába, akkor annak kifizetése a munkavállaló részére adó- és járulékköteles, miközben ha a felszolgáló közvetlenül kapja kézhez készpénz formájában, akkor adómentes bevétel. 

A kormány 12 százalékban maximalizálja

Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter a minap jelentette be új az 14+2 pontos turisztikai akcióterv egyik elemeként, miszerint a szervizdíjat 12 százalékban maximálja a kormány, elkülönítve a borravalótól. A szakma egyébként 15 százalék szervizdíjat szeretett volna, nyilatkozta nemrég Flesch Tamás, a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének elnöke. Ők a 15 százalékos kulcsot támogatnák az adózás miatt. A zalaegerszegi Contrast Bistro ügyvezető igazgatója, Szekeres Péter lapunknak elmondta, náluk jelenleg 12,5 százalékos a szervizdíj, a fél százalék is jelentős bevételkiesést vonhat maga után.

– Magam is azt tapasztalom, hogy az emberek sokszor összekeverik a két fogalmat, s a vendég a szervizdíjjal terhelt számlát kifizetve már egyre kevesebbszer ad borravalót – fogalmazott az üzletvezető. – Magyarországon nagyon sokáig jellemző volt a nagyvonalúság, és régebben sok esetben adtak 10-15 százalékos borravalót. Sőt, voltak egészen kirívó esetek is. Ma már ez egyre ritkább sajnos.

Az okokat keresve Szekeres Péter elmondta, szerinte közrejátszhat az áremelkedés, de sok esetben maga a technológia is, ugyanis vannak vendéglátóegységek, ahol a fogyasztó nem tud bankkártyával borravalót adni, készpénz pedig nincs nála. A Contrast Bisztróban a terminál alkalmas a borravaló kártyás fizetésére. Elképzelhető, hogy több helyen azért nem alkalmazzák ezt a lehetőséget, mert némi többletmunkával jár az elszámolás, tette hozzá. A kormány akcióterve szerint azonban a vendéglátóhelyek számára kötelezővé válik a készpénzmentes borravaló lehetősége, amely integrálható lesz a bankkártyás fizetési rendszerbe. 

szervizdíj
Ha elégedett a vendég, borravalót adhat       Fotó: Mozsár Eszter

A szervizdíjat a bisztró dolgozói között osztják fel

– Természetesen mi is arra használjuk a szervizdíjat, amire hivatott: a dolgozók között osztjuk fel, igaz, nem egyenlő arányban – folytatta Szekeres Péter. – Nekem kell mérlegelni, hogy a kollégák közül kinek jár több vagy kevesebb, amit befolyásol a munkavégzés tartama, minősége. A döntésben mindig figyelembe veszem, hogy ki dolgozott például hétvégén vagy nagyobb óraszámban. Kötelező feltüntetni a szervizdíjat, a vendégeink tehát tisztában vannak vele, hogy nálunk ez mennyi. Igazságos rendszer sajnos nincs, de mi azért igyekszünk megbecsülni a munkavállalókat.

Az üzletvezető végül elmondta azt is, hogy a vendégek 3-4 százaléka ad borravalót, akik így honorálják a kedvességet, a munkát. A pluszpénz közös perselybe kerül, hónap végén szétosztják arányosan a dolgozók között. A beugrósokkal együtt egyébként jelenleg 12-13 fős a személyzet. 

A zalaegerszegi vendéglátóhely mondhatni törzsvendége Kovács Károly, aki mindig szívesen fogyasztja el itt az ebédjét, sőt, sokszor dolgozik laptopján egy kávé mellett, kedveli a nyüzsgést. Kérdésünkre válaszolva, természetesen tudja, hogy mi a különbség a szervizdíj és a borravaló között, s gyakran hagy pluszpénzt a kedves kiszolgálásért és a finom ebédért. 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában