Svéd luxusautógyártó

1 órája

Győri mérnök tervez villámgyors hiperautókat Svédországban

Székely András nyolc éve él Göteborgban, a hipersportautókat gyártó svéd Königsegg fontos láncszeme. Abból az autóból, amihez az általa is fejlesztett motor készül, 300 darabot gyártanak majd le, egy-egy példány ára valahol 3 és 5 millió dollár között lesz. A Jedliktől a világhírig.

Zaol.hu

Székely András a Koenigsegg CCGT versenyautó mellett

Forrás: Kisalföld

A Kisalföld közlése szerint a győri születésű, 31 éves Székely András a svédországi Ängelholmban él, a hipersportautókat gyártó vállalat, a Koenigsegg villanymotor-fejlesztési vezetője. Most új szabadalmat adott be a gyár alapítójával, tulajdonosával, Christian von Koenigsegg-gel közösen, a találmánya a motor formájával növeli meg a rotor merevségét, így csökkenthető a tömege, és növelhető a motor teljesítménye. Székely András édesapja gépészmérnök, az Audiban szintén villanymotorokat fejleszt. Bátyja, az Angliában élő Székely Béla az Aston Martinnak tervezett autót a Red Bull Advanced Technologies zászlaja alatt. Édesanyja, Zsuzsa szülésznő a győri Petz-kórházban, húga, Zsófi pedig nemrég végzett pszichológus, a Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálatnál és a Bethesda Gyermekkórházban dolgozik.

Merevebb forgórész

- A villanymotorok fejlesztését 2021-ben kezdtük közösen a tulajdonos-vezérigazgatóval, az első 335 lóerős, 600 Nm nyomatékú, Quarknak keresztelt motor 28,5 kilogrammot nyomott. Ennek fejlesztése során sok olyan ötletünk támadt, ami sokkal nagyobb teljesítményű motort eredményezhetne, hasonló, vagy akár sokkal kisebb lóerőnkénti tömeggel. Ezeket az ötleteket a legújabb motorunk fejlesztése során fel is használtuk. Ez a 800 lóerős, 1250 Nm nyomatékú "Dark Matter" villanymotort eredményezte, 39 kg-os tömeggel. 

Jelenleg két szabadalmam publikus, de még mintegy nyolc ötlet áll szabadalmaztatás alatt áll. 

A mostani szabadalom, a villanymotorok két fő komponensének (állórész és a forgórész) csak egyikét érinti. A forgórészek egyik jellemző problémája, hogy ahogy egyre gyorsabban forognak, megközelítik a saját rezonancia frekvenciájukat. Sokszor ez határozza meg a motor maximum fordulatszámát és ezáltal a maximum teljesítmény leadását. Ezt a saját frekvencia limitet, többek között a rotor merevebbé tervezésével lehet növelni. Szabadalmunkkal extra anyag hozzáadása nélkül, csak a motor formájával tudjuk növelni a rotor merevségét, és így azonos teljesítményű motornak csökkenthető a tömege - magyarázta Székely András.

Továbbiak a kisalfold.hu-n.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a zaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában